Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL utan fast telefon?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ju helt frälst på ip-telefoni, o är inte alls intresserad av att behöva betala telias monopolpengar.. blir jag piskad till det om jag vill ha adsl?

kort; måste jag har fast telefon för att få adsl?

jag har precis flyttat till tyringe och här ute i glesbygden så verkar ingen bry sig om bandbredd, ethernet-uttag i väggen och annat storstads-mys..

kan någon ge tips om billiga o lagom snabba (1-8mbit) leverantörer i området?

Låter som du sitter i klistret

Kan varmt rekommendera http://www.nmt.net/ känner flera som kör med deras tjänst, och den fungerar riktigt bra!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 23:42

finns adsl utan fast telefon hos http://www.bredband.com också.

Jag har IP-telefoni och ADSL (VDSL om man ska vara noggrann, men sak samma) hos BBB och jag är bara kund hos dem. Dvs jag betalar inga avgifter till Telia.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-05 14:14

Du kan skaffa bredband och ip telefoni utan att ha ett fast abonnemang hos dom flesta bredbandsoperatörerna numera. Bredbandsbolaget var först. Tänk dock på att du måste ha Bredbandsbolagets IP-Telefoni om du väljer dom (Dom har spärrat alla andra leverantörer...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 16:56

Bredbandsbolaget har att du kan skaffa adsl (dsl) utan teleabbonemang, men man måste betala typ 60kr extra i månaden för nät (teleledningarna), du får ringa till BBB och ansöka om ett sådant abbonemang, vet inte om de skriver om det på deras sid.

Det är så att PST har tagit fram att man inte behöver teleabb. längre för att skaffa adsl, så egentligen skulle man kunna kräva detta av alla adsl leverantörer, men de skyller på att deras system inte klarar av sov. som sagt BBB fixar detta utan att strula.

Ursprungligen av studiox:

Du kan skaffa bredband och ip telefoni utan att ha ett fast abonnemang hos dom flesta bredbandsoperatörerna numera. Bredbandsbolaget var först. Tänk dock på att du måste ha Bredbandsbolagets IP-Telefoni om du väljer dom (Dom har spärrat alla andra leverantörer...)

oj vilket skitsnack....upprörande, var har du källorna på att bbb skulle hindra andra ip-telefonileverantörer?????

Ursprungligen av studiox:

Du kan skaffa bredband och ip telefoni utan att ha ett fast abonnemang hos dom flesta bredbandsoperatörerna numera. Bredbandsbolaget var först. Tänk dock på att du måste ha Bredbandsbolagets IP-Telefoni om du väljer dom (Dom har spärrat alla andra leverantörer...)

Tycker också det låter lite suspekt. Jag har själv BBB och en annan leverantör för ip-telefonin.

vi kan bara säga såhär; försöker jag ansluta en ip-telefonidosa till bredbandsbolagets modem så får den en 10.x.x.x-address, vilket gör det omöjligt att ansluta till nätet dvs ringa/ta emot samtal.

om jag istället ansluter till modemet via en router eller en dator/mobil med giltigt ip så är det inga problem, mer än att samtalskvallitén suger stora kryddkorvar..

jag pratade med bredbandsbolaget om detta och efter väldigt många samtal där jag krävde admin-lösenordet på modemet för att styra om port-forward osv, alternativt ställa in egen ip-leverantör via den inbyggda ip-delen i modemet, erkänner en support-tekniker att de spärrar "passivt" för andra ip-dosor för att dom ska kunna sälja sin egen telefoni-tjänst.

dvs de delar inte ut ipnr till telefoni-dosor utan man måste ha en router eller en dator med telefoni-program för att kunna använda andras tjänster.

det är förresten ingen som har en olåst mjukvara till ett xavi 5282-modem va?
..en äldre mjukvara går också bra, bara jag blir av med bbb´s bullshit spärrar

1
Bevaka tråden