Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att göra något icke trådlöst till trådlöst?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-29 20:46

Here is the deal,

jag har en Airport Extreme på nedervåningen och en digitalbox på ovanvåningen. Digitalboxen får digital signal från bredbandet, och eftersom boxen inte har något Wifi-kort måste jag dra en sladd genom halva huset. Det vill jag inte.

Finns det ingen smart apparat som kan ge en wifi-signal till
digitalboxen? Det finns ju USB-stickor som ger datorer Wifi-signal, går det att använda någon liknande lösning här? (Obs, jag vill inte ha tips om bredband genom elen, har hört att det inte funkar så bra)

Är tacksam för svar!

Vet inte om det finns någon USB-lösning men däremot finns det accesspunkter som går att använda som klientstation.
Hade en stationär dator som jag kopplade nätverkskabel till accesspunkten, inställd som klientstation, som sedan är kopplad trådlöst till en trådlös router/basstation.
Exempelvis den här: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065380

Japp, du söker en bridge helt enkelt, där den första basstationen serverar trådlöst nätverk till den andra som i sin tur är ansluten till ett trådat nätverk.

Det finns stationer som klarar det, bland annat din airport.
För att göra det billigt för dig så kan du skaffa nån simpel wifi router o ha där din airport är nu, och placera din airport vid tvn.

Det finns dock en hel del olika lösningar, har för mig att jag har läst om en en-anslutnings ethernet-"dongle" som man häktade på, men jag minns tyvärr inga närmare detaljer..

Ursprungligen av Hello:

Here is the deal,

jag har en Airport Extreme på nedervåningen och en digitalbox på ovanvåningen. Digitalboxen får digital signal från bredbandet, och eftersom boxen inte har något Wifi-kort måste jag dra en sladd genom halva huset. Det vill jag inte.

Finns det ingen smart apparat som kan ge en wifi-signal till
digitalboxen? Det finns ju USB-stickor som ger datorer Wifi-signal, går det att använda någon liknande lösning här? (Obs, jag vill inte ha tips om bredband genom elen, har hört att det inte funkar så bra)

Är tacksam för svar!

Du behöver en Airport Express:http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=989094&product_id=534201

ELLER

En den här från DLink:http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=989097&product_id=513786

Lycka till! ./M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 13:27

Stopp…stopp,

Av Hello's beskrivning att döma, så är han ute efter att brygga IP-TV-signalen från sitt bredbandsuttag på nedervåningen till digitalboxen på övervåningen. En dylik signal kan (vad jag vet) inte gå via en router…än mindre NA:as…

Hello,

- Vilken bredbandsleverantör har du?
- Vilken modelll av Digitalbox har du?
- Vilken modelll av modem/router har du?

Undrar,

- Torkel

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-01-30 16:59
Ursprungligen av Torkel:

Stopp…stopp,

Av Hello's beskrivning att döma, så är han ute efter att brygga IP-TV-signalen från sitt bredbandsuttag på nedervåningen till digitalboxen på övervåningen. En dylik signal kan (vad jag vet) inte gå via en router…än mindre NA:as…

Hello,

- Vilken bredbandsleverantör har du?
- Vilken modelll av Digitalbox har du?
- Vilken modelll av modem/router har du?

Undrar,

- Torkel

Tack för alla svar! Ursäkta att jag inte förklarade så utförligt som jag borde ha gjort.

Du har helt rätt Torkel, bredbandsuttaget är på nedervåningen, tillsammans med Airporten. Airporten skickar i sin tur ut rådlös signal till min iMac som också är på övervåningen.

Bredbandsleverantör: Telia
Digitalbox: Ingen aning, men det är en Motorola. Eluttag och ett uttag till ethernetsladd (det heter det väl?). Ingick i Telias "12 månader gratis TV-erbjudande". Kan kolla upp det om det är viktigt.
Router: Airport Extreme
Modem: Helt vanligt ZyXEL. Ganska standard skulle jag tro.

Det ultimata vore ju att bara köpa en Airport Express, men jag var inne i en Applestore och där sa dem att det inte skulle fungera eftersom den bara kan skicka musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 17:34

Hello,

Kolla in denna trådMin Hembio, där det diskuteras Telia Bredbands-TV.

Tråden är aktiv sedan flera år…så diskussionerna om att brygga signalen inom huset kommer en bit in i tråden ifråga...

Lycka till,

- Torkel

Annars finns det väl kontakter som sätts i väggutaget som göratt du kan ansluta till el-nätet och använda det som nätverkskabel?

//Svante

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 19:00

Bra Svante, du läste nästan första inlägget om att han just INTE ville köra över elnätet...

Min Hemmabio tråden slutade jag läsa då de talade om timestamp i IP packeten, vilket är en option som inte används, många av de options som finns i IP är dessutom "bannlysta" så routrar droppar packet med dessa satta..

Lite fakta om IPTV..

Det är en en multicast ström i mpeg-2, dock kodad uppenbarligen som ni har märkt, det går inte att använda ett router-modem eller en vanlig bredbands router för att dela upp denna signalen då den kommer som en separat PVC till modemet (tänk en logisk separat ledning om ni inte vet hur ATM funkar). Det krävs därför vad som vanligtvis kallas för ett Tripple-Play modem, som klarar dessa logiska ledningar för de olika tjänsterna, det är därför som det är flera kontakter i olika färger bak på modemet, en för varje "ledning".

Att brygga denna signalen med en DLink DWL-G810 eller Airport som tidigare föreslogs här går om man bara är medveten om vissa saker:

1. Måste vara ställda som rena bryggor, inga ändringar i paketen som med NAT ex.

2. Klarar att skyffla minst 5Mbit utan att tappa paket eller skapa delay/jitter vilket kommer att göra bild & ljud hackigt.

3. Du kommer att behöva 2 airports, eller d-link prylar, som skapar ett eget nätverk, du kan inte använda det som redan har hemma i huset.

4. Eventuella supportsamtal kommer bli en mardröm, så du vet..

Personligen skulle jag ju köra med kabel, då det trådlösa är alldeles för känsligt för störningar för att det skall alltid leverera en konstant bra bild..

1
Bevaka tråden