Hårddiskar, AEBS och block size?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 17:05

Har införskaffat en airport extreme och en 1 TB extern hårddisk. Anslutningen till den externa hårddisken som Airdisk är väldigt instabil så jag sökte lite på internet och somliga säger att den hårddisk jag har (Iomega Ultramax) inte är kompatibel med AEBS pga inkompatibel blockstorlek. AEBS kan tydligen bara handskas med 512 byte blocksize. Jag undrar då hur man kollar hårddiskens blocksize och om man kan ändra den (eventuellt genom partionering?). Jag läste också att HFS+ själv strukturerar blocken så att det bildar 4096 byte stora block (av de "riktiga" blocken) för att kunna tillämpas på stora hårddiskar. Någon som vet något om det här och om jag kan ställa in blocksizen på annat sätt än genom OMFATTANDE partionering? AEBS kan för övrigt hitta hårddisken ibland. Anslutningen är instabil och man måste ibland starta om nätverkskortet på datorn eller starta om finder för att hårddisken ska visas i finder. OS:et är nyinstallerat så det bör inte vara det.

Tacksam för svar!

Senast redigerat 2008-01-24 18:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 18:49

Med kommandot "newfs_hfs" på kommandoraden kan du ange vilken blockstorlek du skall använda när du skapar ett nytt filsystem. Tänk på att all information försvinner när du gör det! Blockstorleken har nog mer med filsystemet än med partitioneringen att göra.

Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 19:30

Aha, tack så mycket! Vad är den exakta syntaxen? Hur adresserar man själva hårddisken liksom? Jag är väldigt dåligt på UNIX-kommandon... Vet du för övrigt vad som avgör blocksizen annars? Jag var nästan säker på att det var bundet till filsystemet och storleken på hårddisken. Att det krävs större block för att kunna adressera alla block på en stor hårddisk eller något. Tar det föreslagna kommandot bort eventuella partitioner på hårddisken? Hur skriver man för att partionera hårddisken i samma operation? Eller man kanske använder operationen på en partition i taget?

1
Bevaka tråden