Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook spricker

Tråden skapades och har fått 290 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 17:14
Ursprungligen av Gilbert 2:

Fabriksgaranti innebär att man har rätt att få en feltillverkad vara reparerad utan kostnad under garantitiden (3år)...

Garantitid 3 år? Läs din egen länk. Det blir ju bara "FUD" annars...

Såvida Apple inte specifikt förlängt garantitiden på detta fel? Ber om ursäkt i.s.f. Men gärna en länk dit för jag har råkat ut för samma fel...

Ursprungligen av DaPhox:

Garantitid 3 år? Läs din egen länk. Det blir ju bara "FUD" annars...

Såvida Apple inte specifikt förlängt garantitiden på detta fel? Ber om ursäkt i.s.f. Men gärna en länk dit för jag har råkat ut för samma fel...

Konsumentverket/KO - Garanti

Kalla det vad ni vill men en laptop som spricker p g a dåligt materialval är ett givet fabrikationsfel och det är därför Apple inte brukar bråka om dessa fall då de är mycket medvetna om detta fel.

Ursprungligen av DaPhox:

Garantitid 3 år? Läs din egen länk. Det blir ju bara "FUD" annars...

Såvida Apple inte specifikt förlängt garantitiden på detta fel? Ber om ursäkt i.s.f. Men gärna en länk dit för jag har råkat ut för samma fel...

Ja, man har 3 års garanti men bevisbördan ligger på konsumenten den senare delen (oftast 1 år efter inköp). Då detta är ett så vanligt fel brukar men dock inte behöva bevisa något för Apple.

”Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.” *

* Konsumentverket/KO - Garanti

Ursprungligen av Gilbert 2:

Ja, man har 3 års garanti men bevisbördan ligger på konsumenten den senare delen (oftast 1 år efter inköp). Då detta är ett så vanligt fel brukar men dock inte behöva bevisa något för Apple.

”Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.” *

* Konsumentverket/KO - Garanti

Är du lika dum som du verkar? Ursäkta uttrycket, men du gör mig fruktansvärt irriterad.

Garanti förutsätter att återförsäljaren (i detta fall Apple) medger det. Hittills har Apple endast medgett 1 års garantiperiod på sina produkter. Garanti i sin tur innebär oftast att i princip samtliga fel, som har uppstår på grund av användaren, åtgärdas. Då behöver endast Apple under hela perioden visa på handhavandefel om företaget bestrider deras skyldighet att reparera eller byta ut varan.

Utöver garanti finns det rätt att åberopa reklamationsrätten. Den är lagstadgad, till skillnad från garanti, och föreskriver rätt att retunera produkten för reparation eller återköp förutsatt att vissa kriterier uppfylls. Dit hör t.ex. fel som sprickorna i MB;s "topcase" då det är ett erkänt fabrikationsfel. Man kan också ta exempel som att ett felande logikkort kan tas på reklamationsrätten, men då krävs det att köparen bevisar att det är ett fabrikationsfel. Undantaget är dock om produkten är nyare än 6 månader.

Nu kanske vi har rett ut detta en gång för alla. Om du inte tror detta så är det bara att du tittar in på .: Notisum :. och söker lagtexten om just reklamationsrätten.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Är du lika dum som du verkar? Ursäkta uttrycket, men du gör mig fruktansvärt irriterad.

Garanti förutsätter att återförsäljaren (i detta fall Apple) medger det. Hittills har Apple endast medgett 1 års garantiperiod på sina produkter. Garanti i sin tur innebär oftast att i princip samtliga fel, som har uppstår på grund av användaren, åtgärdas. Då behöver endast Apple under hela perioden visa på handhavandefel om företaget bestrider deras skyldighet att reparera eller byta ut varan.

Utöver garanti finns det rätt att åberopa reklamationsrätten. Den är lagstadgad, till skillnad från garanti, och föreskriver rätt att retunera produkten för reparation eller återköp förutsatt att vissa kriterier uppfylls. Dit hör t.ex. fel som sprickorna i MB;s "topcase" då det är ett erkänt fabrikationsfel. Man kan också ta exempel som att ett felande logikkort kan tas på reklamationsrätten, men då krävs det att köparen bevisar att det är ett fabrikationsfel. Undantaget är dock om produkten är nyare än 6 månader.

Nu kanske vi har rett ut detta en gång för alla. Om du inte tror detta så är det bara att du tittar in på .: Notisum :. och söker lagtexten om just reklamationsrätten.

På vilket sätt skiljer sig din beskrivning från min?

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-08-27 12:50

Har inte orkat gå igenom hela tråden, men jag fick mitt topcase bytt för några månader sen och nu har högra delen av topcaset börjat klicka.. det glappar lite så att säga. Och om man tittar närmare så har sidan, alltså där skruvarna sitter spruckit precis där en skruv sitter. Minimal spricka, men jag tror att den gör så att topcaset glappar iallafall. Och sen börjar jag ana en vitare rand så att säga precis där till högre där den tidigare spruckit, d.v.s. det är på väg igen.
Ingenting som direkt är trasigt, förutom att det finns en minimal spricka precis vid en av skruvarna på högra sidan av macbooken, alltså inte i topcaset utan på sidan av datorn. Och topcaset klickar hela tiden när man lägger handen på. Sjukt störigt. Jag har aldrig belastat tangentbordet särskilt mycket, men det tycks ske ändå.

Vad tror ni Apple säger om detta?

  • Medlem
  • 2008-07-13 16:32

Dessa sprickor låter lite sorgliga, tycker jag. Dock har jag inte lyckats få några än!
Fast jag vill inte ha ett nytt topcase, det som sitter på nu är precis lagom slitet och helt perfekt!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-13 17:36

jag ger upp...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 20:16

...nevermind

jag har varit inne på att köpa en macbook då prestandan räcker för mig, men efter att ha läst denna tråden så verkar det bättre att satsa på macbook pro.
klart dyrare men verkar vara mindre bekymmer. Är det rätt uppfattat eller är det några typiska fel på mbp också?

  • Medlem
  • 2008-07-14 21:24
Ursprungligen av johnny61:

jag har varit inne på att köpa en macbook då prestandan räcker för mig, men efter att ha läst denna tråden så verkar det bättre att satsa på macbook pro.
klart dyrare men verkar vara mindre bekymmer. Är det rätt uppfattat eller är det några typiska fel på mbp också?

Jag skulle köpa en MacBook ändå, min har inte gått sönder alls, dessutom går det ju på garantin! Det är onödigt att köpa en MacBook Pro för mycket mer pengar om du ändå inte använder prestandan.

Ursprungligen av CKOTG:

Jag skulle köpa en MacBook ändå, min har inte gått sönder alls, dessutom går det ju på garantin! Det är onödigt att köpa en MacBook Pro för mycket mer pengar om du ändå inte använder prestandan.

Förutom grafikkort så skiljer det inte så mycket mellan MB och MBP när det gäller prestanda. Bättre chassi, bättre skärm och FW-800 (TI) och ExpressCard/34-kortplats är väl det viktigaste.

Ursprungligen av CKOTG:

Jag skulle köpa en MacBook ändå, min har inte gått sönder alls, dessutom går det ju på garantin! Det är onödigt att köpa en MacBook Pro för mycket mer pengar om du ändå inte använder prestandan.

Det enda jag tycker verkar bättre med mbp är skärmstorleken, men som sagt det är en del pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 21:55

Jag skulla aldrig i livet byta min MacBook mot en MacBook Pro, även fast min också har fått sprickorna, MacBook Pro är ju så ful!

Ursprungligen av Fexxe:

Jag skulla aldrig i livet byta min MacBook mot en MacBook Pro, även fast min också har fått sprickorna, MacBook Pro är ju så ful!

känns lite fel att köpa en dator pga. av utseende, men som jag själv sa så räcker prestandan, hmm inte lätt när man börjar tänka för mycket.

  • Medlem
  • 2008-07-14 22:03

Jag vill minnas att skärmtyper/belysningen är lite bättre också, samt det som Gilbert sade.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-14 22:52

Pratade i alla fall med Apple idag och ja, min garanti hade gått ut men jag blev kopplad till en trevlig engelsk talande kille som gav förlängd garanti. Han sa att det var ett känt problem och bad så mycket om ursäkt för detta.

Jag fick ta datorn till Mac support i Malmö så skulle de fixa det där. Nu är det semester tider så det kommer nog ta ett tag innan datorn är lagad tyvärr men jag är glad att få problemet fixat det såg ju som fan ut. Hoppas att Mac support fixar det bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 23:00

Tips till alla. Gå in till affären, visa upp datorn få de att beställa hem ett skal och boka tid. Istället för flera dagar så fixas det på någon timme.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-15 22:18
Ursprungligen av acke:

Tips till alla. Gå in till affären, visa upp datorn få de att beställa hem ett skal och boka tid. Istället för flera dagar så fixas det på någon timme.

Ännu bättre: kontakta Humac Service per telefon och boka en tid för byte av skadad top case (plast skadad nära mus knappen ). De ser till att reservdelen finns där så att kunden kan vänta någon timme eller lämna in o hämta ut samma dag ( för Uppsala borna )
För Humac Stockholm tar det några dagar.
Det förutsätter att MacBook har garanti kvar....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 22:26
Ursprungligen av REP:

Ännu bättre: kontakta Humac Service per telefon och boka en tid för byte av skadad top case (plast skadad nära mus knappen ). De ser till att reservdelen finns där så att kunden kan vänta någon timme eller lämna in o hämta ut samma dag ( för Uppsala borna )
För Humac Stockholm tar det några dagar.
Det förutsätter att MacBook har garanti kvar....

Har varit med om kollegor där de velat se datorn innan de beställer nytt top case. Även om man har ett case-nummer på från Apple. Men det lär man väl få klart för sig över telefonen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-15 23:08
Ursprungligen av acke:

Har varit med om kollegor där de velat se datorn innan de beställer nytt top case. Även om man har ett case-nummer på från Apple. Men det lär man väl få klart för sig över telefonen.

Ja, jag förstår du menar. Man vill se visuellt skadad. Samtidigt är det vanligt problem. Man bör få veta hur skadan ser ut i telefonen (beskrivning) så är det lätt att boka en tid för en utbyte. Om dator har ej garanti så går det att boka för granskning....

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-15 19:44

synd att du inte sa det tidigare

Ursprungligen av what:

synd att du inte sa det tidigare

Du kan nog gå till butiken och prata med dom.

Woho. Mitt topcase har spruckit igen. Blir till att gå till Postero när jag kommer tillbaka till Sundsvall senare i sommar.

Jag gjorde så, beställde top case först och lämnade in den efteråt. Det dröjde förvisso en vecka innan topcaset anlände, men när det var inne reparerade de min macbook "under dagen".

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-17 14:54

Nu fick jag tillbaka datorn! det gick snabbare än jag hade räknat med (tack macsupport!) och det känns lite underligt med ett nytt tangentbord och trackpad och datorn blev som ny!

Hoppas att det kommer att hålla vet inte om det nya topcaset har ny design eller om vi drabbas av samma problem om 2-3 år.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-07-18 12:22

Henkebarn: Lämnade du in din på Jansson? Vad sa de om garanti?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 15:05

Även mitt topcase sprack igår. Efter att ha kollat runt lite på diverse forum verkar det som om denna skada ska täckas av garantin, datorn inhandlades i december förra året. Hur skall man gå tillväga, vända sig till Apple eller direkt till ett service-center?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-24 21:04
Ursprungligen av .mp3:

Även mitt topcase sprack igår. Efter att ha kollat runt lite på diverse forum verkar det som om denna skada ska täckas av garantin, datorn inhandlades i december förra året. Hur skall man gå tillväga, vända sig till Apple eller direkt till ett service-center?

Ser att du fått hjälp men jag gjorde så här:

Ringde Apple och beskrev problemet blev kopplad till olika killar men fick till sist ett case nummer. Tog datorn till lokalt service ställe och tog med case nummret. Efter någon dag fick jag hämta ut datorn.

Min garanti hade gått ut och jag har ingen apple care.

Ursprungligen av MacBro:

Henkebarn: Lämnade du in din på Jansson? Vad sa de om garanti?

Hej!

Ja, jag lämnade in den på Jansson Data. Det gick på garantin.

Bevaka tråden