Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD/DVD-brännare i blå G3 med Tiger

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

ja har lyckats få in tiger i en blå g3 och skulle vilja bränna lite skivor.
jag tror inte cd som sitter i från början är en brännare det står i allafall inte på den.
går detta överhuvudtaget ?
ska jag byta min interna och i så fall till vilken ?
Jag vill helst inte handla i en mac butik det är för dyrt där.
kan jag avända extern ?
ska jag köra usb eller firewire ?
det behöver inte går fort men det måste fungera.
ja har hört att toast ska vara bra kan jag köpa det billigare tillsammans med någon brännare ?

Vad sägs om denna?
http://www.dustinhome.se/pd_5010109635.aspx

Den är kompatibel med OS X Tiger enligt XLR8yourmac's drive compatibility database.

Tänk på att bussen i blådåren (där DVD-brännaren sitter) bara är ATA-3 och maximalt fixar 16 MB per sekund i överföringshastighet. 20x för en DVD är 1,32 * 20 = 26,4 MB per sekund, så du kommer inte kunna bränna snabbare än typ 12x.

Men det funkar ju.

EDIT: Valde en annan brännare; läste att det var problem med den förra. Hursomhelst är denna lite billigare.

Ursprungligen av italienaren:

jag tror inte cd som sitter i från början är en brännare det står i allafall inte på den.

Öppna programmet "Systeminformation" (Välj "Om den här Macen" i Apple-menyn, och klicka sen på "Mer information"). Där ser du vilka format din CD/DVD kan läsa och skriva.

Ursprungligen av italienaren:

ska jag byta min interna och i så fall till vilken ?

Ja, bättre att byta den interna. Följ tipset ovan (om Optiarc), eller välj en Pioneer i stället (kanske några kronor dyrare, men fungerar bättre enligt min erfarenhet).

Ursprungligen av italienaren:

kan jag avända extern? ska jag köra usb eller firewire ?

Ja, du kan använda extern, men eftersom din dator bara har USB1, så begränsar det urvalet en hel del. Många USB-brännare kräver USB2.

(För att få USB2 så kan du ju köpa ett PCI-kort)

Ursprungligen av italienaren:

ja har hört att toast ska vara bra kan jag köpa det billigare tillsammans med någon brännare ?

Ja, Toast är nog det bästa brännar-programmet. Ja, det brukar finnas paket med externa brännare tillsammans med Toast (finns bl.a hos Macoteket). Men detta är oftast USB-brännare, och då blir det kanske problem (pga att du inte har USB2)

Med tanke på dina tidigare frågor och trådar... Börjar det inte bli ganska mycket pengar som du planerar att lägga ner på den här uråldriga datorn?

Med tanke på dina tidigare frågor och trådar... Börjar det inte bli ganska mycket pengar som du planerar att lägga ner på den här uråldriga datorn?

helt korrekt, det är också en av anledningarna till att jag funderar på extern för att kunna använda på den bättre mac jag funderar på att köpa om testet utfaller väl.

men jag fick inget svar på frågan om extern firewire brännare som jag misstänker är bättre än usb om en dyrare ?

Ursprungligen av italienaren:

helt korrekt, det är också en av anledningarna till att jag funderar på extern för att kunna använda på den bättre mac jag funderar på att köpa om testet utfaller väl.

Jo, men om du köper en nyare Mac, så har den ju med största säkerhet en DVD-brännare redan. Vad ska du då med en extern brännare? Det är att kasta pengarna i sjön, anser jag - om du ändå snart ska köpa nyare Mac.

Ursprungligen av italienaren:

men jag fick inget svar på frågan om extern firewire brännare som jag misstänker är bättre än usb om en dyrare ?

Jo, visst kan du använda Firewire, men urvalet är inte så stort, och det är dyrare än USB.

Jag föreslår ännu en gång "alternativ nr 2" från den andra tråden. Det kommer att kosta för mycket att hålla liv i en gammal G3. Lägg pengarna på en begagnad PowerMac G4 i stället. Du kan säkert hitta en som har tillräckligt med minne och hårddisk, och som har DVD-brännare. Du kan kanske t.o.m hitta en som är så snabb att den klarar Leopard.

Med lite tur så får du också en del program förinstallerade (Tiger, iLife, Toast, m.m.). Kanske inte helt tillåtet licensmässigt, men ganska vanligt vid begagnat-affärer.

PS. Och lär dig citera rätt här i forumet. Nu ser det ut som citatet från mitt inlägg är en del av ditt inlägg...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, men om du köper en nyare Mac, så har den ju med största säkerhet en DVD-brännare redan. Vad ska du då med en extern brännare? Det är att kasta pengarna i sjön, anser jag - om du ändå snart ska köpa nyare Mac.

Jag kom på det efter att jag skrivit jag håller med dig om att det är att kasta pengar i sjön men samtidigt vill jag bränna med mac innan jag köper ny så intern blir nog bäst.
Jag har kollat det är bara en dvd spelare i G3´an.

Jag föreslår ännu en gång "alternativ nr 2" från den andra tråden. Det kommer att kosta för mycket att hålla liv i en gammal G3. Lägg pengarna på en begagnad PowerMac G4 i stället. Du kan säkert hitta en som har tillräckligt med minne och hårddisk, och som har DVD-brännare. Du kan kanske t.o.m hitta en som är så snabb att den klarar Leopard.

vad skulle var ett "normal pris" vara för en sådan G4 och hur skulle den vara utrustad för att klarar Leopard ?

Med lite tur så får du också en del program förinstallerade (Tiger, iLife, Toast, m.m.). Kanske inte helt tillåtet licensmässigt, men ganska vanligt vid begagnat-affärer.

PS. Och lär dig citera rätt här i forumet. Nu ser det ut som citatet från mitt inlägg är en del av ditt inlägg...

Jag försöker lära mig citera hoppas det blir bättre denna gång förlåt
just nu har jag problem med ctrl c och ctrl v kör ju mac nu. Ha tålamod med mig jag är van vid pc och unix.

David alias Italienaren

Behöver du förresten verkligen toast? OS X har ju ett inbyggt brännarprogram som iTunes, iDVD, Skivverktyg och Finder använder.

hint: kringla-c och kringla-v

Köp en begagnad dvdbrännare för 50 spänn.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

hint: kringla-c och kringla-v

ok tack kringla istället för ctrl
här i windows går det ju lätt t.o.m. utan att klippa och klistra som synes
nu när jag kommit på hur.:D
det var i min överlastade G3 det var problem men jag ska prova med kringla
så snart jag bytt hård disk och förhoppnings fått den och starta igen med Tiger:D

1
Bevaka tråden