Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra kortnamn, hemmamappnamn osv? (bild)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-23 01:36

Jag har alltid stört mig på att man inte direkt kan ändra sitt kortnamn, och inte heller sin hemmamapp.

Jag hittade dock en liten ruta som verkar möjliggöra detta.

För att se rutan, högerklicka på ditt användarnamn och välj "avancerade inställningar". är väl inget jättenytt, men ser ut som att det kan vara något iaf

Vad händer om jag ändrar kortnamn och hemmapp här, samt byter mappens namn till detsamma?

Kommer det fortfarande att dampa sig så som det brukar göra för folk som försöker sig på att byta sitt kortnamn/hemmamapp-namn?

Någon som vet exakt?

Tacksam för svar!

/karlan

Man har alltid kunnat ändra var man vill ha sin hemkatalog, sitt korta användarnamn och liknande. Det är bara det att nu har Apple tagit fram ett bra GUI som gör processen enklare.

Många får lätt för sig att det inte skulle gå, därför att de bara bytt namn på hemkatalogen. Att göra så fungerar inte därför att det finns en lista i datorn med alla konton och deras hemkataloger och för att det ska fungera måste man ändra i den listan också. Det är precis det du gör genom att ändra i rutan du visar upp.

Byter du namn på eller flyttar hemkatalogen och sedan ändrar även i Systeminställningar så ska det fungera. Det är inte det minsta konstigt utan något som är fullt normalt i ett UNIX-system.

Ursprungligen av Marcus K:

Byter du namn på eller flyttar hemkatalogen och sedan ändrar även i Systeminställningar så ska det fungera. Det är inte det minsta konstigt utan något som är fullt normalt i ett UNIX-system.

Livar upp denna gamla tråd med en fråga.
Bakgrund:
Jag hjälpte en polare att installera om systemet men då hans och mitt efternamn är lika så råkade jag skriva mitt efternamn istället för hans. :"> Inkompetens eller slarv...
Nu har jag ändrat namnet på administratörskontot och även kortnamnet (i rutan som visas två poster ovanför), dock så heter fortfarande hemmamappen "hansförnamn mittefternamn".
Ändrar man hemmamapp i rutan ovan så ändras ju bara sökvägen, inte namnet på hemmamappen. Så när man startar om så hittar den ju ingen mapp, så inget är som det ska.

Frågan (flera stycken faktiskt): Så skulle allt funka som tidigare om man då lyckas ändra namnet på hemmamappen till samma som man ändrat till i rutan ovan? (dvs funkar allt annat i systemet som det ska då, sökvägar etc)

Och hur ändrar man namnet på hemmamappen? När jag försökte (för jag trodde detta skulle lösa problemet så jag försökte) så sa OSX ifrån för att systemet använder mappen. Prövade då starta om så systemet letade efter nya namnet (som inte fanns, så den öppnade ett tom mapp med det namnet) för tänkte då att man kunde ändra mappnamnet då men det fick man fortfarande inte...

Skulle det lösa problemet om jag aktiverar "root user"? Och i så fall ska man ändra mappnamnet samtidigt som sökvägen, eller ska man starta om emellan?...

Blev några frågor där. Hoppas någon kan skina lite ljus på det hela!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 12:15

Vet inte riktigt hur det är i MacOS eftersom ja inte kör det (än) men för att flytta en katalog i unix (kanske du vet redan) så gör man såhär:

mv /home/hemkatalog /home/hemkatalog_med_nytt_namn

Vet inte om det hjälper lite, kan ju alltid hoppas

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 12:29
Ursprungligen av NBK:

Vet inte riktigt hur det är i MacOS eftersom ja inte kör det (än) men för att flytta en katalog i unix (kanske du vet redan) så gör man såhär:

mv /home/hemkatalog /home/hemkatalog_med_nytt_namn

Vet inte om det hjälper lite, kan ju alltid hoppas

Det kan du göra men det kommer inte att fungera eftersom din använderas namn är bunden till hemkatalogen. Byter du namn på hemkatalogen så loggar du in i en tom hemkatalog nästa gång du startar om datorn.

Vad gäller bilden som visas i början på tråden så ser det ut som groupid är fel. Ska vara 20.

//Rob

Ursprungligen av NBK:

Vet inte riktigt hur det är i MacOS eftersom ja inte kör det (än) men för att flytta en katalog i unix (kanske du vet redan) så gör man såhär:

mv /home/hemkatalog /home/hemkatalog_med_nytt_namn

Vet inte om det hjälper lite, kan ju alltid hoppas

Ja, just det där kunde jag faktiskt, men har inte prövat. Är ju som sagt rädd för att pajja allt, så innan jag försöker det skulle jag vilja veta om någon VET att det funkar när man ändrar namn på hemkatalogen till samma som man ändrar i systeminställningarna. är rädd för att det är mer "under ytan" som inte kopplar ändå...

Sen är jag osäker på om det du föreslår skulle funka då systemet påstår sig använda katalogen. Men det kanske man kan komma runt med ett enkelt "sudo"?...

Ursprungligen av Robo-X:

Det kan du göra men det kommer inte att fungera eftersom din använderas namn är bunden till hemkatalogen. Byter du namn på hemkatalogen så loggar du in i en tom hemkatalog nästa gång du startar om datorn.

Vad gäller bilden som visas i början på tråden så ser det ut som groupid är fel. Ska vara 20.

//Rob

Ja, jag vet att det inte funkar att bara ändra namnet på hemkatalogen (vilket jag påpekade i min förra post och vilket även NBK påpekade i sitt andra svar). Undrade dock om det funkar att ändra namnet på hemkatalogen när man ändrat sökvägen i rutan ovan? Då borde det ju funka då systemet letar efter en katalog med det namnet man ändrat till, eller?

Sen, varför ska groupid vara 20? Kollade i mina inställningar (som jag aldrig ändrat!) och det är 501 där med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 13:34
Ursprungligen av Archangel:

Sen är jag osäker på om det du föreslår skulle funka då systemet påstår sig använda katalogen. Men det kanske man kan komma runt med ett enkelt "sudo"?...

Detta kan jag svara på eftersom detta är mer Linux/Unix relaterat
När du är inloggad med det aktuella kontot så använder ju systemet hemkatalogen och som sagt kan man ju inte byta namn på den. Det räcker inte med en vanlig sudo operation då mappen fortfarande används.

Lösningen, om det finns möjlighet på mac, logga in med ett annat konto som har sudo rättigheter, eller om det finns ett root konto "su" och lösenordet till detta är tillgängligt. Därefter öppna en terminal och döp om katalogen. Här krävs det root rättigheter då det är en annan ägare en den aktuellt inloggade på katalogen som ska döpas om.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 15:00
Ursprungligen av Archangel:

Ja, jag vet att det inte funkar att bara ändra namnet på hemkatalogen (vilket jag påpekade i min förra post och vilket även NBK påpekade i sitt andra svar). Undrade dock om det funkar att ändra namnet på hemkatalogen när man ändrat sökvägen i rutan ovan? Då borde det ju funka då systemet letar efter en katalog med det namnet man ändrat till, eller?

Sen, varför ska groupid vara 20? Kollade i mina inställningar (som jag aldrig ändrat!) och det är 501 där med.

Det ska nog fungera att ändra namnet på hemkatalogen när man har väl ändrat sökvägen. Men det är bäst att göra med ett annat admin konto så att om något skulle hända kan du alltid ändra tillbaka.

Min admin konto hade groupid 501 och plötsligt fungerade ingenting. Kollade på en nyinsallerad leopard installation och då var groupid 20 (staff). Ändrade det till 20 och allt började fungera igen. Kanske när man uppgraderar från Tiger så behåller den groupid 501 men ska egentligen vara 20.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det ska nog fungera att ändra namnet på hemkatalogen när man har väl ändrat sökvägen. Men det är bäst att göra med ett annat admin konto så att om något skulle hända kan du alltid ändra tillbaka.

Min admin konto hade groupid 501 och plötsligt fungerade ingenting. Kollade på en nyinsallerad leopard installation och då var groupid 20 (staff). Ändrade det till 20 och allt började fungera igen. Kanske när man uppgraderar från Tiger så behåller den groupid 501 men ska egentligen vara 20.

//Rob

Då blir det att skapa ett till Adminkonto och döpa om mappen därifrån med root user aktiverad(som NBK föreslog). Så håller vi tummarna för att det funkar.

Angående groupid, då jag också uppgraderat från Tiger kan det mycket väl stämma att det står 501 på grund av det följde med därifrån. Jag har dock inte haft några problem (som jag märkt), borde man låta det vara då, eller ska man ändra till 20 ändå?...

MatsOlov: Tack, ska ha det i åtanke om detta inte funkar. Nu är man ju lite sugen på att se om det funkar på detta sätt, så kanske man lär sig lite under tiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-27 12:32

Jo men om han nu kört programet och ändrat sökvägen men den ändå inte bytt namnet på själva katalogen så kanske han kan byta manuellt och sedan "binda" om profilen så den pekar till den omdöpta hemkatalogen.

Som sagt kör inte mac, var bara en tanke.

Rätta mig gärna, det lär jag mig av

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-27 14:02

Jag har använt gratisprogrammet Change Shorname och det fungerar bra.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har använt gratisprogrammet Change Shorname och det fungerar bra.

Också använt det. Mari blev min fru och bytte från Gustafsson till Nilsson.
Klart vi ville ha det så i datorn med....

Så här byter man det korta användarnamnet och namnet på hemkatalogen

För det så är det skillnad på det korta användarnamnet och vad hemkatalogen heter. På Mac OS X är det förvalt att användarnamn och hemkatalog heter likadant och att den ligger i /Users, men det finns inget som hindrar att man har olika namn på hemkatalogen och användarnamnet eller att man lägger hemkatalogen någon annanstans där man hellre vill ha den.

I Leopard är det ganska enkelt att byta både hemkatalogens namn och användarnamnet. I Systeminställningar under konton ctrl-klickar man som sagt på användarnamnet så kan man göra fler inställningar.

Säg att jag har en dator med en användare som har användarnamn marcus och har hemkatalog i /Users/marcus. Jag vill byta användarnamn till bork och hemkatalogen vill jag ska heta kvack. Då gör man så här:

Öppna först en terminal. Detta förutsätter att du är administratör eller att du finns med i filen /etc/sudoers. Då skriver man följande och trycker på retur. Man får ange sitt lösenord och sedan är det klart.

sudo mv /Users/marcus /Users/kvack

Nu har hemkatalogen bytt namn. Då återstår att uppdatera systemets användardatabas. Det är en slags lista med alla användare och var de har sin hemkatalog. Det är det som man numera kan göra från Systeminställningar.

I Systeminställningar tar vi därför fram bladet med de avancerade kontoinställningarna för användaren, i det här fallet användaren marcus. I fältet kortnamn byter vi från marcus till bork. I fältet hemmapp byter vi från /Users/marcus till /Users/kvack. Därefter trycker vi på OK.

För att vara säker på att allt är som det ska loggar vi ut och loggar sedan in med användarnamnet bork och samma lösenord som tidigare. För att vara riktigt säkra öppnar vi en terminal och skriver kommandot id, vilket skriver ut att vi är inloggade som bork. Därefter skriver vi kommandot pwd, vilket skriver ut sökvägen till den katalog vi befinner oss i. Om vi gjort rätt och inte ändrat på detta ska /Users/kvack skrivas ut.

Så. Det var väl inte så knepigt?

Ursprungligen av Marcus K:

Så. Det var väl inte så knepigt?

Nä, men ändå är detta fram till Leopard kom en av de saker som ställt till mest jävelskap av allt skulle jag tro. Förutom rena "dra ut sladden"-grejer

Att 14-åriga newbies sitter och klickar på hemkatalogens namn och byter till "Nirvana" för att de är balla och sedan börjar helvetet....

Men inget är knepigt när man kan det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-13 22:26

Hur tar man i så fall bort den "hemmamapp" som blev över? Den böt inte namn, utan gjorde bara en ny så jag lär ställa om lite grejer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-14 08:08

Om du bara ska ta bort en katalog kan man göra det från terminalen, se bara till att du har rättigheter att göra det, sudo eller su.

rm -rf /home/katalog_som_ska_väck

sedan får du ju se till att du sparat allt som du vill spara som finns kvar i den katalogstrukturen du ska ta bort

1
Bevaka tråden