Köpa MacBook eller iMac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-31 07:54

I höstas i samband med mitt ex-jobb så tackade både batteriet och nätaddaptern för sig till min Ibook 12". Då denna dator är ett av min bästa inköp jag har gjort samt att den har används mycket flitigt under min studietid så tänkte jag att det i samband med examen är dags för en ny istället för att laga upp min gamla. Som så många andra satt mjag med höga förhoppningar på Keynote för några veckor sedan och väntade på en ny Macbook. Visst den nya Macbook Air är riktigt grym men inte riktigt vad jag eftersöker.

Så nu kommer frågan. Jag står i valet och kvarlet om jag skall köpa en Macbook (Jag vill egentligen vänta tills det kommer en ny) eller att köpa en Imac. Sedan studierna är slut är jag inte riktigt lika beroende av att kunna släpa med mig datorn vart jag än går men att det samtidigt är sjukt smidigt med en bärbar dator. VAd tycker ni att jag ska göra? Ha is i magen och vänta till det kommer nya macbook eller ska jag slå till på Imac?

När jag köpte min Ibook för 3 år sedan var det flera som tyckte jag skulle vänta tills intel-macarna kom, vilket jag inte gjorde. Detta är något som jag grymt ångrar idag och vill helst inte vara med om igen.

Är det föresten någon som är sugen på en fullt fungerande Ibook 12" G4 bortsätt att laddkabel och batteri är slut så är det bara att ni hör av er.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-31 13:39

Köp ett nytt batteri och laddare. Det är en mycket bra dator tycker jag. Jag har också haft en länge och även om det inte är Intel i den så fungerar den mycket, mycket bra. Till och med med Leopard.

När du sedan uppgraderar den kan du nog få mer för den om den är komplett med batteri och nätadapter än i dagens skick.

Så: fixa och vänta ett litet tag till är mitt tips.

Är väl rätt enkelt? Behöver du en bärbar dator, kör en MacBook. Klarar du dig med stationär. Köp en iMac, eftersom den har bättre prestanda.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-31 14:58

Klas>> Ja det kan tyckas men det är ändå dryga 2000 som ska ut bara för att jag skall få den i skicket den var innan. Redan för ett halvår sedan hade jag planer på att slänga i mer minne vilket blir en tusenlapp till, då är vi uppe i minst 3000 för att få datorn i ett skick som passar mig. Jag har två bekanta som iof har kört powerbook 12" men för bägge 2 skar hårddiskarna efter drygt 3 års användande. Är det verkligen värt att kosta på en dator 3000 kr och man vet att risken för att det ska bli en till tusenlapp innom kort? Då är vi uppe i nästan halva inköpskostnaden. Jag har kikat runt lite på blocket och liknande och där går samma dator för dryga 3000 i liknande skick som min.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-31 15:24

Tittar man på buyers guide så ser man att det snart är dags för iMac att uppdateras, medan MacBook är i neutral position. Så utifrån det är väl snarare MacBook du ska satsa på eller ha is i magen och vänta på en ny iMac.

Sedan är frågan vad du vill ha, egentligen. Själv tycker jag bärbart är alldeles för smidigt för att byta bort mot en stationär (även om en iMac är en trevlig dator)

Hur som helst lär det bara bli en mindre vässning av prestandan (samt att de då eventuellt levereras med 10.5.2). En så stor förändring som övergången PPC till Intel lär inte hända. Även om du köper en iMac idag så har den bra mycket bättre prestanda än din gamla iBook.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-31 15:35

Mach2>> Smart! så långt hade jag faktist inte tänkt. Kan tänkas att jag har fått reptilhjärna igen efter 2 månaders användande av sambons PC

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-31 19:30

Tråden kan låsas. Jag beställde precis en macbook 2,2 GHz

med uppdatering menar dem ju till penryn, alltså inte helt ny iMac... Den lär väl komma vilken vecka som helst. iMacen har nyligen uppdaterats i form, så den kommer hänga med ett tag till. och det blir dags för både macbook och powerbook att byta platform/skal i slutet av detta året.

Oavsett så har du gjort ett bra köp, lycka till

1
Bevaka tråden