Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara importera .mov? Vill importera .mpg

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en vanlig .mpg-film som är filmad från en vanlig digitalkamera som jag vill ha in i iPhoto. Den vill dock inte ta med den trots att jag importerat den till iPhoto, går inte att välja i "Importera filmer" från Arkivmenyn. Inser att filimerna som den känner igen som ligger i iMovie-biblioteket är .mov och .avi. Tänkte att jag skulle konvertera filmen till .mov i Quicktime, men då går det inte att få med ljudspåret! Inte heller om jag väljer .avi? Vad är detta?? Filmen kommer från en vanlig Sony-kamera (har jag för mig), så ska det va så j---a svårt att få in denna film i iMovie? Blir irriterad så där som man kan bli på Apple ibland..

Vill du importera till iPhoto eller iMovie? Har du testat att bara dra filmklippet till iMovie? Har ingen erfarenhet av '08 men det funkade så i '06 (iMovie HD '06 kan laddas ner gratis från Apple om du köpt iLife '08).

Exportera annars till DV-ström (PAL) från Quicktime. Det är ju ändå i det formatet som iMovie skall jobba i senare.

Vill importera till iMovie, att importera till iPhoto är inga problem då det inte är ett j--a skitprogram.
Har testat dra filen ja, det händer inget. Exporterar jag till DV-ström försvinner ljudet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 17:54

Hej. Jag har samma problem. Har filmat massa video filer från min digitalkamera och vill redigera dom på iMovie '08 men programmat känner inte igen filerna. Jag har QuickTime Pro där jag kan konvertera .MPG filer till andra läsbara filtyper som .MOV och .AVI men då blir kvaliten mycket sämre och ljudet försvinner.

Har nån någon ide hur man kan konvertera .MPG video filer så att man kan redigera dom på iMovie?

MPEG Streamclip?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-30 18:59

Jepp, MPEG Streamclip. Mpeg2 är muxad GOP-skit - går inte att klippa i - är ett slutformat som ligger på t.ex. DVD-video.
Många program fixar att konvertera - MPEG Streamclip är gratis och mycket kompetent. Konvertera materialet till t.ex. DV och arbeta med detta i iMovie.

Jag har samma problem med imovie 09... Hur funkar MPEG streamclip?? Har laddat ner det men fattar nada... Nån som kan instruera mig lite kort fattat??

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-04-14 13:47

Jag har precis samma problem med min digitalkamera, går finfint att dra in dom i gammla iMovie HD men i nya iMovie 09 så går det inte, jäkla skit att dom gjorde om iMovie 06, för det var så grymt bra!

1
Bevaka tråden