Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Apples AV-kabel?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples AV-kabel är ju endast komponent, hur ska man bära sig åt för att koppla in den på en vanlig Scartingång?
Eller får man bild om man enbart kopplar in Y(av Y, Pb & Pr). Finns det någon som har sett en piratkabel istället för Apples, den kostar trots allt 495:-

Ursprungligen av RealElwood:

Apples AV-kabel är ju endast komponent, hur ska man bära sig åt för att koppla in den på en vanlig Scartingång?
Eller får man bild om man enbart kopplar in Y(av Y, Pb & Pr). Finns det någon som har sett en piratkabel istället för Apples, den kostar trots allt 495:-

I dom nyare iPodarna/iPhone finns ett chip som kollar vilken kabel du använder, och tyvärr så går det inte med något annat märke än Apple vad jag har förstått.

Okej, det var ju inte lika roligt, kan någon svara på varför det är fyra fält på 3,5mm hörlurarna sóm följer med iPhone?

Vad jag menar med fält är antalet metallringar på själva hankontakten. På iPod Video var väl den 4:e ringen video antar jag, men vad den gör på iPhone verkar intressant, eller är det bara för att Apple endast behöver ha en sorts hörlurskontakt???

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-01-21 23:01

Då det finns flera olika sladdar:
Apple Composite AV-kabel
För koppling via tre RCA-kablar, 1 gul för video samt en röd och en vit för stereoljud.

Apple iPod AV-kabel
För koppling från ljudutgången till samma ingångar som ovanstående

Apple Component AV-kabel
För HDTV-koppling via komponentkabel (för att få 480 eller 576 raders upplösning. 1 röd, 1 grön och 1 blå RCA för bild samt 1 röd och 1 vit RCA för stereoljud. (Kort sagt analog hdtv som var/är vanlig i USA innan HDMI blev standard)

4 fält på iPhone: kanske 1 för nolla, 1 för vänster ljud ut, 1 för höger ljud ut och 1 för ljud in. (läs handsfree)

Kan man välja olika ingångar på en tv så skall man gå i denna ordning (från bästa till 'sämsta')

HDMI
DVI
Komponent
SCART
S-Video
Komposit
Antenn

Ursprungligen av Henil:

Då det finns flera olika sladdar:
Apple Composite AV-kabel
För koppling via tre RCA-kablar, 1 gul för video samt en röd och en vit för stereoljud.

Finns denna för iPhone/Touch


Ursprungligen av Henil:

Apple iPod AV-kabel
För koppling från ljudutgången till samma ingångar som ovanstående

Denna anar jag är exklusiv för iPodar?


Ursprungligen av Henil:

Apple Component AV-kabel
För HDTV-koppling via komponentkabel (för att få 480 eller 576 raders upplösning. 1 röd, 1 grön och 1 blå RCA för bild samt 1 röd och 1 vit RCA för stereoljud. (Kort sagt analog hdtv som var/är vanlig i USA innan HDMI blev standard)

Detta är den enda jag har hittat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 00:02

Rykten gör gällande att "chippet" egentligen bara är ett motstånd. Googla och läs.

Det var bara ett rykte tydligen, såhär ser anslutningen ut inuti, nog är det ett chip alltid

1
Bevaka tråden