Köpråd: Hjälp mig välja. mbp, mb air, iMac 24"

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-19 23:32

Hejhej!
Står i valet och kvalet för vad jag ska byta ut min datorpark med. Idag så har jag en Powerbook 15" 1,5ghz 1,5gb ram 80gb disken den långsamma och en HP dator(ja en peze) 3,2ghz 1gb ram 500gb hdd, Gf 6800gt 256mb. Nu i och med intel och en del windowskompatiblitet så är jag beredd att dumpa pcn och köra fullt ut på macen. Kan tillägga att HPn mest samlar dam, lirar 3d och buggtestar hemsidor.

Så till mitt problem, jag vet inte vad jag ska välja. Mina val är antingen en 17" mbp med hi-defskärmen eller en iMac 24" samt en macbook air/macbook.

Det jag helt ärligt är mest sugen på är iMac 24" och en air. Det jag ska ha datorerna till är webutveckling, mail, surf och nöje. Det vore gott att ha kraft och stor skärm när man väl vill jobba och en smidig dator att ha med sig på möten/resor/mysa med när man inte vill sitta fast vid skrivbordet.

Det jag oroar mig för är prestandan på air. Är det någon som vet om det finns någon utförlig recension? Hur den pallar med vardagligt jobb, surf osv. Min powerbook orkar knappt med att surfa längre och det vill man ju att det ska bli bättre, för om air är alldeles för dålig så blir det nog en 17" mbp istället just för mobiliteten och prestandan.

vad tycker ni? Uppskattar allas svar.

Handlar om både iMac och bärbart därför la jag tråden här, finns det någon bättre plats så är en flytt välkommen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 00:08

Mitt förslag är att du köper en 15" MBP med 2,6GHz (uppgraderas via tillval från 2,4GHz-modellen), en 23" Apple CInema Display, mStand, externt Apple tangentbord och mus. Eventuellt extern hårddisk, för ytterligare lagringsmöjligheter.

Så har du två i ett, dvs du kan använda uppsättningen både som stationär och på vift.

Alternativt om du hemskt gärna vill ha både en stationär och en bärbar, så välj en av 24" iMac och en MacBook med den högre processorn, vit eller svart.

Något av dessa alternativen ser jag som det bästa för ditt ändamål.

• Medlem
  • 2008-01-20 00:17
Ursprungligen av Reisan:

Mitt förslag är att du köper en 15" MBP med 2,6GHz (uppgraderas via tillval från 2,4GHz-modellen), en 23" Apple CInema Display, mStand, externt Apple tangentbord och mus. Eventuellt extern hårddisk, för ytterligare lagringsmöjligheter.

Så har du två i ett, dvs du kan använda uppsättningen både som stationär och på vift.

Alternativt om du hemskt gärna vill ha både en stationär och en bärbar, så välj en av 24" iMac och en MacBook med den högre processorn, vit eller svart.

Något av dessa alternativen ser jag som det bästa för ditt ändamål.

Ur rent ekonomiskt perspektiv blir ju priset på en 15" 2,6ghz och en 23" display 27.256,00 exkl moms., har en iCurve redan.

Kör jag stora iMacen 24" den största modellen alltså 2,8an 500gb hdd och en air den minsta blir prislappen 29 991 exkl moms

Lirar man istället stora imacen 24" och en mb mellanvarianten(ser ingen mening med den dyraste) så får man pröjsa 26 392

Så prislappen landar väldigt lika på alla alternativen. Jag tycker att skärmen är ganska mjölkig i mb, har iofs bara provat budgetvarianten, blir det bättre i de andra?

Det som oroar mig mest i air är hårddisken som känns som en rejäl flaskhals.

tack för svaren Uppskattar självklart fler.

Om pengar inte var något problem så skulle jag i ditt läge satsa på en iMac och en Air.

Kan inte tänka mig att en Air med 1,66 C2D och 2GB RAM inte säcker till för det du ska använda den till.

Ursprungligen av Toke:

Det jag oroar mig för är prestandan på air. Är det någon som vet om det finns någon utförlig recension? Hur den pallar med vardagligt jobb, surf osv. Min powerbook orkar knappt med att surfa längre och det vill man ju att det ska bli bättre, för om air är alldeles för dålig så blir det nog en 17" mbp istället just för mobiliteten och prestandan..

Låter konstigt om din Powerbook inte orkar med att surfa längre, sitter själv med en något äldre Powerbook just nu och den fungerar galant även om Safari ibland kan behöva nollställas för att rensa cachen m.m. Sen kan man ju använda "snabbare" browsers som icab och realplayes.

Tror inte Macbook Air i realiteten är speciellt mycket snabbare än din Powerbook, 1,8" hårddisken i Air kan nog vara rätt slö och processorn är antagligen lite bantad jämfört med macbook Pros, så vill du ha märkbart bättre prestanda så är det nog en MBP som gäller.

• Medlem
  • 2008-01-20 01:24
Ursprungligen av Simon Templar:

Låter konstigt om din Powerbook inte orkar med att surfa längre, sitter själv med en något äldre Powerbook just nu och den fungerar galant även om Safari ibland kan behöva nollställas för att rensa cachen m.m. Sen kan man ju använda "snabbare" browsers som icab och realplayes.

Tror inte Macbook Air i realiteten är speciellt mycket snabbare än din Powerbook, 1,8" hårddisken i Air kan nog vara rätt slö och processorn är antagligen lite bantad jämfört med macbook Pros, så vill du ha märkbart bättre prestanda så är det nog en MBP som gäller.

Själva surfandet funkar, men det är ofta flash som spökar och eftersom jag jobbar en del med det så stör jag mig väldigt på just den fronten. Så Air är inte snabbare än min typ 4 år gamla powerbook? Låter helt otroligt

Ursprungligen av Toke:

Själva surfandet funkar, men det är ofta flash som spökar och eftersom jag jobbar en del med det så stör jag mig väldigt på just den fronten. Så Air är inte snabbare än min typ 4 år gamla powerbook?

På vissa uppgifter är den säkert märkbart snabbare i praktiken men rent generellt så lär den inte vara det, AIR är ju inte direkt konstruerad för att vara en racerburk.

Om inte Air är snabbare än min gamla PowerBook 1.5 så får Apple sluta med datorer och satsa på iPods och telefoner!

Sitter i samma sits som toke och har kommit på att lösningen heter en MBP av den nya generationen. Den lär släppas senast till sommaren gissar jag. Det blir bara jobbigt med två datorer. Det är skönt att ha allt samlat på ett ställe. Prestanda och portabilitet allt under ett lock. En 24 tums skärm till så har man det bästa från bägge världar.

• Medlem
  • 2008-01-20 02:23
Ursprungligen av whoami:

Om inte Air är snabbare än min gamla PowerBook 1.5 så får Apple sluta med datorer och satsa på iPods och telefoner!

Sitter i samma sits som toke och har kommit på att lösningen heter en MBP av den nya generationen. Den lär släppas senast till sommaren gissar jag. Det blir bara jobbigt med två datorer. Det är skönt att ha allt samlat på ett ställe. Prestanda och portabilitet allt under ett lock. En 24 tums skärm till så har man det bästa från bägge världar.

Kör du 17"aren eller 15"aren då?

Ursprungligen av Toke:

Kör du 17"aren eller 15"aren då?

15" då den är mera portabel. Kör extern skärm när det behövs. Jag satsar hellre pengar på att maxa internminnet och hårddisken. Köper nog även en Time Capsule så är man garderad vid förlust eller skada. Apple care är faktiskt inte heller helt fel när det gäller bärbart.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 12:09

Verkar som valet står mellan iMac, MBP och MBA. iMacen är ju given, så då återstår vilken av de bärbara du kan/ska välja. Bortsett från prestandan på de två bärbara, vilken av dem passar storleksmässigt, dvs 15,4" kontra 13,3"?

• Medlem
  • 2008-01-20 12:15
Ursprungligen av Reisan:

Verkar som valet står mellan iMac, MBP och MBA. iMacen är ju given, så då återstår vilken av de bärbara du kan/ska välja. Bortsett från prestandan på de två bärbara, vilken av dem passar storleksmässigt, dvs 15,4" kontra 13,3"?

Jag kör ju 15,4" nu och det har jag inget problem med faktiskt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 12:32
Ursprungligen av Toke:

Jag kör ju 15,4" nu och det har jag inget problem med faktiskt.

Ok, så det ena föredras inte över den andre. Mm, vad sägs om en iMac 24" och en MBP 15,4"?

• Medlem
  • 2008-01-20 13:29
Ursprungligen av Reisan:

Ok, så det ena föredras inte över den andre. Mm, vad sägs om en iMac 24" och en MBP 15,4"?

Tänkte försöka hålla mig under 30 lakan ex moms iafl, det är nästan så man får ont i magen av att tänka på det redan då, annars så vore det den ultimata kombinationen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 13:50
Ursprungligen av Toke:

Tänkte försöka hålla mig under 30 lakan ex moms iafl, det är nästan så man får ont i magen av att tänka på det redan då, annars så vore det den ultimata kombinationen.

Ok, då är en standardkonfigurerad MBA och en standardkonfigurerad iMac 24" 2,8GHz det bästa för den budget du har. Ska du ha AppleCare Protection Plan till båda i så fall? Om du vill sprida ut kostnaden så kan du köpa och aktivera respektive APP innan fabriksgarantin löper ut.

• Medlem
  • 2008-01-20 13:57
Ursprungligen av Reisan:

Ok, då är en standardkonfigurerad MBA och en standardkonfigurerad iMac 24" 2,8GHz det bästa för den budget du har. Ska du ha AppleCare Protection Plan till båda i så fall? Om du vill sprida ut kostnaden så kan du köpa och aktivera respektive APP innan fabriksgarantin löper ut.

Skippade APP förra gången, hur mycket kan man skjuta upp APP-betalningen då?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-20 14:44
Ursprungligen av Toke:

Skippade APP förra gången, hur mycket kan man skjuta upp APP-betalningen då?

Angående själva inköpet av APP så gäller respektive villkor, beroende på var du köper. Men som jag skrev i förra inlägget, så kan du vänta med APP. Du måste aktivera inom tiden för 1 års fabriksgaranti.

• Medlem
  • 2008-01-23 21:53

Det lutar åt iMac och Air nu faktiskt, men enligt macrumors så ska man inte köpa iMac just nu, någon som har åsikter på det?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-23 22:43
Ursprungligen av Toke:

Det lutar åt iMac och Air nu faktiskt, men enligt macrumors så ska man inte köpa iMac just nu, någon som har åsikter på det?

Med uppdatering typ 2 ggr per år generellt, så lär det komma en bättre version oavsett när du köper. Så låt behovet styra och köp när du behöver och kan.

1
Bevaka tråden