Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod modell Pirat! Är detta OK?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2008-01-23 23:48
Ursprungligen av Simon Templar:

Så Bill Gates ligger pyrt till då enligt dig?

Jepp, han borde tvingas att skicka med Alvedon med alla kopior av Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-25 13:12
Ursprungligen av Doktor G:

Suck.. Som du sa tidigare:

Och exemplet med drogbaronen tog jag eftersom jag utgick från att alla (förutom drogbaronerna själva) borde hålla med mig om det. En människa som livnär sig och blir förmögen på andra människors lidande förtjänar ett hårt straff.

Men nu börjar det här bli lite väl off topic.

Tyvärr har du fel. Svenskar är för blödiga eller mesiga för att fatta detta. Man förespråkar fri uppfostran i sverige också och att barn inte ska bli bestraffade. Nåja Ny nazizter är också överpresenterade i Sveriga. Och ny nazisternas ålders grupp är i linje med när fri uppfostran infördes som praxis i sverige.

Och ja detta är offtopic.

Sen var det helt rätt att kontakta ungdomarna. Kanske inte fel att kontakta Apple men att göra detta utan att först kontakta uf-företaget var moraliskt fel.

Ursprungligen av juanito:

Tyvärr har du fel. Svenskar är för blödiga eller mesiga för att fatta detta. Man förespråkar fri uppfostran i sverige också och att barn inte ska bli bestraffade. Nåja Ny nazizter är också överpresenterade i Sveriga. Och ny nazisternas ålders grupp är i linje med när fri uppfostran infördes som praxis i sverige.

Bland det fånigaste jag har läst på länge, menar du att vi ska spöa våra barn för att de inte ska bli nazister? Funkade inte så bra med Adolf H...

  • Oregistrerad
  • 2008-01-24 19:48
Ursprungligen av Doktor G:

Det är ju inte grabbarna som tillverkat dem. Om Apple vill stoppa undermåliga plagiat får de gå efter källan till problemet, det vill säga tillverkaren i Kina och i förlängningen Kinas regering som verkar se väldigt lätt på de enorma mängder av piratkopior som produceras där.

Det var den största dyngan jag läst på länge. Gå o skäms!

Ursprungligen av studiox:

Det var den största dyngan jag läst på länge. Gå o skäms!

Precis! Att säga att man ska utöva påtryckningar på Kina är väl OK i teorin, men får naturligtvis ingen effekt. Effekt får det däremot om man är tuff mot alla som kränger piratprylar tillverkade i Kina.

Sen kan jag iofs (lite off-topic) hålla med om att man bör skjuta drogbaroner (och Kinas ledning; befria Tibet!).

  • Oregistrerad
  • 2008-01-24 23:50
Ursprungligen av studiox:

Det var den största dyngan jag läst på länge. Gå o skäms!

Och vad är ditt problem om man får fråga? Tala gärna om på vilket sätt det är dynga.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-25 16:00
Ursprungligen av Doktor G:

Och vad är ditt problem om man får fråga? Tala gärna om på vilket sätt det är dynga.

Det jag menade (Som andra också kommenterade) är att det just är killarna som importerar den och säljer den som är problemet. Om det inte fanns någon som var villig att bryta mot alla tänkbara lagar så skulle det inte finnas några tillverkare av kopior. Ta exempelvis Turkiet och kopior av Jeans eller parfym. Om alla svettiga turkar inte skulle stå i stånden och sälja det till oss snåla turister skulle dom dö ut fortare än jag kan säga merhaba.

Jag har inget emot sund konkurrens, däremot osund sådan. Det spelar ingen roll om det är Nike, Lacoste, Apple eller Zune. Att livnära sig på andras framgång tar jävligt illa emot för en fyrdubbel egen företagare som en annan. Om någon skulle kopiera det jag gör så skulle jag stämma dom in i döden, utan tvekan.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-25 21:47

Skjut drogbaronerna och stäng ner den kinesiska fabriken så löser problemen sig.
Forsätt kämpa för det som är rätt Doktor G!

Ursprungligen av studiox:

Ta exempelvis Turkiet och kopior av Jeans eller parfym. Om alla svettiga turkar inte skulle stå i stånden och sälja det till oss snåla turister skulle dom dö ut fortare än jag kan säga merhaba.

Nu tror jag du underskattar turkarnas påhittighet. De klarade sig rätt hyfsat även innan alla turister kom dit.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-26 15:50
Ursprungligen av shandar:

Skjut drogbaronerna och stäng ner den kinesiska fabriken så löser problemen sig.
Forsätt kämpa för det som är rätt Doktor G!

Klart det inte gör, just detta har ju fungerat väldigt bra på droger. Vad händer om man stänger en fabrik eller bränner ner några 10.000 tals hektar med opiumfält? Jo det poppar upp nya. Det är marknadsekonomi, Utbud och Efterfrågan styr tillverkning. Man måste strypa tillgången på alla plan för att lyckas. Detta kommer ju dock aldrig att ske.

Ursprungligen av shandar:

Nu tror jag du underskattar turkarnas påhittighet. De klarade sig rätt hyfsat även innan alla turister kom dit.

Dom flesta är tyvärr inte speciellt påhittiga alls. Med runt 80 miljarder människor och lika bra möjligheter på att exportera "arbetskraft" som Kina så har dom inte lyckats speciellt bra.

Ursprungligen av studiox:

Dom flesta är tyvärr inte speciellt påhittiga alls. Med runt 80 miljarder människor och lika bra möjligheter på att exportera "arbetskraft" som Kina så har dom inte lyckats speciellt bra.

Det var f-n vad många turkar det verkar finnas!

Ursprungligen av studiox:

JOm någon skulle kopiera det jag gör så skulle jag stämma dom in i döden, utan tvekan.

Japp, det kanske du skulle! Och om du var tvungen att jobba under de förhållanden som ipods, kopior eller riktiga, tillverkas i skulle säkert gamla goa facket stämma arbetsivaren åt dig, in i döden!

//--

För oss kanske det här handlar om rätt och fel, och moral schmoral. För dom som sitter och meckar ihop våra datorer och ipods, som aldrig i livet kommer att få råd med det dom själva tillverkar handlar det nog mer om att sätta mat på bordet och betala hyran.

//--

Konstiga argument i den här tråden.
Menar absolut inte att man ska be om ursäkt för att man bor i ett "i-land", men innan man börjar snacka moral hit och dit, och konkurrensens sundhet kan man ju ta sig en liten funderare på vem som verkligen far illa i sånna här situationer.

Ursprungligen av martin wijk:

Konstiga argument i den här tråden.
Menar absolut inte att man ska be om ursäkt för att man bor i ett "i-land", men innan man börjar snacka moral hit och dit, och konkurrensens sundhet kan man ju ta sig en liten funderare på vem som verkligen far illa i sånna här situationer.

Du har aldrig varit i Kina förstår jag?

Ursprungligen av akerstrom:

Du har aldrig varit i Kina förstår jag?

Jorå, visst har jag det.
Hur så?

Men, om man som kund har köpt en vara som visar sig vara något annat, skall man inte gå tillbaka till butiken och säga att man känner sig lurad då?

Dock tycker jag inte man skall påstå att man blir lurad om man inte verkligen är det.

Det skulle jag göra. Dock skulle jag inte gör misstaget i det här fallet, för just när det gäller apple-jox har jag ganska bra koll.

Det blir så klart mera klandervärt för handlaren om en hög andel konsumenter känner sig lurade respektive om handlaren VET OM att många blir lurade, eller att det är själva poängen att lura folk....

Ursprungligen av studiox:

Det var den största dyngan jag läst på länge. Gå o skäms!

Till skillnad från dig tyckte jag det var det vettigaste jag läst i den här tråden.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-26 15:51
Ursprungligen av Se[BBB]e:

Till skillnad från dig tyckte jag det var det vettigaste jag läst i den här tråden.

Alla är vi ju olika.

Jag var på en av kanarieöarna i december, alla dessa strandpromenad affärer säljer dessa, bland annat iPod Nano "kopior" den senaste generationen, för cirka 65 euro, en riktig äkta kostade 129 euro på fina varuhuset i huvudstaden.

Det är inte för inte som de där spelarna är förvillande lika Ipod, till och med förpackningen. En inte allt för svår gissning är att de ska förväxlas med originalet.

/c

Låt mig se om jag fattat detta rätt

Ett par ungdomar startar inom ramen för sin utbildning ett företag. Och bestämmer sig för att sälja MP3 spelare som verkar vara förvillat lika vissa av Apples produkter.

Vissa här tycker det är skandal och meddelar Apple.

Självfallet skall man hålla på upphovsrätt etc. Men ge er på rätt personer då, det vill säga dom som tillverkar grejerna. Problemet är större än ett par ungdomar i Sverige.

Ni kan ju börja fundera på var Apples grejer kommer ifrån och varför kopiorna kommer från samma land. Men nu förväntar jag mig att ni går igenom Blockets alla annonser och rapporterar alla företag ni hittar som säljer Ipod kloner....

http://www.blocket.se/vi/14903391.htm?ca=23_10_s

Läs mer om problemet på :

http://www.ilounge.com/index.php/news/comments/the-ipod-clone-wars-mini-shuffle-knock-offs-at-computex/

http://aussie149.wordpress.com/2005/12/24/ipod-nano-knock-offs-a-guide-for-the-curious/

Så om jag förstår dig rätt tycker du att det är ok att ungdomar i skolan får lära sig att det är ok att bryta mot lag och rätt (förutsatt att det nu är så i det här fallet)?

För min del är jag inte direkt upprörd över att det tillverkas plagiat, i vissa länder kan det vara tillåtet. Däremot blir jag upprörd om man anser att vi i svenska skolan ska tillåta lagbrott (återigen, förutsatt det är så i det här fallet) bara för att det är ungdomar. Ska vi blunda för mindre brott bara för att det finns allvarligare?

  • Medlem
  • 2008-01-23 22:55
Ursprungligen av akerstrom:

Så om jag förstår dig rätt tycker du att det är ok att ungdomar i skolan får lära sig att det är ok att bryta mot lag och rätt (förutsatt att det nu är så i det här fallet)?

För min del är jag inte direkt upprörd över att det tillverkas plagiat, i vissa länder kan det vara tillåtet. Däremot blir jag upprörd om man anser att vi i svenska skolan ska tillåta lagbrott (återigen, förutsatt det är så i det här fallet) bara för att det är ungdomar. Ska vi blunda för mindre brott bara för att det finns allvarligare?

Där har vi kärnan i allt.

Uf-företagen är en stor och enormt viktig del i hela deras utbildning. Där ingår att man ska lära sig hur man hanterar ett företagande. På alla plan.
Hur snårigt det kan vara med alla regler och liknande.

Problemet var att ingen direkt såg & visste vad det var killarna sålde.

Att importera replikor är i sig inte olagligt, MEN att sälja dem vidare och tjäna pengar på det är inte tillåtet. Det är de svar jag fått av jurister.

Killarna vet nu om det. Så nu fick dom lära sig ytterligare en bit av en företagares vardag.

Självklart vill inte skolan att eleverna ska syssla med olagligheter i samband med utbildningen, inte ens om det ligger i gråzonen. Det är inte det UF-företagande går ut på.

Nu är allt åtgärdat i alla fall.

Ursprungligen av stiko:

Där har vi kärnan i allt.

Uf-företagen är en stor och enormt viktig del i hela deras utbildning. Där ingår att man ska lära sig hur man hanterar ett företagande. På alla plan.
Hur snårigt det kan vara med alla regler och liknande.

Problemet var att ingen direkt såg & visste vad det var killarna sålde.

Att importera replikor är i sig inte olagligt, MEN att sälja dem vidare och tjäna pengar på det är inte tillåtet. Det är de svar jag fått av jurister.

Killarna vet nu om det. Så nu fick dom lära sig ytterligare en bit av en företagares vardag.

Självklart vill inte skolan att eleverna ska syssla med olagligheter i samband med utbildningen, inte ens om det ligger i gråzonen. Det är inte det UF-företagande går ut på.

Nu är allt åtgärdat i alla fall.

Toppen, bra!

  • Medlem
  • 2008-01-23 09:54

Jag ifrågasätter varför någon här ska kontakta Apple över huvud taget? Har vi någon skyldighet att göra det? Har vi ens en moralisk skyldighet? (Nej och nej.)

Om vi känner oss kränkta av att dessa plagiat finns att köpa av några studenter i Örkelhåla är det rimliga att kontakta dem och informera om vad de håller på med. Eller vill vi att Apple ska komma med storsläggan och krossa några få entusiaster bara för att de är okunniga?

Hur många skulle ringa till Sony om de såg en Somy-tv som var förvillande lik en Sony-tv men hälften så dyr?

Ursprungligen av Baron:

Hur många skulle ringa till Sony om de såg en Somy-tv som var förvillande lik en Sony-tv men hälften så dyr?

Mja, möjligen ARN eller konsumentverket. Om någon försökte lura på mig en falsk Sony produkt alltså. Men visst, varför inte tipsa Sony så bedrägeriet kanske upphör?

Moralisk skyldighet? Ja, att göra som du (Baron) föreslår, ta kontakt med ungarna och förklara vad de håller på med. (Förhoppningsvis har deras lärare redan tagit hand om det.) Om inte så kraschar väl någon av ungarna en Ferrari i USA om några år...

Dom lär sig inte bryta mot lagen, dom lär sig grunderna i att driva ett företag. Att sedan deras produktval kanske inte var det bästa är en annan sak. Med en begränsad budget så kommer man inte så långt. Sen kommer dom nog upptäcka att kvaliteten inte är den bästa, kundklagomålen kan bli jobbiga.

Vänd dig då till deras skola/rektor/kommun och be dom införa ett etiskt program mot piratkopiering om du tycker det är fel.

Jag är av den uppenbarligen dåraktiga uppfattningen att vuxna ska säga till när något är fel och med det hjälpa samhället bli bättre. Men det är kanske bättre att vänta till dess ungarna rånat en bank eller sparkat ihjäl någon innan man börjar förmana dem.

Man är banne mig ensam om att vilja förändra samhället...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-23 11:56

Det sälj sjukt många applekopior i Kina.
Små dryckstånd som säljer nudlar och cola i något småkrassligt område kan ibland även kränga "AjPådds" eller liknande som egentligen bara funkar som halvkassa USB minnen.

Asvanligt. Apple behöver en Appleambassadör där.
Jag har även sett andra fejkprodukter uttöver det vanliga som Gucci, DG, Rolex.. Jag har sett Xbox 360, psp, ps3, Wii och Nintendo DS kopior. Att kopiera avancerade teknikprodukter börjar bli riktigt vanligt i kina. (Ofta är dessa kopior riktigt sunkiga, och kan inte göra något som originalprodukterna kan, de ser bara ut som originalprodukterna)

Fake PSP (även känd som "pop station"): http://www.youtube.com/watch?v=t1Th7kme4dg

Klart vi har en moralisk skyldighet att agera!

Det är oss konsumenter de är ute efter att lura, inte Apple. Jag har sett dessa på Tradera och jag skulle inte bli glad om jag beställt vad jag trodde var en Apple Ipod som jag tänkte använda med iTunes och fick hem det här skräpet.

Måla upp scenen med mammam som köpte denna till sonen i julklapp i tron att det var en "riktig". Tror ni det blir glada miner?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-23 14:34

Vi förutsätter att dom är importerade på lagligt väg och självklart är det ett intrång i ett eller flera av Apples patent att tillverka sådana kopior, men det drabbar ju inte grabbarna.

Att sälja dessa produkter är väl bara förbjudet om dessa mp3-spelare bar samma namn som Apples produkter och såldes som det också. Rätt viktigt när man säljer produkter som ska rida på en annan produkts framgång är att vara tydlig att det verkligen ÄR en billig kopia av iPod och inte en iPod, då är det nog ingen fara, men en gråzon skulle jag säga att det är.

Sen lär dessa produkter knappast pressa priset på iPod utan snarare höja det med tanke på vad Apples jurister får jobba övertid. Men vad är säkert är att det kommer att finnans en hel hög med besvikna ungdomar som får denna och inte originalet av en intet ont anande förälder

Bevaka tråden