Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var får man tag på OS 9?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-01-30 14:41

köpte ett bamse-spel som tydligen kräver OS 9.1 (suck). Finns ej på datorn... finns det att ladda ner nånstans?

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-30 14:46

Vad har du för dator? Intel-macar kan inte köra Classic (OS 9) över huvud taget. Har du en G4/G5 och kör 10.4 eller äldre så går det bra. Det finns det säkert någon på forumet som kan skänka dig en OS 9-skiva, däribland annat jag.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-01-30 15:55

har en "äldre" iBook G4 så classic ska inte vara nåt problem.

tar tacksamt emot en OS9-skiva

skickar min adress via PM

/Fredrik

I så fall ska din dator ha levererats med Classic. Det var inte nödvändigtvis förinstallerat, och har du tömt den och installerat Mac OS X på nytt kommer det inte med, men när datorn kom från Apple ska den ha levererats med ett antal grå CD-/DVD-skivor varav en innehåller Classic. Ofta heter den något i stil med Installera Tilläggsprogram.

iBook G4 kan inte starta från en vanlig OS 9-skiva, och då du inte redan har Classic kan den inte köra OS 9-installeraren eftersom det är ett Classic-program som kräver Classic. Därför bör du använda en skiva som har installerare specifikt för Classic (t ex den grå skivan), och inte en vanlig OS 9-skiva.

MacOs 9.2

Hej får du tag i en MacOs 9.2 fullskiva som man kunde köpa i Macaffären Så fungerar den även på din iBook G4

Men får du tag i en MacOs skiva som följde med datorn så får du även dom program som följde med

Har en del men tror dom bara passar iBook G3 Men ska kolla

Anders sthlm

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-02-05 20:46

Stort tack till rhesus som skickade en OS9-skiva ska bara installera...

case closed

/F

Någon fler vänlig själ som har tillgång till en OS9 Retail, jag behöver den enbart för att kunna köra firmwareuppdateringen så att maskinen (iMac G3 Indigo) ska kunna köra OS X

Det känns så dumt att köpa en skiva begagnad för ett OS man inte alls har planer på att använda

Never mind, nu är det löst

1
Bevaka tråden