Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga till knappar under "runtime"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 00:35

Hej,

nu ger jag upp letandet!

Jag har nyligen börjat programmera Obj-C/Cocoa och har nu, när jag börjat testa mig fram lite, stött på ett problem jag haft svårt att hitta svar på

Såhär ligger det till:
Jag vill skapa ett program bestående av en enda ruta. Programmets mål är att slumpa fram olika färger beroende på vilka man valt att den ska slumpa mellan... och här kommer problemet in. Jag vill nämligen ha en vanlig knapp som jag trycker på för att få upp en ny colorwell (m.a.o. få programmet att lägga till ännu en färg/colorwell bland de som programmet ska slumpa mellan). Hoppas något fattar vad jag menar

Överkurs för mig vore sen att slumpa en färg för varje ruta i ett rutnät (X*Y som användaren får välja).

Uppskattar all hjälp! Orkar du inte mer än att, med bara ett ord, förklara något som kan leda mig in på rätt väg så uppskattas det!

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-06 09:46

Vad har du lyckats med att göra än så länge? Har du lyckats med att lägga in nya färger i en tabell? Kan du ändra färg på din ruta utan att använda tabellen eller något random?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 13:51

Än så länge har jag bara gjort ett program med sex colorwells att välja färger. När man sen trycker på knappen för att slumpa, tas en färg fram i en annan disabled (enabled urkryssad för att den inte ska kunna tryckas på och ändras manuellt) colorwell längst ner i rutan bara. Jag har alltså en bit kvar till målet, men de allra mest grundläggande sakerna har jag väl lyckats med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-06 16:26

Vill du lägga in färger i en tabell som du sedan slumpar mellan eller vill du ha flera colorwells som du slumpar mellan?
Jag antar att du skall ha sex olika colorWells som du har gjort nu. Fast då hänger jag inte med i vad din tabell gör?

Ifall du vill ha en tabell med olika färger så borde du skapa en colorwell som du sedan använder när du lägger in färger i din tabell. Dvs du använder bara colorwellen när du lägger in nya färger i tabellen inte när du skall slumpa fram en färg.

Förklara för mig så förklarar du nog för dig själv med :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 21:03

Får väl försöka igen! Kan i och för sig göra bilder i interface builder som kanske kan förklara!

(Ifall att bilderna försvinner i framtiden och du har samma problem ska jag försöka förklara med ord här:
Överst är en colorwell med en knapp. Trycker man på den så dyker en till colorwell upp. Dessa används i mitt fall för att välja färger att slumpa mellan. Under finns en knapp för att utföra själva slumpningen och två textfält för att välja hur stort rutnät man vill ha (X*Y). Därefter kommer rutnätet som kan bestå av antingen colorwells eller tabell mm.)

Den första utmaningen blir ju för mig att ens få den att slumpa mellan flera färger utan att ha ett bestämt antal. Att visa flera resultat i ett rutnät är för mig steg två

Givetvis så behöver ju inte resultatet visas upp som colorwells...

Hoppas jag var tydligare denna gång

Senast redigerat 2008-02-06 21:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-07 13:52

Det är lite osmidigt att lägga till controler under körning. Inte så att det inte går men det du kan göra är ju tex att bara gömma colorwells som redan är där dvs använda "isHidden". Dock känns det lite som det vore smidigare att på något sätt använda en colorwell till att tex fylla på en tabell med olika valbara färger som du slumpar i mellan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 14:21

Jag får väl satsa på det senare då om det är det smidigaste Tyvärr fattar jag inte helt vad/hur du tänkt dig. Ska jag ha en tabell som man får fylla i ruta för ruta och sen används färgerna i rutorna för att slumpa mellan? Jag gillar idén med colorwells eftersom det ser lite snyggt ut och så... går det att får tabellen med färgerna att också inte bara vara en massa färgade rutor (någon slags avskiljande ramar runt varje cell)?

Jag ska nog försöka mig på det i alla fall. Blir jag inte nöjd så har jag förhoppningsvis lärt mig något under resans gång

Det är väl NSArrayController som bör nyttjas? Ska göra ett försök när jag har tid. Får jag problem lär jag dyka upp här igen!

Tack så mycket för hjälpen!! Upskattas verkligen! Är inne i Hillegass bok men jag är inte så förtjust i pedagogiken så jag tröttnar ganska fort. Försöker med lite egna projekt vid sidan om istället men det är lite jobbigt om man inte har nån att fråga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 16:25

Har redan varit igång lite

Jag antar att jag ska använda en NSArrayController för tabellen. Jag fixade med bindings som om jag skulle sätta in vanliga värden/strängar i tabellen till nyss då jag kom på att jag antagligen ska "binda" den till bakgrunden... Problemet är ju bara det att jag inte kan hitta nån bakgrund att bind till. Närmaste är "Text Color".

Är jag ens inne på rätt spår?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-08 09:38

Det låter som du är på rätt väg. Det du borde göra är att använda en custom view för att rita upp de olika färgade rutorna. Det blir dock en grej till att lära sig . Misströsta inte för att det känns lite segt mm det tar tid att komma igång!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 20:21

Får väl återgå till Hillegass då Önskar bara att jag valt vilken annan bok som helst

Tack återigen för hjälpen

(det finns en risk att jag återkommer när jag läst en bra bit till)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 17:51

Är det NSMatrix jag ska använda mig av? Om ja, hur ska jag då använda denna? NSTextFieldCell?

För övrigt gillar jag inte Custom View (eller rättare sagt så gillar den inte mig)... Försökte, för skojs skull, få den att rita ut "a" antal punkter och varje punkt var medelvärdet av "n" stycken beräkningar. Detta gick ju inte bra alls EDIT: Lyckats nu men behöver fortfarande hjälp med det ursprungliga

Senast redigerat 2008-03-07 12:32
1
Bevaka tråden