40 eller 160 GB Apple TV?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hade egentligen tänkt att vänta med att köpa en Apple TV. Men va f*n, den är ju så snygg O:-)

Men frågan är, behöver man verkligen en 160 GB? Funkar det bra att synka alla filmer m.m. från sin iMac, som inte har 802.11n utan endast 802.11g (eller vilken siffra det nu är).

Det kanske räcker med att köpa en 40 GB och endast synka filmerna. Ja, vad tycker ni?

Vi köpte en 160 GB för att kunna lägga alla flmer på ATV. Att inte behöva vara rädd för att fylla upp hårddisken på ATV:n.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag hade egentligen tänkt att vänta med att köpa en Apple TV. Men va f*n, den är ju så snygg O:-)

Men frågan är, behöver man verkligen en 160 GB? Funkar det bra att synka alla filmer m.m. från sin iMac, som inte har 802.11n utan endast 802.11g (eller vilken siffra det nu är).

Det kanske räcker med att köpa en 40 GB och endast synka filmerna. Ja, vad tycker ni?

Funderar över samma sak. Det jag tänker på är att 160 GB bör gå ganska snabbt att fylla upp om man börjar rippa DVDs, lägga in musik, video-podcast m.m. I så fall behöver man ändå streama efter det.
Jag kommer nog satsa på en 40 GB, fylla den med det viktigaste och lägga resten på en extern HD, framförallt nu när den är på rea både på Macoteket och In Life.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 22:57

Är också sugen på en, speciellt nu när det är bra pris hos Macoteket och In life. Däremot funderar jag lite på hur den kommer att fungera tillsammans med en time capsule. Kan man streama direkt från den tro?

Jag har bestämt mig för att köpa en 40 GB, det räcker, eftersom man ändå kommer behöva streama filmerna via iMacen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 15:56

Jag har bestämt mig för att köpa en 40 GB, det räcker, eftersom man ändå kommer behöva streama filmerna via iMacen.

Hur bra nätverk/uppkoppling behövs för att streama. Funkar det med Airport 11mbit?

Ursprungligen av foccus:

Hur bra nätverk/uppkoppling behövs för att streama. Funkar det med Airport 11mbit?

Det funkar inte bra ens med bra signalstyrka. 54MBit fungerar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 18:47
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Det funkar inte bra ens med bra signalstyrka. 54MBit fungerar.

Men det går med ethernetkabel?

Ursprungligen av foccus:

Men det går med ethernetkabel?

Japp! Bästa alternativet. Man behöver inte "knô sig" på det trådlösa nätverket.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-15 22:59
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Japp! Bästa alternativet. Man behöver inte "knô sig" på det trådlösa nätverket.

Alltså, hur kopplar man då? Har en Mac mini utan varesej AirPort-kort eller -station. Var inne på Macforum och de sa man var tvungen att ha trådlöst närverk.

40 GB. Lägg pengarna på en större disk till den dator du streamar ifrån.
De av mina kunder som köpt 160GB har fyllt den till bredden ändå.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-29 12:33

Köpte en 160:a i USA, Nöjd att jag inte tog snikvarianten, bara man lägger över lite musik så är 40 gb fullt.

• Medlem
  • Gothenburg/Maastricht
  • 2008-01-29 12:51

Jag har en 40gb variant som jag nu efter 1 år kommer uppgradera till större hårddisk..Så mitt råd är att ta 160gb varianten. Det är som när man köper dator, man kan aldrig ha för stor hårddisk.

Ursprungligen av Robban B:

Jag har en 40gb variant som jag nu efter 1 år kommer uppgradera till större hårddisk..Så mitt råd är att ta 160gb varianten. Det är som när man köper dator, man kan aldrig ha för stor hårddisk.

Men om man köper en 40 GB och tar en..ja låt oss säga 500 GB och sätter in själv, funkar det om man vill så?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-29 13:38

nää, det sitter 2.5" PATA diskar i aTV så det största du får in är 160GB

Borde man inte kunna kasta in en sån här? 250GB

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010126139

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-29 22:27

Jag köpte en 40GB idag - jag ser aldrig om filmer och dom enda filmerna som alltid ligger kvar är Pippi, Bamse, Pingu, fem myror etc som ungen ska se om och om och om och om igen...(det var huvudanledningen till att jag slog till på en ATV...och att man snart kan hyra filmer).
Musiken tar max 10GB. 40GB räcker hela mitt liv (jag har aldrig haft mera än 10 DVD's i ägo samtidigt - jag ser en rulle sedan åker den vidare).

Ursprungligen av mjg:

Jag köpte en 40GB idag - jag ser aldrig om filmer och dom enda filmerna som alltid ligger kvar är Pippi, Bamse, Pingu, fem myror etc som ungen ska se om och om och om och om igen...(det var huvudanledningen till att jag slog till på en ATV...och att man snart kan hyra filmer).
Musiken tar max 10GB. 40GB räcker hela mitt liv (jag har aldrig haft mera än 10 DVD's i ägo samtidigt - jag ser en rulle sedan åker den vidare).

Exakt samma erfarenhet har jag dragit med mina ungar. Elias, Fåret Shaun, Mulle Meck och senast; Minuscule importerat från Frankrike
Om och om igen. 4-åringen har lärt sig att hantera Apple Remoten också.

• Medlem
  • Gothenburg/Maastricht
  • 2008-01-30 07:09
Ursprungligen av mjg:

Bara mitt musikbibliotek tar 32GB:">

Mitt musikbibliotek är 210GB, så det måste streamas oavsett... Har några Charlie & Lola som väntar på min AppleTV. Ska bara gå och testa nya gränssnittet någonstans. Har den uppdateringen kommit till butik än?

Ursprungligen av Leftrustle:

...Har den uppdateringen kommit till butik än?

Nope. Den lär komma till befintliga AppleTV först. Som nerladdning. Det lär säljas 1.0-versioner även efter uppdateringen. Precis som nu, när 1.1 finns

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-30 19:32

Min hade 1.0 - köptes igår. Uppdaterades omedelbart. Förresten - ATV är ju klockrent. Grafiken, funktionen och remoten är utan tvekan the state of the art. Alla andra företag i samma branch måste skämmas

Nu säger Apple att uppdateringen av AppleTV är uppskjuten en vecka eller två.

http://www.macuser.com/apple-tv/look_a_macbook_air_oh_and_the.php

Nu är min AppleTV på väg hem ifrån USAt! Längtar redan =).

• Medlem
  • International user
  • 2008-02-08 20:48

Har också beställt en 160GB TV från USA. En partner tar med den på måndag.
Hm.... första gången jag faktiskt vill att det skall bli måndag...

Mmm, trevlig är den. Glad att jag tog 160GB så att man kan synka över allt. Har bara laptop hemma just nu och den står ju inte alltid på.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-16 01:55

Du kopplar med ethernetkabel annars. Alltså kan du även använda vanlig trådad nätverk, som finns på alla Apples datorer förutom MacBook Air. Även Apple TV har en ethernetport.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-16 02:00

Klart man kör trådat. Trådlöst är bara skrot - instabilt och segt...som att vara tillbaka på 90-talet

Ursprungligen av mjg:

Klart man kör trådat. Trådlöst är bara skrot - instabilt och segt...som att vara tillbaka på 90-talet

Tänk om man bara kunde köra trådat! Har tre wifi-produkter under TVn nu. HJade varit smidigt att försöka dra en sekundär router in ditt...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-16 09:38

Men hur kopplar jag ethernetkabelns andra ände? Minins port är upptagen av internet.
Förstår heller inte praktisk skillnad på 40 och 160gb, kan man inte komma åt mer än motsvarande appletvns hårddisk efter synkning även om man skulle ha 500gb film på datorn?

Bevaka tråden