Vilken Mac Pro-modell?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-06 20:51

Hej på er!

Jag är trött på min PC o vill pröva något nytt. Mac Pro har fångat mitt intresse, men det finns ju flera modeller vilket gör det lite svårt. Mitt primära arb omr med min Mac kommer att bli bilder/Photoshop. Är det någon som har några förslag? Gärna i tre förslag Billigast/mellan/värsting

Ytterligare en fundering: Vilket grafikkort är lämpligast?

Tackar på förhand/Classe:cool:

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 21:07

Vilket föredras, bärbart eller stationärt? Eller båda?

När du skriver bilder/photoshop, är det enklare bildredigering (lågupplöst/högupplöst) eller är det råfiler (RAW)?

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-06 21:20

Det blir mkt raw format och jag använder ofta en sk stacking teknik som byyger på att jag gör en bild baserat på data från 10-30 bilder, ibland mer. Den är processor krävande! Beträffande hur detta belastr grafikkortet vet jag inte riktigt. Jag har senast anänt PC Intel core 2 quad 2.4 GHZ /2 GB Geforce 7600. Den har funkat ok men den är seg/långsam. Fick höra från en vän att jag borde fundera på att byta till en Mac Pro.....and here I am!

Classe

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 21:43
Ursprungligen av Classe:

Det blir mkt raw format och jag använder ofta en sk stacking teknik som byyger på att jag gör en bild baserat på data från 10-30 bilder, ibland mer. Den är processor krävande! Beträffande hur detta belastr grafikkortet vet jag inte riktigt. Jag har senast anänt PC Intel core 2 quad 2.4 GHZ /2 GB Geforce 7600. Den har funkat ok men den är seg/långsam. Fick höra från en vän att jag borde fundera på att byta till en Mac Pro.....and here I am!

Classe

Ok, har nyligen börjat att fotografera på hobbynivå. Använder PS CS3, Lightroom 1.3 för att hantera mina RAW-filer. Och det flyter bra på min Mac Pro Dual-core 2,66GHz, första generationen/versionen. Kör med 5GB minne och snabba hårddiskar.

Det kan vara ett bra val att skaffa en Mac Pro. Du har bra utbyggnadsmöjlighet när det gäller minne och hårddisk. Så har du möjlighet så kör på en MP.

• Medlem
  • 2008-02-06 22:37

Man vinner inte särskilt mycket på fler kärnor i PS, så egentligen kan du köpa den billigaste Quad-core och satsa på mer minne istället. Grafikkortet spelar inte heller någon roll.

Kolla minnespriser på nätet innan du handlar det hos Apple. De brukar lägga på ett par hundra procent, eftersom de uppenbarligen inte har något intresse av att sälja det.

Det känns som att du lätt skulle kunna använda 16 GB.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-07 13:40

Vilken Mac Pro modell?

OK, så ni rekommenderar den billigaste Quadcore Mac Pro:n med uppgraderat arbetsminne. Min fråga blir:

- V ilken Quadcore modell avses?

- Om jag hade valt en dyrare modell vilken hade det blivit?

- Vad är minimum arbetsminne som rekommenderas?

- För mina windows applicationer skall jag satsa på Parallell desktop eller bootcamp?

Jag vore mkt tacksam om någon ville ta lite av sin tid i anspråk och svara

Classe

Ursprungligen av Classe:

- V ilken Quadcore modell avses?

Det finns bara en Quadcore! Övriga modeller är Dual Quadcore, dvs 8 kärnor.

Ursprungligen av Classe:

- Om jag hade valt en dyrare modell vilken hade det blivit?

Dual Quadcore 2.8

De andra (3.0 och 3.2) är för dyra i förhållande till prestandaskillnaden, tycker jag.

Ursprungligen av Classe:

4 GB

Ursprungligen av Classe:

- För mina windows applicationer skall jag satsa på Parallell desktop eller bootcamp?

Vilka Windows-applikationer handlar det om?

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-07 13:46

Skaffa minst 4GB minne och köp VMware Fusion istället tillsammans med bootcamp.
Om du då vill tex spela så är det bara att boota om.

• Medlem
  • 2008-02-07 14:12

Jag tror att anledningen till att din PC är seg är att du har för lite minne. 2GB är helt enkelt inte tillräckligt för det du pysslar med, om du vill att det ska gå fort. Ju fler kärnor du har, desto mer minne behöver du dessutom. Varje tråd tar upp eget minne, så kör man flera samtidigt tar minnet slut snabbt. 2 kärnor; minst 2GB. 4 kärnor; minst 4GB. 8 kärnor; minst 8GB. Helst det dubbla.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-07 15:52

Kör han Windows XP är det ju ingen ide iaf att ha mer än 3GB, för mer kan inte XP adressera. Då lär han ha XP 64 eller Vista.

Tacka vet jag OSX den äter upp hur mycket minne som helst

Classe oavsett vilken Quad Core Mac du väljer kommer du bli super nöjd .. eftersom du jobbar med mycket bilder så är det bara att MAXA när det gäller Hårddisk utrymme och RAM minne ...

När det gäller Hårddisk utrymme så rekomenderar jag dig varmt att köpa och installera detta själv .. Apples hårddiskar är rätt dyra ...

Det är super enkelt att själv installera RAM och HDD på Mac Pro och du kan få en helt ok 500 GB HDD på netonnet med bra RPM för runt 900 kr

• Medlem
  • Vattholma
  • 2008-02-07 20:54

Ja köp extra minne och hårddiskar någon annanstans, du kommer tjäna flera tusen på det.
Speciellt minnena är sanslöst dyra på applestore, hårddiskarna går att få för mindre än hälften av applestores priser.
Jag köpte 2*1gb stickor extra till min nyinköpta MP och beställde 3*500gb hdd på en nätbutik och jag måste säga att jag har aldrig varit med om en sån enkel installation.
Skruva fast hårddiskarna och skjut in dem, tog mig ett par minuter att installera alltihopa.
Easy peazy.

Det är ju en helt fantastisk maskin de har satt ihop!

• Medlem
  • 2008-02-07 21:22

Slår ihop två trådar med samma fråga. Därav frågans upprepning tidigare i tråden.

Admin

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-09 09:05

Vad rekommenderas? Parallell Desktop eller Bootcamp?

Jag har för avsikt att koppla up min Power Mac mot servern på jobbet och jag tror att jag endast kan göra detta via Windows "remote desktop". De applicationer jag avser köra via windows mot servern på jobbet är endast enkla mail o officepgm. Vilken WIndows lösning rekommenderas, Parallell Desktop eller Bootcamp?...eller finns det andra alternativ??

Tacksam för återmatning/Classe

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-07 13:20

Vilken Mac Pro rekommenderas

Har PC men vill nu pröva Mac. Jag håller främst på med bildbehandling och en del raw format. Jag har även ett visst behov av att kunna köra vissa Windows applicationer så jag tror nån av Mac Pro modellerna kommer att passa bäst. Men vilken? Jag har ställt denna fråga tidigare och då fått svaret att den billigaste Quadcore Mac Pro:n med uppgraderat arbetsminne rekommenderas. Min fråga är dock:

- vilken Quadcore modell avses?

- Om jag hade valt en dyrare modellvilken hade det blivit och vad vinner jag på det?

- Vilken skärm kan rekommenderas i stl över 21"?

Jag vore mkt tacksam om någon ville ta lite av sin tid i anspråk och svara

Classe

1
Bevaka tråden