Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökning i Adressboken returnerar inte alla träffar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 04:41

Min Adressbok i 10.5 beter sig inte som den borde när jag söker. Exempel: notera förekomsten av två stycken Oscar i den "normala", osökta, listan nedan.

Söker jag däremot på "Oscar" får jag bara upp Oscar L, Oscar K är som bortblåst:

En Spotlight-sökning returnerar däremot båda Oscar, utan problem. Det är inte enbart denna kontakt som försvinner, detsamma gäller många andra kontakter också. Söker jag på exempelvis mitt efternamn returneras bara jag, inte resten av min familj som också finns som kontakter.

Någon annan som upplevt detta problem?

Har du skrivit Oscar (mellanslag) Efternamn eller har du skrivit Oscar i förnamnsfältet o Efternamn i efternamnsfältet ? Mvh Patrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 16:14

Adressboken kör ju inte riktigt med för- och efternamnsfält, men i en vCard-export ser de båda kontakterna likadana ut, rent strukturellt.

BEGIN:VCARD
VERSION:3.0
N:L********;Oscar;;;
FN:Oscar L**********
BEGIN:VCARD
VERSION:3.0
N:K*******;Oscar;;;
FN:Oscar K*******

Jag kan heller inte söka på Oscar Ks efternamn eller telefonnummer och få upp kontakten – han (och andra) är som bortblåsta så fort det är sökningsdags.

Ja jag är ingen expert på området ... men jag ser då både förnamn och efternamn i min adressbok och jag gissar att Apple torde ha kopplat det med sökfunktionerna ...
Testade att lägga in på lite olika sätt och jag kan då söka hursomhelst och får upp kontakterna. Förmodligen nåt skräp i dina systemfiler, rensa adressbokens plist fil och börja om ifrån början kanske lirar ??!!
Lycka till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 21:44

Ah, du tänkte så med fnamn/enamn. Använder båda fälten. Nollning av .plist-filerna gör ingen skillnad, inte heller återimport av vCard-exporter av de trasiga kontakterna.

1
Bevaka tråden