Har Apple pixelgaranti?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte nyligen MIN ANDRA ipod touch (vilket jävla skit) Fick den för 2 dagar sen, idag tittar jag på film och ser en död pixel, vit prick som ibland blir i olika fina färger! Åker upp til affären där jag köpt den och där tar det stopp, han skulle höra av sig, men sa att han kanske inte kan byta ut den, han visste inget om appels pixelgaranti... Vart så jävla förbannad, köpt en ny sak och den är trasig när jag öppnar den!

Vad kan jag räkna med?

nu e det iofs ett tag sen jag jobbade på apple, men där fanns dokument som beskriver exakt antal pixlar i relation till skärmstorlek.
har för mig att det var 3 döda pixlar på en 15-17 tumm skärm, eller 5 defekta.

så en enda prick är knappast anledning nog att byta din enhet.

därimot har du 14 dagars öppet köp (enl konsumentköplagen) och du har laglig rätt att returnera en produkt som du inte är nöjd med.
om försäljaren kräver orsak så kan du påpeka att produkten inte uppfyllde dina krav och förväntningar.

att få apple att reparera en display med nån enstaka pixel fel är i princip helt omöjligt, men det är inga problem att häva köpet och köpa en ny

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-26 00:26
Ursprungligen av hordur:

därimot har du 14 dagars öppet köp (enl konsumentköplagen) och du har laglig rätt att returnera en produkt som du inte är nöjd med.

Det finns väl inget generellt 14 dagars öppet köp för saker du köper i en vanlig affär? Generell öppet köp i 14 dagar gäller väl bara saker som köpts via Internet/postorder?

• Medlem
  • 2008-01-26 00:58

Skilj mellan ångerrätt som du har vid distansavtal. Den är 14 dagar.

Öppet köp är en frivillig utfästelse som vissa butiker har. De kan själva sätta längd och villkor för det öppna köpet.

Om du bestämmer dig för att lämna tillbaka varan, tänk på:
· att varan ska vara i samma skick som när du köpte den
· att lämna tillbaka förpackningen i så gott skick som möjligt

Det är alltså butiken som bestämmer villkoren för återlämnande. Men eftersom de antagligen vill kunna sälja produkten som ny igen så kan det vara svårt att återlämna en produkt som man har använt.

Den är köpt på Onoff, och dom säger väl att om man redan har öppnat varan så är det kört att överhuvudtaget få något därifrån, eller hur funkar det, snälla berätta, vill inte ha en prick mitt i!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-25 07:59
Ursprungligen av dennisss:

dom säger väl att om man redan har öppnat varan så är det kört att överhuvudtaget få något därifrån

Erbjuder de öppet köp, så gäller öppet köp även öppnad förpackning, så länge som du inte skruvar upp den eller gör någon extrem åverkan (skada) på den.

Det finns vissa produkter som de kan undanta om förpackningen är öppnad, men då ska det vara tydligt vad det inte gäller (oftast spel och film).

Ring 0771-19 95 19 och fråga Apples kundtjänst vad som gäller.

Jag skulle dock gissa att du kan få den utbytt på garanti. Skärmen är så pass liten att det, enligt ISO-standarden Apple följer när det gäller pixelfel, rimligtvis borde gälla nolltolerans.

Googla på ISO 13406-2 om du vill veta mer om den pixelpolicy de flesta tillverkare följer idag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-26 11:02

Om den ska följa ISO 13406-2 klass II, vilket Apples skärmar ska göra, får den max ha 0,3 helmörka pixlar. Alltså noll.

min iphones touch har slutat att fungera gäller någon garanti då? det hände bara plöstligt???

När tror ni att den kommer till sverige, eller bör man försöka ta sig utomlands för att byta den?

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-21 06:52
Ursprungligen av tigern_tompa:

När tror ni att den kommer till sverige, eller bör man försöka ta sig utomlands för att byta den?

Du borde kunna lämna in den hos Apple. Det är deras produkt och dom ska ju se till att den funkar oavsett vem som köpt den och vart. Tycker jag då, och förhoppningsvis Apple om dom har lite vett i sig.

Däremot kanske dom är griniga för att du jailbreakat den osv.

Ursprungligen av Davey:

Du borde kunna lämna in den hos Apple. Det är deras produkt och dom ska ju se till att den funkar oavsett vem som köpt den och vart. Tycker jag då, och förhoppningsvis Apple om dom har lite vett i sig.

Däremot kanske dom är griniga för att du jailbreakat den osv.

Tror det varit uppe minst tio gånger nu. Garantiservice på iPhone kan du bara få i cd länder den säljs. Alltså kan du glömma att lämna in en trasig iPhone hos ett svenskt serviceställe. Och även om de skulle ta emot den så kan de inte få tag på reservdelar.

Ursprungligen av ohennig:

Tror det varit uppe minst tio gånger nu. Garantiservice på iPhone kan du bara få i cd länder den säljs. Alltså kan du glömma att lämna in en trasig iPhone hos ett svenskt serviceställe. Och även om de skulle ta emot den så kan de inte få tag på reservdelar.

Annars kanske du skulle börja med att t ex läsa första inlägget om att det är en ipod touch och sen vidare i inläggen att han köpte den på onoff. come on people

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-25 01:47
Ursprungligen av vincent1:

Annars kanske du skulle börja med att t ex läsa första inlägget om att det är en ipod touch och sen vidare i inläggen att han köpte den på onoff. come on people

Eller så kan du läsa att det gäller en iPhone wenare i tråden....

1
Bevaka tråden