Vilken ny dator för grafisk produktion?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag står inför ett dilemma. Behöver en arbetsplats till på jobbet. Kör iMacar (G5) med CS2 paketet och producerar i Indesign.

Vilket alternativ skulle du ha valt?

1. Köpa en begagnad iMac med G5-processor och köpa ett CS2 paket till. Fungerar direkt i vår produktionsmiljö med 10.4. Begagnat lockar dock inte...

2. Köpa en ny iMac med CS3-paket och blanda olika versioner av Indesigndokument. Kanske inget alternativ då IDCS2 inte kan öppna IDCS3-dokument.

3. Ny iMac med CS2-paket. Körs i rosetta med begränsad fart och under Leopard...

Hårdvara är billigt och påverkar bara i begränsad utsträckning er produktivitet. Att mjukvaran fungerar bra har däremot en enorm inverkan på er produktivitet.

I det avseendet är alternativ 1 överlägset. Alternativ 2 är inte helt korrekt, eftersom du kan exportera dokument i InDesign Interchange-format från CS3, vilket kan öppnas i CS2. Dock är det ett omständligt arbetssätt. Alternativ 3 är i mina ögon ett sämre alternativ, dels pga av rosetta, och dels pga av att InDesign CS2 inte trivs superbra med Leopard. Inga jättebekymmer, men i vissa fall nog för att irritera.

Det finns även ett alternativ du inte tar upp, nämligen att uppgradera samtliga maskiner till CS3. Sett till funktion och produktivitet är det det bästa alternativet.

Om det vore jag skulle jag nog välja mellan alternativ 1 och alternativ 4

Alternativ 4 är kanske ingen dum idé... Bra tänkt där!

Räcker det med att uppgradera InDesign från CS2 till CS3 på våra gamla datorer?

Dvs Illustrator, Photoshop, Acrobat och Bridgen får vara som de är och bara uppgradera InDesign. Priset för varje befintlig arbetsstation blir då 2495:- vilket är överkomligt. Lockande...

Visst kan du uppgradera enbart InDesign, men å andra sidan så vore det kanske inte så dumt att standardisera programmen. Det underlättar installation och underhåll och gör det möjligt för er att enkelt uppgradera maskiner, om någon mer skulle braka etc.

Det du bör göra i det läget är att titta på Adobes volymlicenser. Dels för att de är billigare, men också för att du kan köpa media etc. separat, samt att plattformsbyten etc blir enklare.

Äsch, alla alternativ kommer att fungera bra. Det enda som jag själv inte skulle välja är alternativ 3. Rosetta är inte superkul och jag skulle tycka att det skulle kännas trist att köpa begagnade program till en ny burk, och så inte få det att funka helt optimalt.

Nu är jag erbjuden att köpa en ny iMac som kan köra Tiger. Dvs en 2.4GHz Core 2 Duo med 4GB RAM och 10.4.11.
All info som jag hittar på nätet säger att det krånglar med Cs2, men det var före 10.4.8 uppdateringen som tydligen åtgärdade en massa problem.

Hur är det med 10.4.11?
Kommer jag att bli besviken på prestandan i InDesign Cs2 på den eller kan den jämföras med iMac G5 2.1GHz med 2.5GB RAM?

Jag upplever CS3 som mycket mycket bättre än CS2 ...
jag hade uppgraderat CS2 till CS3 och kört CS3 på en ny intel mac ...

hade en PowerPC G5 med CS2 förut och nu kör jag Mac Pro med CS3 och det är skillnad .. stor skillnad ..

• Medlem
  • 2008-01-27 13:59

I och med CS 3 tycker jag att Indesign har blivit helt och hållet användbart. CS kändes ofärdigt och CS 2 var fortfarande lite yxigt. Indesign CS 3 är en no brainer. I princip är det bara gränssnittet som förändrats (av det jag använder), men det var så dåligt innan att det känns som ett helt nytt program nu.

Det finns väl egentligen ingen anledning att uppgradera alla programmen, även om Illustrator för första gången på länge blivit lite bättre istället för sämre. Photoshop har fått samma gränssnitt som Indesign (eller tvärt om kanske?), vilket tyvärr inte funkar riktigt lika bra där. Fast man kan lätt dra ut paletter. Funktionsmässigt är det ju samma gamla Photoshop som vi hade -92, fast mer.

1
Bevaka tråden