Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skum fil i papperskorgen går inte att radera

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå.

Jag har upptäckt en mycket underlig fil i min papperskorg. och den vägrar att försvinna. den heter "␀␀␀õ␀␀.õ␀". har ingen aning när den kom dit, enligt filen själv så är den redan från 1a jan 1904.

något annat skumt är även när jag högerklickar på den och trycker "Get info" så försvinner "getinfo" rutan såfort den visas och filen försvinner ur papperskorgen, men när jag öppnar papperskorgen igen så... ja, är den kvar.
är väl inte nödvändigt men bifogar en bild:

Har ni någon aning om vad det är? Eller hur jag kan bli av med den?

Ber om ursäkt om jag valde fel forum för mitt lilla problem.
Uppskattar all hjälp!

Tack

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-26 16:41

Har ingen aning om vad det är (det kan bli underliga namn på filer som använder en annan teckenkod är den operativsystemet använder...) men den bode gå att få bort genom att i ett terminalfönster skriva

sudo rm -rf .Trash/*

och mata in lösenordet när det efterfrågas.

Mvh
/genell

Testade, och nej, den är fortfarande kvar.
Tack för hjälpen iaf!

Funderar bara på vad det kan vara... :/

Ursprungligen av genell:

Har ingen aning om vad det är (det kan bli underliga namn på filer som använder en annan teckenkod är den operativsystemet använder...) men den bode gå att få bort genom att i ett terminalfönster skriva

sudo rm -rf .Trash/*

och mata in lösenordet när det efterfrågas.

Mvh
/genell

Tack! Löste ett likadant problem för mig, haft en fil i papperskorgen i flera månader som vägrar försvinna.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-26 18:10

Jag hade ett liknande problem för, ja, säkert fem år sedan. Den officiella Direct Connect-klienten, som var ett särdeles uselt programmerat program, hade ovanan att förvandla filer med ÅÄÖ i namnet till filer med asiatiska tecken i som var omöjliga att ta bort både på vanligt sätt och med terminalen.
De försvann först i samband med att jag raderade nedladdningsskivan.

Låter som nån trist bugg... Har fått likn problem i Windows. Ibland är papperskorgen helt tom men visas ändå som full, och när man trycker töm står det "Vill du ta bort WINDOWS?" Tryckar man ja så står det åtkomst nekad...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 22:06

Har du provat med att hålla alternativtangenten nere när tömmer papperskorgen på normals sätt?

funkade inte heller ;/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-27 19:43

Det finns en möjlighet att filen ligger på en extern disk, om du har en sådan inkopplad. När man slänger något i papperskorgen så flyttas det generellt till en dold katalog i hemkatalogen som heter just .Trash, men om filen du slängt ligger på en extern disk så flyttas filen till en lokal dold katalog på den externa disken (för att man inte i onödan skall kopiera filer mellan den externa disken och den interna disken, som ändå skall slängas). Det är därför man skall tömma papperskorgen innan man kopplas ur en extern disk, annars ligger skräpet kvar som dolda filer på den externa disken. Så om du har en extern disk som heter LaCie (eller vad de kan heta) så kan du på samma sätt testa
sudo rm -rf /Volumes/LaCie/.Trash/*

Det finns också en mycket liten med inte helt obefintlig möjlighet att rättigheterna för filen innebär att det inte går att ta bort den. Inte ens superuser (root) kan ta bort en fil om rättigheterna är tillräckligt begränsade, däremot kan superuser alltid ändra rättigheterna så att det sedan går att ta bort/skriva över en fil. Testa

sudo chmod u+rw .Trash/* (eller /Volumes/LaCie/.Trash/*)

och sedan

sudo rm -rf .Trash/*

igen.

mvh
/genell

Jag har samma problem. En fil med asiatiska tecken som inte finns men ändå finns. Om man klickar eller gör vad som helst med filen så försvinner den fast papperskorgen är fortfarande full. Så småningom dyker filen upp igen. Inga papperskorgstömningstrix biter på filen. Jag lyckades flytta den till en annan användares papperskorg så nu slipper jag i alla fall se den.

Var filen kommer ifrån? Dreamweaver 8. Den blev bara kavar i papperskorgen efter att jag kastade DW och tömde papperskorgen. Den ligger inuti en "Contents" mapp, därför lyckades jag flytta filen.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-28 00:14

Det kan ibland vara rättighetsproblem, (vilket iofs. en sudo borde ta hand om) - Om man visar info på filen, klickar på "låset" absolut längst ned i info fönstret och väljer "everyone" Läs och Skriv. Och sen håller nere "ALT" samtidigt som man tömmer papperskorgen

Tar upp tråden igen. Jag har samma problem fast jag har 4 filer som ligger på min bootcamp partition i /.Trashes/501 som inte går att ta bort. Har prövat att sudo chmod i terminalen, hålla nere alt, cocktails raderingsfunktion men ingenting har fungerat. Någon som fick en lösning på detta problemet?

Update: Jag fick bort filerna genom att följa guiderna på Apple - Support - Discussions - Ghostly Item in trash.

Ursprungligen av någon på apple.com:

I repaired the problem by booting into windows using Parallels and running the Check Disk Utility for windows hard drives. (Open My Computer, right click on the C drive and click properties. Click on the tools tab, then click repair hard drive. Make sure there is a check in the box that says "repair errors". Then you will be prompted to reboot. Check Disk will run on reboot)

Check Disk found the error in the .Trashes/501 folder and repaired it. Now my Trash in OS X does not have the strange characters when I empty it.

Enda skillnaden var att CheckDick gjorde en fil av mappen 501 som jag sedan manuellt (i Windows) gick in och tog bort. Man måste välja "visa dolda filer" i utforskaren.

Senast redigerat 2008-06-03 15:01

samma problem här. inget hjälper. ligger en fil på min externa disk med konstiga tecken. den syns inte om jag stoppar disken i en pc. men på macen jävlas den..

edit: jomenvisst. det var bara att ta bort den via en pc. visa dolda filer och ta bort skruttfilen i thrashes mappen!

Senast redigerat 2009-11-29 12:58
  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-26 16:37

Om man inte vill trixa i terminalen så kan man ladda hem Onyx, där finns en funktion för att kasta filer från Papperskorgen som inte är kastningsbara.

Jag hade precis ett likadant problem, 4 filer från en bootcamp partition låg och spökade i OSX, gick inte att få bort dem på något sätt.

Provade med säker borttagning och "Onyx" och "Main Menu" osv.. Inte heller dessa kunde få bort dem.
Men som någon skriver ovanför med "repair driver" så korrigerar den någonting i indexeringen och tar bort dem. De skumma filerna är nu borta!

Tack

1
Bevaka tråden