Macbook eller Macbook pro ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade bestämt mig, skulle köpa en ny macbook. Mest för att kunna köra Windows med Parrales, måste för att kunna sköta vissa saker på jobbet. Har den första versionen av macbook vet inte om det funkar kanske med en större hd?. Men så blev jag lite tveksam skall jag bita i det sura och köpa en pro skiljer dock en hel del pengar. Skall även köra en del cam program så kanske är pro att föredra?.

Citat:

Features unique to the MBP:

* Discrete graphics processor
* Matte screen option
* DVI connector and included DVI-to-VGA adapter
* Expresscard slot
* FireWire 800
* Ambient light sensor for automatic screen brightness
* Illuminated keyboard

http://guides.macrumors.com/Buying_a_MacBook_versus_MacBook_Pro
http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2007/03/04/which-is-the-better-value-macbook-or-macbook-pro

And for future reference - söker du på "MacBook vs MacBook Pro" på Google hittar du exakt dessa länkar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-24 22:19

Köp det du behöver nu. Tänk på att det dröjer längre innan du kan uppdatera Pro:n (med samma pengar). Kanske du egentligen behöver en större hårddisk, köp då en ny hårddisk och inte en ny burk.

Med detta inte sagt att Macbook Pro inte är bättre, bara att tidsfaktorn spelar större roll än prisfaktorn för vad man får. Om du köper en Macbook nu, kan du byta till en toppmodern Macbook tidigare. En kompis undrade om han inte skulle köpa en hårddisk med FW 800, för att vara så kallat framtidssäker. Han behövde inte FW 800 nu. Om han köper en billigare hårddisk nu, har han kvar den och kan köpa en betydligt billigare FW 800-disk när han väl behöver den.

Men du kanske behöver en Macbook Pro nu, vad vet jag?

Vänligen, Ylan

Eftersom du har hittat hit så behöver du en Pro. Annars så klarar sig dom flesta på en standard. MacBook har en hel del irritationsmoment. Till exempel avsaknaden av grafikkort, plastigt chassie, större retur och reparationsfrekvens. Steget mellan den billigaste Pro och den dyraste MacBook är väldigt liten med tanke på skillnaden. För övrigt så håller jag med Ylan. Men för min del Pro, av den billigaste sorten, med maxat minne.

• Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-01-25 17:46

Avsaknaden av grafikkort? Är det sant?

Senast redigerat 2008-01-25 18:56

Besinnade mig lite tryckte in en 160 gigg hd i macbooken, nu gääler det bara att flytta över en del grejor. Har den gammla hd i ett kabinett så det borde ju funka. Väntar ett tag sen köper jag en mac book pro.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 20:14
Ursprungligen av Thomas H:

Besinnade mig lite tryckte in en 160 gigg hd i macbooken, nu gääler det bara att flytta över en del grejor. Har den gammla hd i ett kabinett så det borde ju funka. Väntar ett tag sen köper jag en mac book pro.

Har du backup? Tänk på att en del av dina data kanske är mer värdefulla än själva burken!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Har du backup? Tänk på att en del av dina data kanske är mer värdefulla än själva burken!

Vänligen, Ylan

Jo det har jag, men att få tillbaka bokmärkena i safari verkar knepigare, mail drog jag bara över och det funkade.

Ursprungligen av Augusto:

Avsaknaden av grafikkort? Är det sant?

Jepp, den har enbart en integrerad grafikkrets med delat minne (så den har ju ändå något för att hantera grafik). Duger till lätt arbete, men vid grafisk belastning är det inget att ha alls..

• Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-01-26 13:22
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Jepp, den har enbart en integrerad grafikkrets med delat minne (så den har ju ändå något för att hantera grafik). Duger till lätt arbete, men vid grafisk belastning är det inget att ha alls..

OK. Den har en integrerad grafikkort med delat minne. Tack!

Har du råd satsa på en Macbook PRO!
Har du också tid att vänta 1-2 månader så kanske det kommer en uppdatering!
PRO:N klarar enligt mig mycket mer och känns (min personliga åsikt) proffsigare eftersom den är i aluminium.

Lycka till
//Svante

• Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-01-27 18:06

Vad för uppdateringa kan det vara fråga om 1-2 månader?

Priset kommer att uppdateras oxå, eller hur?

Jag vet inte EXAKT vad eller när den kommer att uppdateras men det ryktas om en uppdatering, riktigt vad den innehåller är jag inte rätt man att svara på men kanske nya skärmar och grafikkort skulle jag gissa på.
Så om du har tid VÄNTA
//Svante

• Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-01-28 15:17
Ursprungligen av Kidmaster:

Jag vet inte EXAKT vad eller när den kommer att uppdateras men det ryktas om en uppdatering, riktigt vad den innehåller är jag inte rätt man att svara på men kanske nya skärmar och grafikkort skulle jag gissa på.
Så om du har tid VÄNTA
//Svante

God råd är alltid bra att få!! Tack på förhand!

Lånar denna tråd för stunden, är i valet och kvalet om vilken MB som jag ska införskaffa. Såg att samtliga MB har 1GB som minnesstandard.
Vad kräver operativsystemet? Hur funkar det om jag någon gång vill testa bootcamp? Vista har 1024 som standard men rekommenderar det dubbla, vad ska jag göra?

Hur pass "bra" är grafikkortet på de reguljära MB? Det blir mest skolarbete/film men även någon gång spel. Har suttit på en gammal HP tidigare, vilket resulterade i minimalt spelande..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-18 12:54
Ursprungligen av Kurrehamrin:

Lånar denna tråd för stunden, är i valet och kvalet om vilken MB som jag ska införskaffa. Såg att samtliga MB har 1GB som minnesstandard.
Vad kräver operativsystemet? Hur funkar det om jag någon gång vill testa bootcamp? Vista har 1024 som standard men rekommenderar det dubbla, vad ska jag göra?

Hur pass "bra" är grafikkortet på de reguljära MB? Det blir mest skolarbete/film men även någon gång spel. Har suttit på en gammal HP tidigare, vilket resulterade i minimalt spelande..

1GB är i mitt tycke inte tillräckligt för något opertativsystem, i synnerhet inte OSX som trivs bäst i ett hav av RAM. Tipset är att du köper MINST 2 gb minne och helst 4gb vilket är max för både macbook och macbook pro (santa rosa). Tror att du kan hitta 4gb för en bit under 1000 kr vilket är en mycket bra investering, sök i forumet och du skall finna vilka minnen som passar och var de är billigast. Köp aldrig minnen av apple om du inte lever i en penngabinge och vill stödja ett företag som älskar en frukt.

Bootcamp följer med alla nya macar men du behöver antingen windows xp eller vista på skiva, dvs du behöver köpa även det operativsystemet.

Grafikkortet (eg. grafikkretsen) i en macbook räcker gott för dina krav, dock vidhåller jag att du måste ha mer RAM-minne i datorn eftersom grafikminnet är delat med just RAM-minnet (rätta mig om jag har fel). Det du tappar med macbooken är den större och bättre skärmen, möjlighet att spela nya, krävande, spel med hög upplösning samt hårda video/bild-arbeten. För mig är 13-tum ett för litet format, men du kan givetvis koppla in en upp till 24-tums extern skärm samt eventuell plasma/lcd-tv.

Angående prisskillnaden så är det (återigen min åsikt) i dagsläget inte tillräcklligt stor prestandavinst i en macbook pro för att motivera det högre priset, men en uppdatering bör komma innan februaris slut, enligt rykten. Uppdateringen kommer med största sannolikhet inte höja priset på standadkonfigurerade MBP, det vore inte likt apple. I uppdateringen väntas främst uppgraderade processorer (penryn) som är kraftfullare och något mindre strömförbrukande, du kommer troligen få en 2,3 eller 2,4 ghz penryn för samma peng som nuvarande 2,2ghz. Vidare spås nytt tangentbord och styrplatta (à la Macbook Air) samt eventuell uppgradering av grafikkortet/grafikkortsminnet till 256mb och 512mb.

En trevlig tråd hittar du här: http://www.99.se/aktuella-rykten/233770-mbp-uppdatering-idag-n-r.html

Hoppas du har fått klarhet och ett skollat tips är att använda den precisa, avancerade sökfunktionen i forumet, återigen; sök och du skall finna.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-17 12:16

Med dina behov rekommenderar jag macbook pro.
Den klarar det du vill göra.

• Oregistrerad
  • 2008-02-22 21:15

Har du kollat på andra datorer än Macintosh? Om du vill prispressa är inte en dator från Apple rätt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-23 01:50
Ursprungligen av smythex3:

Har du kollat på andra datorer än Macintosh? Om du vill prispressa är inte en dator från Apple rätt.

Tjaa, hans första fyra ord är "jag har bestämt mig" och jag tror det, tillsammans med att han har hittat hit till 99.se, säger allt.

1
Bevaka tråden