Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man spara undantagslista för rättstavning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När rättstavningen i Mac OS X inte känner till ett ord så kan man "lära" den det ordet, så att det inte blir rödmarkerat nästa gång. Dessa ord som man då lägger till i den inbyggda ordlistan försvinner ju om man installerar om systemet (eller byter dator), och då måste man börja "lära" upp rättstavningen igen. Det jag undrar är alltså om man på något sätt kan ta med sig dessa ord som man en gång lärt systemet?

(Jag kommer t.ex. ihåg att man i vissa avstavningsprogram, på QuarkXpress-tiden, kunde spara undantag i en lista som man sen kunde installera på andra datorer).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-29 17:19

den ligger i ~/Library/Spelling/sv. Formatet är en aning kryptiskt, tecknen är skilda åt med ett kontrolltecken som jag inte omedelbart kan hänföra. Det betecknas visst ^@.

Edit: Äh, jag tar tillbaka. ^@ är ju null-tecken juh.

Ok!
Men va skumt det ser ut när man öppnar den filen i TextEdit. Alla orden i en enda lång radda utan mellanslag. Och åäö som nå konstiga tecken. Kan man alltså göra backup på den här filen och lägga in den i motsvarande mapp på en annan dator så funkar orden? Bra i så fall. Tack.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-29 18:47

Jo, jag kliade också huvudet ett ögonblick. Men i t ex vim så syns det som ^@ mellan orden. Dessutom går det inte att posta listan här, eftersom null tolkas som slut på texten.

Ex: pratare

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-29 18:48

Det här skrev jag. (autentiskt ur min lista)

  • Medlem
  • 2008-01-29 18:52
pratare^@inslängda
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-29 18:53

Jo, jag vet. Ville visa vad som hände bara.

  • Medlem
  • 2008-01-29 18:55

ah, jag trodde du ville visa din lista...

1
Bevaka tråden