Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign PDF-export ignorerar svart kanal

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har fått vår trycksak levererad från tryckeriet och jag är mycket bekymrad.
Flera bilder såg en aning vissna ut i det digitala lågupplösta korret men liknande "vissenhet" i tidigare jobb har endast lett till små (hyggligt acceptabla) variationer i tryck. Denna gång såg det för hemskt ut och det visar sig vid närmare koll i pdf:en att det på dessa bilder är helt tomt i den svarta kanalen.
Detta sker inte på alla RGB-bilder utan bara vissa och det verkar inte finnas någon uppenbar konsekvens i vilka bilder det här uppstår på annat än att det då är RGB-bilder (förstås...) och färghanteringen för dokumentet är avstängd. Slår man på inkluderande av bilders färgprofiler i tryckeriets export-inställning blir det dock rätt.

Har någon råkat ut för detta? Vad beror det på?

(Vi använder gamla inDesign CS pga av kompatibilitetsbehov med skript)

Nyckeln till ett RGB-flöde ligger väl i färghanteringen. Hur kommer det sig att ni har den avslagen?

I deras profil anges att ingen färghantering ska användas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 15:41
Ursprungligen av malkus:

I deras profil anges att ingen färghantering ska användas.

Många tryckerier säger så för att slippa ansvar för problem som kan uppstå i färghanteingen.

Om du jobbar med RGB-bilder måste färghanteringen var på för att det ska bli rätt som du har upptäckt.

Den är faktiskt på även om man stänger av den. För om du ska ut till CMYK så måste ju RGB-bildera konverteras på något sätt ändå. Och då jobbar InDesign med din bildskärms RGB mot US Webcoated SWOP. Det är antagligen därför du förlorar svart.

Färghanteringen i InDesign är hur bra som helst om man ställer in allt rätt och använder det klokt.

Så fortsätt att jobba så och ha den på!

Janne Suhr

Ska 'lämna färg oförändrad' vara vald vid exporten med, enligt dem? Isåfall räknar tryckeriet nog med att du cmykat alla bilder korrekt i Photoshop själv.

I vårt arbetsflöde jobbar vi med alla fotografiska bilder i RGB och har tryckeriets ICC-profil vald som CMYK-profil för Indesigndokumentet och låter Indesign konvertera till CMYK vid pdf-exporten.

För att CMYK-konverteringen ska utföras korrekt så behövs även en insparad RGB-profil i bilderna, Indesign behöver ju veta vilken färgrymd bilden ligger i från början för en korrekt översättning.

Är färghanteringen avslagen så konverterar fortfarande Indesign till CMYK vid exporten om detta är valt, men får ju utgå från någon generisk RGB-profil (förmodligen sRGB) som kanske inte alls stämmer med färgrymden som RGB-bilderna är i från början.

Edit: Häpp, Janne var snabbare än mig.

Sanning är nog nånstans åt det hållet men vad som är konstigt är att det är bara vissa bilder. 2 bilder med exakt samma egenskaper (inbäddad profil, färgrymd mm) blir behandlade helt olika... Skumt. Men om vi har följt deras instruktioner, slaviskt använt deras inställningar kan det väl knappast ligga oss till last. Och bör inte en faktor på plats reagera om hela svarta kanalen är puts weck på så många bilder..?

Att ändra deras exportinställningar till PDF 1.3 istället för 1.5 gör också att allt blir rätt. Då blir ju hela filen "flattenerad" men jag undrar varför det hjälper saken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 06:58
Ursprungligen av malkus:

Att ändra deras exportinställningar till PDF 1.3 istället för 1.5 gör också att allt blir rätt. Då blir ju hela filen "flattenerad" men jag undrar varför det hjälper saken.

Det är ju uppenbart att ditt tryckeri inte vet ett skvatt om hur man ska ställa in eller använda InDesign. Läge att byta tryckare!!

Janne

Isåfall kanske de kör ut din fil på utrustning som inte korrekt klarar av att hantera genomskinlighet? Monterar dina filer i Quark eller så...

Jag kör själv alltid ut till pdf 1.3, det känns tryggare att ha sett "slutresultat" av förenklingen innan jag skickar. Det kan ge lite trista vita linjer i pdfen beroende på acrobats kantutjämning när du kikar på pdfen, men dessa syns inte i tryck. För att inte skrämma kunder med vita linjer under korrekturstadiet kan du maila pdf 1.4-filer som korr.

Ursprungligen av Björn Öst:

[...]
Jag kör själv alltid ut till pdf 1.3, det känns tryggare att ha sett "slutresultat" av förenklingen innan jag skickar. Det kan ge lite trista vita linjer i pdfen beroende på acrobats kantutjämning när du kikar på pdfen, men dessa syns inte i tryck. För att inte skrämma kunder med vita linjer under korrekturstadiet kan du maila pdf 1.4-filer som korr.

Ja, den där märkliga företeelsen har man ju fått dras med en hel del. Jag förstår inte varför Adobe inte har löst det där ens i CS3. Att slå av kantutjämningen vid visning i Acrobat gör iofs att de försvinner men då blir också vektorer och text utan kantutjämning.

  • Medlem
  • 2008-01-29 07:54

Jag ber om ursäkt, men nu kapar jag tråden för en pinsam fråga. Okej: När jag CMYK:ar bilder i Photoshop, alltså konverterar dem till CMYK-läge... Är det meningen, färgstyrningsmässigt, att jag bara ska ändra läge i Bildmenyn, eller ska jag göra det via Konvertera till profil? Jag insåg just att jag aldrig tänkt på denna oklarhet!

Om du bara väljer cmyk får du den cmyk-profil och återgivningsmetod du ställt in som förval i färginställningarna. Med 'konvertera' kan du välja vilken profil som helst som finns installerad, och även välja en annan återgivingsmetod.

Men varför konverteras bara vissa rgb-bilder fel och inte andra. Nån som har nån snilleblixt?
Samma inbäddade färgprofiler, samma färgrymd, monterade på samma sätt.. samma, samma, samma....

  • Medlem
  • 2008-01-29 16:23
Ursprungligen av malkus:

Men varför konverteras bara vissa rgb-bilder fel och inte andra?

Det skulle kunna bero på någon inställning av total färgmängd kanske? Alltså att när färgmättnaden i rgb-bilden, då den omvandlas till motsvarande cmyk-läge, överstiger en viss procent slår rippen bakut och kastar svart-kanalen, för att trycket inte ska kladda?

Oj, det där kanske blev helt obegripligt.;)

Märkligt som sagt, de har inget gemensamt bilderna som blir galna, som att de har nån genomskinlighetseffekt men inte de som blir korrekta? Vad står din genomskinlighetsblandning på, dokument-RGB eller dokument-CMYK? Är de sparade i samma filformat?

Vi har kört samma jobb tidigare (med blandade cmyk- och rgb-bilder) utan problem. Det handlar om en enorm mängd av bilder som vi helt enkelt inte skulle kunna sitta och konvertera manuellt.

Ursprungligen av Björn Öst:

Märkligt som sagt, de har inget gemensamt bilderna som blir galna, som att de har nån genomskinlighetseffekt men inte de som blir korrekta? Vad står din genomskinlighetsblandning på, dokument-RGB eller dokument-CMYK? Är de sparade i samma filformat?

Det finns sidor där sådana skillnader förekommer, andra där det inte gör det men där felet ändå uppstår. Men genomskinlighetsblandningen görs i CMYK konsekvent.

Jag gjorde ett litet test där jag strippade en sida med formatmässigt identiska bilder (men där en ger det aktuella felet) på ALLT annat. Packade dessutom om projektet för att rensa filen på ev gammalt skräp. Jag gjorde dessutom en ny fil från scratch med exakt samma bilder monterade. PDF:ade bägge med tryckeriets inställningar. Den rensade råkar ändå ut för samma skit medan den nya klarar sig.

Jag hittar iaf inga skillnader. Nån hugad får gärna nosa i detta! Är det en bugg i inDesign kanske? Tveksamt. Jobbet gör vi i CS "1" men det uppstår även i CS2.

Kika gärna på det. Naturligtvis vill jag ju komma fram till att tryckeriet har goofat. Det tycker jag iofs hur som helst de har gjort då de inte upptäcker och reagerar inför hela sidor utan bilder på svartplåten.

http://www.megaupload.com/?d=2OC66CG8

Fick precis veta att mitt senaste jobb ska gå på ett nytt tryckeri. I deras guide för PDF-export står bland annat:

"Fliken Avancerat
Här är det viktigt att du inte färghanterar PDF-filen. Därför ska det vid ”Färg” stå ”Ändra inte”. Det är bättre att låta vår rip och programvara göra detta jobb."

På bilden som visas i guiden inkluderas inga icc-profiler. Man kan ju undra vad deras programvara utgår ifrån? Det blir ju skillnad i det färdiga resultatet om den till exempel förutsätter sRGB jämfört med AdobeRGB.

I det här fallet tog jag reda på att de trycker enligt ISO-standard. Då infaller frågan: Om nu mina bilder redan är cmykade enligt ISOcoated.icc, men deras programvara ändå ska ge sig på nån färgkonvertering, gissar den då att mina färgvärden kanske är i Euroscale Coated och konverterar redan korrekta bilder en gång till?

Vad svårt det är med tryckerier som inte vill göra riktigt som man lärt sig...

Nu skriver jag ju bara med en lapp att det är cmykat och klart, inga färgkonverteringar ska göras, så jag räknar inte med några problem. Men man undrar hur de själva tänkt sig att det ska gå till?

Är det kanske nåt jag inte vet, finns det smart programvara i ripparna som ändå kan identifíera använda färgrymder i Indesigndokumentet och monterade bilder, eller har tryckeriet helt enkelt inte full koll på processen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 09:03
Ursprungligen av Björn Öst:

Fick precis veta att mitt senaste jobb ska gå på ett nytt tryckeri. I deras guide för PDF-export står bland annat:

"Fliken Avancerat
Här är det viktigt att du inte färghanterar PDF-filen. Därför ska det vid ”Färg” stå ”Ändra inte”. Det är bättre att låta vår rip och programvara göra detta jobb."

På bilden som visas i guiden inkluderas inga icc-profiler. Man kan ju undra vad deras programvara utgår ifrån? Det blir ju skillnad i det färdiga resultatet om den till exempel förutsätter sRGB jämfört med AdobeRGB.

Det är tyvärr rätt valigt att de rekommenderar denna inställning. Visar bara att de INTE vet vad de håller på med.

Det de gör är att de i sitt system ställt in att RGB ska vara något och att CMYK ska vara något annat. Sen konverterar de allt RGB och låter CMYK passera. Men om det då inte följer med några profiler i din PDF och du inte har samma RGB som dom så blir det ju så klart fel och säkert väldigt mycket fel.

Det är av denna anledning som det är säkrast att skicka PDF/X-1 filer som CMYKats mot en standardprofil.

Då slipper man risker med att tryckeriet sabbar materialet.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 09:27

Jag har tittat på dina filer och PDF inställningarna.

1. Dina bilder har inga ICC-profiler inbäddade, de måste ha profiler för att kunna hanteras korrekt.

2. Dina dokument har färghanteringen avstängd vilket inte fungerar om du jobbar med RGB.

3. Ditt trycker vill att du skickar materialet utan profiler och utan konvertering.

Detta leder till en ren gissningslek för alla parter. Tryckeriet ställer in någots som kommer ut utan att man kan säga om det är rätt. Bara tur i fall det blir rätt.

I Indesign hanteras det inte korrekt heller om du inte har färghanteringen i gång. Nu skickar du i och för sig problemet vidare med den inställning du har i export inställningen.

Det här är inget bra sätt att jobba på det är stor risk att det blir fel, du får ingen kontroll över färgerna och när det blir fel som här så blir det svårt att spåra och finna orsaken.

Ett färgsäkert arbetsflöde innebär att färghanteringen är på och att ICC-profiler är inbäddade i alla filer, även i PDF-filen (PDF/X-1 har inte inbäddade profiler men en anvisning om vilken som användes. Vilket räcker då allt i PDF/X-1 är i CMYK)

Janne

Oavsett om färghantering är påslagen eller inte uppstår felet och på andra sidor så har dessutom även bråkande bilder inbäddade profiler. Utan inbäddad borde dokumentets standard-profil användas (åtminstone när färghanteringen är påslagen) och det är en kompromiss vi tidigare har kunnat acceptera. Men som sagt, sedan visade det ju sig att export-inställningarna ändå inte skickade med profilerna eller gör nån konvertering öht. Då drar man ju slutsatsen att de vill göra det själva men borde de då inte själva vilja ha de profiler som ändå finns...

Men fortfarande: obegripligt varför det blir olika resultat i den "gamla filen" och den nyuppbyggda. Samma bilder, samma inställningar (oaktat om de är rätt eller fel)... Är det en bugg ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 14:47

Jo tryckeriet kan ju inte göra något vettigt av din PDF om den inte har profiler med.

Har du exporterat dina PDFer eller kört genom Distiller?

Dina bildfiler är ju PSD så de ska inte bära sig olika åt om de är likadant färgdefinerade. EPS-biler kan bete sig annorlunda i CS1

Janne

Jag ville egentligen köra via Distiller som jag brukar, men de enda inställningar tryckeriet tillhandahåller är för export inifrån layoutprogrammen vilket indikerar att detta enligt de är den optimala och av de föredragna metoden. Förra tryckeriet var föredömliga med både Distiller och InDesign-inställningar och t.o.m. separata inställningar för förenklingen, "flatteneringen", istället för default "low", "medium", "high".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 18:16

Att exportera är för alla den fördelaktiga metoden.

Janne

  • Medlem
  • 2008-01-29 16:17

Tack, Björn. Och nej, det låter som ena otrevliga och bakåtsträvande tryckerier. Eller så kanske de bara inte har råd att köpa en ny RIP.

Jag vill minnas att jag läst att cmyk→cmyk-konvertering är något av det mest destruktiva en bild kan råka ut för. Det är en förfärlig tanke om tryckerier tycker att ett sådant förfarande är okej, och tar betalt för det!

1
Bevaka tråden