Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod modell Pirat! Är detta OK?

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Några killar som har ett UF företag och impoterar ipod kopior och säljer billigt, är detta lagligt??

http://www.dalademokraten.se/Nyheter/Leksand/Ungt-foretag-importerar-mp3-spelare-fran-Kina/

-- Ett tips från http://www.99.se/tipsa/ --

Nej, det där ser inte lagligt ut. Kan kanske vara bra om de i sitt företag även får erfarenhet av hur man hanterar stämningar för fula affärsmetoder.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-22 20:15
Ursprungligen av akerstrom:

Nej, det där ser inte lagligt ut. Kan kanske vara bra om de i sitt företag även får erfarenhet av hur man hanterar stämningar för fula affärsmetoder.

Varför är det inte lagligt? Det är inte paralellimporterade iPods. Det är MP3 spelare som ser like dana ut.

Om nån skall straffas för detta, så är det väl producenten, som evt. har stulit et design.

Ursprungligen av smurf:

Varför är det inte lagligt? Det är inte paralellimporterade iPods. Det är MP3 spelare som ser like dana ut.

Om nån skall straffas för detta, så är det väl producenten, som evt. har stulit et design.

Jag TROR att det inte är lagligt, jag vet inte. Varför ska man lägga ner energi på att skapa något om andra kan sno det rakt av och profitera på det arbete man gjort?

Jag tror redan att Apple har blivit tipsade om detta, någon annan på forumet har sett detta och kontaktat Apple.

Men ju fler desto bättre.

  • Medlem
  • 2008-01-21 22:24

Varför tipsa Apple? Är det inte bättre att tipsa importörerna?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-22 16:09

Japp, tipsa Apple så att priserna hålls uppe.

Ursprungligen av wat:

Japp, tipsa Apple så att priserna hålls uppe.

Nej snarare för att folk ska slippa undermåliga piratprodukter...

Ursprungligen av Simon Templar:

Nej snarare för att folk ska slippa undermåliga piratprodukter...

Det kallas konkurrens. Om de är så dåliga får ju folk ta och undvika dessa produkter. De säljs ju trots allt till ett betydligt lägre pris så det är ju ingen scam. Ser inget problem.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det kallas konkurrens. Om de är så dåliga får ju folk ta och undvika dessa produkter. De säljs ju trots allt till ett betydligt lägre pris så det är ju ingen scam. Ser inget problem.

Plagiat?

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Det kallas konkurrens. Om de är så dåliga får ju folk ta och undvika dessa produkter. De säljs ju trots allt till ett betydligt lägre pris så det är ju ingen scam. Ser inget problem.

Jag ser ett flertal problem, bl.a. att många av de som köper spelarna tror att dom köper Apple produkter men kvaliten är antagligen betydligt lägre än Apples.
Om man accepterar att företag snabbt fräckt och olagligt kopierar andra företags produkter rakt av så får det effekten att marknaden svämmas över av billiga lågkvalitetsprodukter med antagligen kort livlängd och dålig service/support vilket knappast är bra för miljön.

Ursprungligen av wat:

Japp, tipsa Apple så att priserna hålls uppe.

Japp, låter som en smart idé, annars är ju risken att nästa Keynote blir i Kina, där någon cool kille från Goldstar kan presentera nya, revolutionerande, lågbudgetsmäckprylar. Tjohoo!

Men fan det är ett UF-företag. Snacka med killarna om ni har möjlighet till det. Känns som en bättre ide än att springa till Apple.

Att tipsa Apple om en sån här grej måste verkligen vara höjden av mactalibanism… moget.

Ursprungligen av Laseranders:

Att tipsa Apple om en sån här grej måste verkligen vara höjden av mactalibanism… moget.

Och hur moget det är upptäcker du när du blivit lite mer mogen...:)

För om man inte lägger ner arbete på designen får man inte sålt något. Sen om någon snor designen får man jobba på att vara bättre än dem i fråga om t.ex. pris, kvalitet, funktioner, etc.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-01-22 21:21

Det ser inte ens ut att vara kopior! Det ser nästan ut som det är apple egna produkter och att de har tjänat på att köpa de i kina pga mindre skatt och så vidare!

Men tror dock inte det är tillåtet att sälja vidare och om man ska göra det så skulle jag inte gjort det som ett UF-företag, kanske mindre diskret bakom ICA butiken i helsingborg! xD

//MacxD

Ursprungligen av MacxD:

Det ser inte ens ut att vara kopior! ...

Jodå, nog ser det ut som kopior alltid. Jämför bilderna lite noggrannare så ser du

UF bild: http://www.dalademokraten.se/upload/headline/2008/01/14/1406560373/uf_spelare.jpg

Ipod Shuffle -> http://www.macobserver.com/review/2006/11/shuffle1s.jpg
Ipod Nano -> http://the-gadgeteer.com/assets/apple-2g-nano-2.jpg

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-01-22 22:20
Ursprungligen av air:

Jodå, nog ser det ut som kopior alltid. Jämför bilderna lite noggrannare så ser du

UF bild: http://www.dalademokraten.se/upload/headline/2008/01/14/1406560373/uf_spelare.jpg

Ipod Shuffle -> http://www.macobserver.com/review/2006/11/shuffle1s.jpg
Ipod Nano -> http://the-gadgeteer.com/assets/apple-2g-nano-2.jpg

Med lite förstoring ser man verkligen skillnaden på iPod nono, fast iPod Shuffle är fortfarande farligt lika, förutom förpackningen! xD

//MacxD

Är detta inte ett brott mot Intellectual Property? Någon som är insatt i ämnet som kan berätta vilka eventuella lagar som bryts i.o.m. plagiering och hur företagen går tillväga för att förhindra detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-23 02:56

Det är att betrakta som plagiat och är förbjudet. Produkterna är så pass lika att man kan lätt förväxla de med Apples iPods. Det kan stå killarna riktigt dyrt om Apple får för sig att stämma dom.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2008-01-23 04:50
Ursprungligen av Robo-X:

Det är att betrakta som plagiat och är förbjudet. Produkterna är så pass lika att man kan lätt förväxla de med Apples iPods. Det kan stå killarna riktigt dyrt om Apple får för sig att stämma dom.

//Rob

Det är ju inte grabbarna som tillverkat dem. Om Apple vill stoppa undermåliga plagiat får de gå efter källan till problemet, det vill säga tillverkaren i Kina och i förlängningen Kinas regering som verkar se väldigt lätt på de enorma mängder av piratkopior som produceras där.

Ursprungligen av Doktor G:

Det är ju inte grabbarna som tillverkat dem. Om Apple vill stoppa undermåliga plagiat får de gå efter källan till problemet, det vill säga tillverkaren i Kina och i förlängningen Kinas regering som verkar se väldigt lätt på de enorma mängder av piratkopior som produceras där.

Hur menar du nu, är det enligt din uppfattning helt ok att sälja olagliga produkter så länge man inte tillverkat dem själv? Det kanske till och med så att det är helt ok att sälja stöldgods, förutsatt att man inte stulit dem själv förstås? Eller att sälja livsfarliga produkter (de kopierade iPodarna kanske är brandfarliga/giftiga eller liknande) så länge man inte tillverkat dem själv?

  • Oregistrerad
  • 2008-01-23 22:04
Ursprungligen av akerstrom:

Hur menar du nu, är det enligt din uppfattning helt ok att sälja olagliga produkter så länge man inte tillverkat dem själv? Det kanske till och med så att det är helt ok att sälja stöldgods, förutsatt att man inte stulit dem själv förstås? Eller att sälja livsfarliga produkter (de kopierade iPodarna kanske är brandfarliga/giftiga eller liknande) så länge man inte tillverkat dem själv?

Gör dig inte dummare än vad du är.

Ursprungligen av Doktor G:

Gör dig inte dummare än vad du är.

Det var ju en begåvad kommentar, grattis till din givande medverkan i debatten.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-23 22:27
Ursprungligen av akerstrom:

Det var ju en begåvad kommentar, grattis till din givande medverkan i debatten.

Varsågod.

Jag tyckte helt enkelt inte att dina försök att pådyvla mig åsikter som jag inte uttalat var värda att besvara.

Du måste väl för fan inse att det inte är värt att gå efter några ungdomar som har gjort en engångsimport (läser man artikeln så ser man ju att det ingår i utbildningen att avveckla företaget), utan om man har för avsikt att stoppa stöld av intellektuell egendom så måste man gå till källan av problemet, det vill säga Kina. Vill man få stopp på droger i samhället, vad lönar sig mest - arrestera Pundar-Sonny eller sätta en kula i skallen på en Colombiansk drogbaron?

Och att du dessutom vill jämföra grabbarna med Tjock-Steffe är ju bara skrattretande.

Apple känner garanterat till problemet och man får hoppas att de och Microsoft, Sony, Panasonic, Nokia med flera med flera som drabbas av piratkopiering kan sätta tillräckligt med tryck på Kinas regering att ta i med hårdhandskarna och kväsa problemet i dess källa.

Ursprungligen av Doktor G:

Varsågod.

Jag tyckte helt enkelt inte att dina försök att pådyvla mig åsikter som jag inte uttalat var värda att besvara.

Du måste väl för fan inse att det inte är värt att gå efter några ungdomar som har gjort en engångsimport (läser man artikeln så ser man ju att det ingår i utbildningen att avveckla företaget), utan om man har för avsikt att stoppa stöld av intellektuell egendom så måste man gå till källan av problemet, det vill säga Kina. Vill man få stopp på droger i samhället, vad lönar sig mest - arrestera Pundar-Sonny eller sätta en kula i skallen på en Colombiansk drogbaron?

Och att du dessutom vill jämföra grabbarna med Tjock-Steffe är ju bara skrattretande.

Apple känner garanterat till problemet och man får hoppas att de och Microsoft, Sony, Panasonic, Nokia med flera med flera som drabbas av piratkopiering kan sätta tillräckligt med tryck på Kinas regering att ta i med hårdhandskarna och kväsa problemet i dess källa.

Pådyvla dig åsikter? Är det vad man gör om man inte tycker lika som du?

Det är ok att du tycker annorlunda, men att du behöver gå till personangrepp när dina argument tryter är väl ändå ganska lågt?

Din kommentar: "Vill man få stopp på droger i samhället, vad lönar sig mest - arrestera Pundar-Sonny eller sätta en kula i skallen på en Colombiansk drogbaron?" säger förstås en hel del om din syn på rätt och fel, förhoppningsvis blir inte alltför många drabbade av den.

Vad det gäller att förstå skillnaden mellan det ungarna i fråga gjort etc. är jag förmodligen mer insatt i hur det fungerar än du är, och som förälder vet jag också att barn lär sig från dag 1, därav mina kommentarer i frågan.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-23 23:13
Ursprungligen av akerstrom:

Pådyvla dig åsikter? Är det vad man gör om man inte tycker lika som du?

Suck.. Som du sa tidigare:

Ursprungligen av akerstrom:

Hur menar du nu, är det enligt din uppfattning helt ok att sälja olagliga produkter så länge man inte tillverkat dem själv? Det kanske till och med så att det är helt ok att sälja stöldgods, förutsatt att man inte stulit dem själv förstås? Eller att sälja livsfarliga produkter (de kopierade iPodarna kanske är brandfarliga/giftiga eller liknande) så länge man inte tillverkat dem själv?

Att du insinuerar att jag tycker att häleriverksamhet och att sälja farliga produkter är okej är i alla fall något som jag skulle vilja kalla för pådyvla mig åsikter.

Citat:

Det är ok att du tycker annorlunda, men att du behöver gå till personangrepp när dina argument tryter är väl ändå ganska lågt?

Mina argument tryter inte. Däremot värderar jag inte dina felresonemang särdeles högt.

Citat:

Din kommentar: "Vill man få stopp på droger i samhället, vad lönar sig mest - arrestera Pundar-Sonny eller sätta en kula i skallen på en Colombiansk drogbaron?" säger förstås en hel del om din syn på rätt och fel, förhoppningsvis blir inte alltför många drabbade av den.

Helt riktigt. Vill man stoppa något ska man gå till källan. Vill man stoppa piratkopiering är det bättre att gå försöka hindra Pirate Bays verksamhet än att ge en 17-årig kille som delade ut ett album på DC 50 papp i böter.
Och exemplet med drogbaronen tog jag eftersom jag utgick från att alla (förutom drogbaronerna själva) borde hålla med mig om det. En människa som livnär sig och blir förmögen på andra människors lidande förtjänar ett hårt straff.

Men nu börjar det här bli lite väl off topic.

Ursprungligen av Doktor G:

Suck.. Som du sa tidigare:

Att du insinuerar att jag tycker att häleriverksamhet och att sälja farliga produkter är okej är i alla fall något som jag skulle vilja kalla för pådyvla mig åsikter.

Mina argument tryter inte. Däremot värderar jag inte dina felresonemang särdeles högt.

Helt riktigt. Vill man stoppa något ska man gå till källan. Vill man stoppa piratkopiering är det bättre att gå försöka hindra Pirate Bays verksamhet än att ge en 17-årig kille som delade ut ett album på DC 50 papp i böter.
Och exemplet med drogbaronen tog jag eftersom jag utgick från att alla (förutom drogbaronerna själva) borde hålla med mig om det. En människa som livnär sig och blir förmögen på andra människors lidande förtjänar ett hårt straff.

Men nu börjar det här bli lite väl off topic.

Ja, du och jag har väldigt olika moral så det är lika bra att vi lämnar frågan.

Ursprungligen av Doktor G:

S
En människa som livnär sig och blir förmögen på andra människors lidande förtjänar ett hårt straff.

Så Bill Gates ligger pyrt till då enligt dig?

Bevaka tråden