Vad behöver jag för att Lightroom ska flyta bra?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-30 20:44

Nu när jag har stått i valet och kvalet mellan en macbook pro och en macbook så länge så beställde jag en Macbook Air idag. Den skall användas till skrivande och bloggande när jag är på resande fot. Men då kvarstår fortfarande frågan vad som skall göras med mitt fotoarkiv på cirka 40-50gb. Det är inte att tänka på att sitta och pilla med dessa på mba. Arkivet består till största del av högupplösta RAW filer. De finns för närvarande på en gammal windowshäck som står och surar under skrivbordet. Har funderat på att köpa en ordentlig imac eller en mac pro. Detta skulle dock tillsammans med den senaste mba beställningen skjuta min ekonomi i sank. Så efter lite surfande på blocket så insåg jag att en powermac g5 funka. Minnet är ju i princip gratis... 4 gig går ju enbart på 900sek. http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=532789&SL_SectionId=23532)

så en beggad pm g5 1.6 med en 4 gig minne borde ju klara av lightroom som en dans eller?

Vad tror ni? Är det något mer jag skall tänka på? Är PM G5 en stabil dator? räcker en 1.6ghz till det jag skall göra... vad är det exakt för minne man skall peta i burkarna...

Många frågor och förhoppningsvis många svar

Ha de

Räcker och räcker - det är ingen blixt, men förmodligen tillräckligt för Lightroom. Kolla med Adobe vad Lightrroom har för systemkrav.

Du kan inte stoppa i mer än 4GB i den modellen - se nedan.

Ursprungligen av jerico:

Vad tror ni? Är det något mer jag skall tänka på? Är PM G5 en stabil dator? räcker en 1.6ghz till det jag skall göra... vad är det exakt för minne man skall peta i burkarna...

Stabil? Ja. Jag har själv en 2x2.0 och det enda problemet jag har haft på 3 år är att DVD-brännaren gick sönder. Men det var ju både enkelt och billigt att åtgärda.

Räcker? Det beror ju på vilka krav man har, hur snabbt allt ska gå... Det funkar med en 1.6, men ju snabbare processor desto bättre. Du borde kunna hitta 1.8, 2x1.8, 2.0 eller 2x2.0 som inte är så mycket dyrare.

Angående minnestyp m.m.
All sådan info finns på http://www.everymac.com
PM G5 1.6 använder 333 MHz PC2700 DDR SDRAM

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-31 19:14

Tack så mycket för hjälpen...

/J

• Medlem
  • 2008-01-31 19:24

Macbook Air är garanterat snabbare än en G5 1,6 Ghz. Min upphottade G4 är också snabbare. Jag skulle satsa på en dubbel G5 2 Ghz som minimum, om du inte vill känna att det är ett enormt nedköp att använda den jämfört med Air.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-31 22:32

Du klarar dig definitivt inte med mindre än en G5 2x2Ghz. Köp min!
http://www.99.se/mac-s-ljes/234509-powermac-g5-dual-2-0ghz.html

/Nybliven MacPro-ägare.

Flaggar lite för att lightroom är rätt segt med många rawfiler i samma mapp...

Tror dock att du klarar dig på en g5:a...

Har kört på några jobb på en macbook pro på fältet och kanske 20 gig rawfiler efter en dag.. då blir det lite segt men det funkar.. Jobbar dock med bilderna i photoshop sen...

• Medlem
  • 2008-04-02 22:47
Ursprungligen av jurassic579:

Flaggar lite för att lightroom är rätt segt med många rawfiler i samma mapp...

Stör mig VÄLDIGT på detta. Lade just en post i en annan tråd om det. Känns grymt oproffsig. Varför denna seghet? Påverkar ju inte bara scroll, uppdatering - utan även när man drar i reglagen för justeringar osv. Känns laggigt. Är Aperture bättre där?

/Fredrik

Vet inte men det har något att göra med hur programet är uppbyggt... Adobe har själva kommenterat att det behöver mycket dator... Men testa 2.0 betan som finns ute nu..Kanske flyter bättre där...

eller capture one 4

Lightroom flyter på bra för mig. Mac mini dual core med 2Gb ram. Har bibilioteket på en extern (snabbare disk). Blir biblioteket för stort o segt går det att dela upp det o ladda in de delar man behöver. Inte hänt mig än.
Aparture har ju löjliga systemkrav o är väl mycket segare.

1
Bevaka tråden