Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webutvecklingens förbannelse...

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-13 01:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Någon som provat ruby? www.ruby-lang.org

vänligen
/P

Jodå, ruby är klart ett av de absolut trevligaste språken idag. I och med att det finns så bra Cocoaknytningar till ruby så blir ofta att man använder det för mindre projekt. Ruby har lite jobbig syntax men o.a.s en massa fördelar som väger upp för det. Som författarna själva uttrycker det: Ett språk som håller sig ur vägen för programmmeraren.

Har dock aldrig använt det vid webutveckling. Håller mig till Python och Cheetah Templates till sånt.

Det viktigaste med ett Serverspråk är väl vilka Servrar det fungerar på. PHP kan köras på en Mac-server, PC-server och Linux-server medan ASP endast fungerar på en Windows-server. På så sätt är PHP ett bättre val än ASP.

Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
Det viktigaste med ett Serverspråk är väl vilka Servrar det fungerar på. PHP kan köras på en Mac-server, PC-server och Linux-server medan ASP endast fungerar på en Windows-server. På så sätt är PHP ett bättre val än ASP.

Nja, det är en sanning med modifikation. Det går att köra ASP på Apache också.

http://wwws.sun.com/software/chilisoft/index.html

Fast är det någon som testat det någon gång, och fått det att funka med alla konstiga ASP-objekt?

På den tiden jag höll på som mest med detta satt jag med 4 språk i huvudet..
HTML, Javascript, PHP och SQL.
Desto mer jag jobbade ju mer ogillade jag Javascript. Usch och fy!
Nu jobbar jag bara i XHTML, CSS, PHP och SQL.
Undviker Javascript i det längsta.

Det var PHP som lärde mig älska struktur i språken. Javascript är helt galet. Du kan skriva hur du vill och det fungerar... suck. Eller så var det min kollega som lärde mig älska det. Oavsett så gjorde det att jag hoppade över XHTML 1.0 Transitional. Jag gick direkt på XHTML 1.1 Strict.
Det är så skönt att ha en vacker välformulerad kod som alla kan förstå.

Jag är inte fan av det gamla uttrycket: "If it was hard to code it should be hard to read". Det var jag när jag först lärde mig Javascript...
Standarden för Javascript heter ECMA-script. Den är implementerad i alla webbläsare som följer W3Cs standarder. Med den följer DOM strukturen också.
Fram för mer standarder och strikta "programmeringsspråk".
Det gillar jag med java. Du måste följa syntax annars skriker sig kompliatorn hes!

Är nyfiken på WebObjects men undrar om jag kommer orka lära mig det. Har försökt med Java ett par ggr nu men det sätter sig aldrig i mig. Det är väldigt likt PHP. Skulle behöva en liten kort kurs i Java tror jag för att det verkligen skulle ta fart.

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Fast är det någon som testat det någon gång, och fått det att funka med alla konstiga ASP-objekt?

Jag har inte testat det. Problemet är väl att det känns som att gå över ån efter vatten att köra ASP på Apache. Det finns ju PHP så varför inte använda det? Det användningsområde som jag kan tänka mig är om man har en massa gammal kod som man har investerat mycket tid och pengar i som av någon anledning ska flyttas till en Apache-server.

Att jag själv kodar ASP i microsoftmiljkö är enbart på grund av gammal vana. När jag började med webbprogrammering var ASP/VBScript det dominerande scriptspråket. Sedan dess har jag lärt mig en massa smarta trick och har ett bibliotek med färdiga funktioner. Om jag skulle byta nu skulle det bli en startsträcka som jag helt enkelt inte har råd med i dagsläget. Jag måste ju dra in pengar till det egna företaget och tiden då man kunde få uppdragsgivarna att betala för halvbra lösningar som togs fram samtidigt som man lärde sig är förbi.

Hade jag varit ung student idag hade jag med största sannolikhet gett mig in på PHP i kombination med MySQL. Det är gratis och det finns en stor utvecklarcommunity på nätet. Men nu är jag småbarnspappa och har inte tid att sitta framför datorn och lattja.

Bevaka tråden