Vad bör man veta/tänka på inför köp av macbook?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Godkväll, jag sitter här och planerar ett inköp av laptop vid min oljelampa. Att jag postar här beror på att macbook har fångat mitt intresse. Är sedan tidigare ägare av två iPods och vet därför vid det här laget att apple kan sina grejjer. Jag har halva gymnasiet kvar, och planerar mitt köp till sommaren nån gång. Extrajobbar på kvällarna som telefonförsäljare för att ha råd :p. Jag vet att det är vidrigt med telefonförsäljare.

I vilket fall, jag hade tänkt mej köpa mellanmodellen med 2.2 ghz dual core, lägga till så jag får 2 gb ram och utöka hårddisk till 160 gb, slutsumman hamnar med studentrabatt en bit över 12.000 riksdaler.

Vad jag undrar är om nån har nåt de kan tipsa mej om i detta inköp, typ välj en annan modell, den är bättre osv. Plus om ni har lite erfarenheter av macbooks också. Vill ha lite intryck från andra än min far, som är lite lagom oskill på datorer. Det är ju trots allt dyraste personliga inköpet nånsin

Tackar på förhand, såsom man bör!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-22 18:49

Här kommer några följdfrågor...

Vad är det tänkt att använda datorn till?
Är du i behov av en bärbar eller är en stationär dator ett ytterligare alternativ?

Om det kvittar om det är en bärbar eller stationär, så är ju förutom MacBook, även iMac ett bra alternativ.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-01-22 18:56

Mellanmodellen har allt man behöver, inkl DVD-drännare, vilket inte minstingen har. Därför tycker jag att den är bästa valet. Vad du absolut INTE ska göra är att köpa RAM av Apple. Välj istället standard 1GB och köp 2x2 GB av någon annan återförsäljare för en bråkdel av vad Apple begär. Minnet installerar du sedan lätt själv utan att bryta garantin på datorn.

För övrigt är inte MacBooken någon direkt speldator så har du funderingar på att spela ska du nog snegla åt en iMac istället.

Lycka till!

Tack och bock för den upplysningen NickZse, vet du vilken typ av ram man ska använda? Har en kraftfull stationär som jag spelar på idag, så macbooken blir mer till skolarbete och allmänsurfning + att jag saknar dator hos min mor (skilda föräldrar). Så spel är inte i åtanke. Men kan du inte hinta om nån bra ram NickZse? Och berätta vilken typ av ram som funkar?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-01-23 17:28
Ursprungligen av |-Simon-|:

Men kan du inte hinta om nån bra ram NickZse?

Det finns en lång tråd här som behandlar vilket RAM man ska köpa till den nya MacBooken. Trevlig läsning!

Godkväll, jag sitter här och planerar ett inköp av laptop vid min oljelampa. Att jag postar här beror på att macbook har fångat mitt intresse. Är sedan tidigare ägare av två iPods och vet därför vid det här laget att apple kan sina grejjer. Jag har halva gymnasiet kvar, och planerar mitt köp till sommaren nån gång. Extrajobbar på kvällarna som telefonförsäljare för att ha råd :p. Jag vet att det är vidrigt med telefonförsäljare.

I vilket fall, jag hade tänkt mej köpa mellanmodellen med 2.2 ghz dual core, lägga till så jag får 2 gb ram och utöka hårddisk till 160 gb, slutsumman hamnar med studentrabatt en bit över 12.000 riksdaler.

Vad jag undrar är om nån har nåt de kan tipsa mej om i detta inköp, typ välj en annan modell, den är bättre osv. Plus om ni har lite erfarenheter av macbooks också. Vill ha lite intryck från andra än min far, som är lite lagom oskill på datorer. Det är ju trots allt dyraste personliga inköpet nånsin

Tackar på förhand, såsom man bör!

MacBook - SEK 14.005,00 inkl moms
2.2GHz Intel Core Duo, 2 GB RAM, 160 GB HD

(säker på att du inte tittade på exkl moms priset ? )

Tills sommaren kanske det kommit uppgraderade MacBook modeller med Multi-touch så det är alltid svårt att säga nu vad du skall köpa sen men det finns några grejer att alltid tänka på.

1. Köp så mycket ram du har råd med (alltså så mycket som möjligt) OS X mår bra av mycket ram ...

2. Skilnaden mellan MacBook och MacBook Pro ligger förutom det uppenbara i grafikkorten ... MacBook Pro är datorn du skall köpa om du spelar, vill ha skön grafik & vill ha minst 15 tum ...

3. Det må vara ditt dyraste köp , men garanterat ditt bästa .

...och utöka hårddisk till 160 gb, slutsumman hamnar med studentrabatt en bit över 12.000 riksdaler.

Ja, så blev det 12600 typ. Men nu ska jag köpa ramen löst, så det sjönk till 11400. Plus att jag inte orkar spara till pro... men om det kommer en ny i sommar blir jag suuuuur.
Tack skitmycket alla för all hjälp man får, folket på 99.se kan man fan lita på.

Behöver jag mer än 2 GB ram? Jag kommer nog inte köra mer än itunes, safari, några chattprogram och nåt mer typ word åt gången...

Behöver jag mer än 2 GB ram? Jag kommer nog inte köra mer än itunes, safari, några chattprogram och nåt mer typ word åt gången...

Nej det behöver du inte. Inte för ett par så enkla program.

Jag kör detta på 1GB Ram och det finns ungefär hälften kvar hela tiden.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Jag kör detta på 1GB Ram och det finns ungefär hälften kvar hela tiden.

Jag trodde leopard åt 1 gb ram?

En sista grej bara? Hur är trackpadden och tangentbordet på macbooken? Funkar det typ att skriva en längre tid på den/surfa ett par timmar, utan att få ooooooont? Är glossigheten med skärmen bra?

En sista grej bara? Hur är trackpadden och tangentbordet på macbooken? Funkar det typ att skriva en längre tid på den/surfa ett par timmar, utan att få ooooooont? Är glossigheten med skärmen bra?

Ja, och ja.

Jag trodde leopard åt 1 gb ram?

1 GB går rätt snabbt åt, ja.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

1 GB går rätt snabbt åt, ja.

Jag har 2GB och har oftast c:a 700MB ledigt, trots att jag köra 4-5 program kontinuerligt. Så 2GB är nog ganska lagom för de flesta. Jag har också gjort inspelningar i GarageBand med uppåt 7-8 spår utan problem.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-27 20:55

RAM är alltid bra att ha, även om du inte kommer att använda allt åt gången. OS X slukar RAM, så det är nog bäst att utöka till så mycket du har råd med. Men som sagt, köp med standard-RAM (1 GB) och utöka sen till 4, om du har råd vid ett senare tillfälle.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-27 21:20

Vill inte tatta på din tråd |-Simon-| men jag ska också köpa en MB så tänkte att det var onödigt att öppna en ny tråd
Undrar egentligen bara om någon vet när den senaste uppdateringen av MB var? Har kollat runt lite och hittade nåt om 13 november 07 - kan det stämma? Om någon också vet om det var några radikala förändringar från föregångaren så skulle det vara schysst! Har nog bara råd med en beg. nämligen...

Den 31 oktober 2007 kom den senaste versionen av Macbook. Uppdateringen inkluderade uppgradering av moderkortet till Santa Rosa-chipset vilket bland annat medförde den mycket välkomna X3100-grafiken, 800 MHz systembuss samt 4 GiB minnesstöd.

En rätt god uppgradering, med andra ord. Men det är inte så att du behöver skuldsätta dig för att köpa den nyare.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-29 01:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den 31 oktober 2007 kom den senaste versionen av Macbook. Uppdateringen inkluderade uppgradering av moderkortet till Santa Rosa-chipset vilket bland annat medförde den mycket välkomna X3100-grafiken, 800 MHz systembuss samt 4 GiB minnesstöd.

En rätt god uppgradering, med andra ord. Men det är inte så att du behöver skuldsätta dig för att köpa den nyare.

Ok, tack! Har hittat några beg. som köptes i nov. 07 men då vet jag att jag får Santa Rosa och det andra bara den är köpt efter okt.

Tänkte koppla upp en cinema display till MB:n i så fall och en 2-2,2 GHz Core 2 Duo med 2Gb minne eller mer borde väl duga att redda bilder i PS med, samtidigt som kanske iTunes, Safari och nåt mer program är igång?

Släpps uppdateringarna samtidigt över hela världen eller är USA först och sedan släpps det efterhand i övriga världen?

Ursprungligen av Guerilla:

Släpps uppdateringarna samtidigt över hela världen eller är USA först och sedan släpps det efterhand i övriga världen?

Uppdateringarna av Macbook? Ja de släpps samtidigt. Jag fick min Macbook redan den 7 november (beställd 2 november) och då givetvis den nya modellen.

Jag funderar starkt på att köpa en Macbook ?
Den kommer ju med 1gb minne.
Jag har fått rådet att sätta i 4gb som tydligen är max för den har lite funderat på att byta hård disk till en 7200 rpm också ?

Nu undrar jag är det svårt ?
får jag göra det och behålla garantin ?

jag tänkte inte köpa minne och hd från apple de är för dyra.

vilka andra fungerar ?

jag tänkte inte skaffa carepack i sverige har man ändå 3 års reklamations rätt enligt lag.

Jag vet att bevis bördan faller på mig med reklamations rätt men om apple vill bråka så kan de bråka även om jag har carepack.

Viss typ av fel ska även fixas utan garanti jag tror apple är till räckligt service minded för att fixa det.

Är de inte det så lär det inte hjälpa med care pack.

Jag är tacksam för alla råd och tips

Jag har 14 dagars full retur rätt i allafall både hos apple och pc city.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-01-28 20:25

Minne som passar imacbook: PC2-5300 SO-DIMM (jag har alltid använt Kingston till alla datorer - både PC och Macar. Funkar finfint. Finns att köpa på webbhallen eller var som helst.

Hårddisk: Vet inte riktigt hur Macbook ser ut, men jag bytte hårddisk på min ibook förut, vilket var tålamodsprövande; Det innebär i princip en total nedmontering av hela datorn, c:a 50 skruvar ska tas bort (och sättas tillbaka! ). Men det är inte så himla svårt, bara "pyssligt" liksom. En 7200-rpm hårddisk tror jag kan bli en aning varmt... Fast det finns säkert nån som kan svara bättre än jag på den frågan.

Sitter med en ny Macbook nu och är hitills bara grymt imponerad

En grej till jag kom på, om man som jag har trådlöst nätverk hemma, behöver man å skaffa typ nätverkskort i form av usbminne eller sitter sånt i? Har inte full koll på vad hela airport express grejjan är

En grej till jag kom på, om man som jag har trådlöst nätverk hemma, behöver man å skaffa typ nätverkskort i form av usbminne eller sitter sånt i? Har inte full koll på vad hela airport express grejjan är

Du behöver inte köpa något för datorns skull. Macbooken har inbyggt trådlöst nätverkskort.

Ett slutgiltigt jättetack till er alla, framför allt du Marcus Hedenström, för att ni varit så hjälpsamma och snabba på att svara. Om 3 månader och 8000 kr till blir det en macbook, men som ni föreslog ska jag köpa ramen löst.

Tack.

1
Bevaka tråden