Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att ha en Airport Express i Mac Mini n's Nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-30 20:39

Hej.

Jag har precis suttit i 3 timmar och försökt få min Airport express att fungera tillsammans med min Mac mini.
Situationen ser ut så här:
Mac minin tillåter andra datorer att koppla upp via airport (den skapar ett nätverk). Alltså Mac minin är kopplad direkt till bredbandsuttaget.
Airport Express är tänkt att bli en förlängning i detta nätverk och sitta vid stereon.

Problem 1: Man kan inte hitta Airport Express samtidigt som man sänder ut ett nätverk från sin egen maskin.

Problem 2: (egentligen en biprodukt av Problem 1) Om man försöker installera Airport Express när man kopplar ner sitt nätverk så har man inget nätverk att koppla upp den emot.

Problem 3: Så fort man kopplar upp sitt nätverk försvinner Airport Express.

Om någon vet Exakt hur man löser detta på rätt sätt så snälla dela med er här.

Så här gjorde jag, det fungerade inte de första gångerna. Men det fungerar i just denna stund.
1 Reseta Airport Express.
2 Starta Airport Expressen med TP-sladden i (Mac minin kommer nu hitta den).
3 Dubbelklicka på Airport Expressikonen.
4 Skriv här in alla uppgifter om ditt nätvärk (wep/40/128/etc.).
5 tryck på "Uppdatera" .
6 Starta nu ditt nätverk från Mac minin.
- du borde nu hitta den -

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-31 18:27

ja, nu försvinner den till och från i nätverket - mycket störigt.
ngn som vet hur man annars kan göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-31 20:02

Hur menar du att Airport Expressen försvinner? Menar du från iTunes? (då du redan konstaterat att den inte kommer upp i Airport verktyget av den anledning du själv skrev )

Hur ställer du in Expressen? (utöka nätverk eller bara anslut till befintligt nätverk).

Jag har ingen aning hur du ska lösa det där. Mest för o få lite fart på det hela då ingen annan skriver nåt Mac minin e kanske inte riktigt optimerad att agera trådlös router heller.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-01-31 22:05

den försvinner både från Airport verktyg och iTunes, ibland slutar den streama, ibland inte, men hittas inte i Airport verktyg.
Jag ställer in den som anslut till befintligt nätverk.
men det blir så många airports om man ska ha en vid varje sak man har i lägenheten

har precis skaffat minin och funderar på att koppla så som du tänkt. Har du fått det att fungera?

  • Administratör
  • Lund
  • 2010-02-08 09:13

Tyvärr inte. Jag skaffade mig en AirPort extreme och kopplade in minin direkt till den. Detta var det bästa jag kunde ha gjort då det nu går att trådlöst lägga över filmer på mac minin på bara ngn minut ( innan tog det 3h) sen har jag blivit sambo så nu är det lite fler datorer på nätverket också.

1
Bevaka tråden