Det verkar vara svårt att byta delar med garanti kvar i en Mac?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I pc världen kan jag ju byggga datorn själv från grunden eller byta ut vilka delar som helst för att uppgradera etc. och ändå behålla full garanti.

Jag kanske har fel men jag får intrycket här på 99.se att det är svårt att byta delar i en mac och ha garantin kvar ?

Kan jag köpa macdelar och bygga en dator från grunden med garanti kvar ?

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-19 20:41

Vissa delar kan du byta utan att bryta garantin, det är olika för olika produkter. Du kan inte köpa delar och bygga din egna Mac. Och kunde man göra det så skulle garantin ligga på varje del och den tillverkaren/säljaren.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-01-19 20:46

såvitt jag vet är det ok att byta vissa saker såsom minnen, hårddisk förutsatt det du sätter in istället är rätt grejer. Apple testar ju sin hårdvara rätt så hårt och går man för mycket ifrån befintliga specifikationer så kan det eventuellt gnällas vid ett eventuellt garantiärende. Min egna erfarenhet av 2 olika mac butiker/serviceställen är att det ena brydde sig inte de minsta om att jag hade bytt hd o minnen medans det andra gnällde om att jag även hade linux på disken så det är väl antagligen lite av en gråzon.

Rent regelmässigt så får man antagligen inte pilla på något men lite sunt förnuft när man byter och ser till att ha lite koll på esd samt vad man byter till så ska det nog lösa sig.

Jag hade iof gärna viljat veta exakt vad som gäller men oftast har det inte varit några probs för mig. Nu har jag iof bara varit i 2 garanti ärenden med mac samt en massa med pc och där har det endast varit onoff som bråkat med mig.

Ursprungligen av italienaren:

I pc världen kan jag ju byggga datorn själv från grunden eller byta ut vilka delar som helst för att uppgradera etc. och ändå behålla full garanti.

Jag kanske har fel men jag får intrycket här på 99.se att det är svårt att byta delar i en mac och ha garantin kvar ?

Kan jag köpa macdelar och bygga en dator från grunden med garanti kvar ?

Apple är en del av PC-världen och var en av aktörerna som en gång i tiden skapade den. Mac är bara ett varumärke och jag förstår inte varför man skulle kunna bygga en egen Mac. Kan man bygga sin egen Dell XPS, sin egen HP Pavilion eller sin egen Sun Ultra?

Naturligtvis har du garanti även om du pillar i maskinen. Däremot har du inte garanti då du förstör något då garantin inte är en försäkring och inte heller på de komponenter du byter till.

Gäller det även datorer som t.ex. bärbara från Sony Vaio?

Det är svårt i vissa typer av modeller. I MacBook Pro får man t.ex. bara byta minne själv utan att man bryter garantin. Medan i Mac Pro gäller helt andra regler, där får man förstås gå in och byta ut saker, den är byggd för att vara enkel att byta saker i (exakt vad som får bytas vet jag inte, men jag utgår ifrån att alla normala delar får bytas ut).

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-19 21:59

Som det var i gen 1 av iMac G5, där hade Apple ett system där vissa delar var möjligt att göra garantibyte på själv. Man kontaktade Apple och berättade vad som var fel, dom skickade den del som skulle bytas och man skickade tillbaka delen som var utbytt i samma låda, allt kostnadsfritt.
Tyvärr fungerade det inte, trots att skruvarna var färgkodade och att det följde med en ordentlig manual samt verktyg. Så det var borta till iMac G5 med inbyggd iSight.

Hm en Dell och en Hp är mycket mer närbesläktade än Mac och Hp tex däremot när det gäller Sun Ultra liknar det lite mer Mac och tex Hp skillnaden.
Både i Mac och Sun pratar vi nämligen Unix det gör vi inte inte när vi pratar HP och Dell då pratar vi windows för det mesta.

Och får jag bygga en egen modifierad Dell eller Hp självklart jag får till med skruva ordentligt i en Sun Ultra om jag vill (jag har arbetat på Sun).

Jag tror att Mac är bra maskiner för det mesta trots alla problem som beskrivs på detta forum.

Men jag tycker är otrevligt med denna hårda styrning på hårdvarusidan.

Kul att Mac Pro i allafall verkar vara en riktig pc när det gäller frihet att få ändra och skruva med bibehållen garanti.

• Oregistrerad
  • 2008-01-20 03:17

Jag tror att Mac är bra maskiner för det mesta trots alla problem som beskrivs på detta forum.

Det är bara naturligt att folk sällan skriver inlägg där de säger att allt fungerar utmärkt. Det vore ganska meningslöst.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-19 22:45

Det är delvis den "hårda" styrningen av hårdvara som gör att Apples hårdvara och Mac OS X fungerar så bra. Få och välskrivna drivrutiner och kontrollerad hårdvara som fungerar, precis som i alla lite dyrare produkter.
Jag tror också att du missförstod Marcus K när han pratade om Dell och HP, du kan ju inte gå ut och köpa delar så att det blir en Dell eller HP, däremot kanske du kan köpa samma/liknande delar och bygga en maskin som kör win. Det går inte med en Mac efter som dom tillverkar sina egna delar som inte går att köpa på öppna marknaden.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tror också att du missförstod Marcus K när han pratade om Dell och HP, du kan ju inte gå ut och köpa delar så att det blir en Dell eller HP, däremot kanske du kan köpa samma/liknande delar och bygga en maskin som kör win. Det går inte med en Mac efter som dom tillverkar sina egna delar som inte går att köpa på öppna marknaden.

Så generellt är det inte. Apple använder inte egna komponenter i någon särskilt högre grad än andra tillverkare, som även de gör speciallösningar.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-20 11:16
Ursprungligen av Marcus K:

Så generellt är det inte. Apple använder inte egna komponenter i någon särskilt högre grad än andra tillverkare, som även de gör speciallösningar.

Skulle nog inte hålla med där riktigt. Givetvis gör även Dell och HP mfl egna lösningar men en del i att hålla låga priser är att använda standarddelar, egenutvecklat kostar mer. Apple har ju inga egna fabriker utan beställer sina delar hos i princip samma fabriker som gör delar till Dell och HP. Men dom har egna specifikationer för sina delar, vilket Dell och HP tex inte behöver ha.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 00:30

Det beror ju väldigt mycket på vilken Mac vi pratar om. På en MacBook är det trivialt att byta hårddisk och minnen. På en MacBook Pro är det i princip omöjligt om du har inte har stor vana vid att mecka bärbara.

På MacPro kan man säkert göra lite mer, men det stor problemet i sammanhanget är ju bristen på drivrutiner för hårdvara som inte stöds av Apple direkt eller av någon som säljer hårdvara för Apple. Det går alltså sällan framgångsrikt att stoppa i ett grafikkort vilket som helst på grund av drivrutinsproblemet.

Vad egentligen är det för grejer du vill mecka med på en Mac? Hårddisk och minne är ju inte så mycket att orda om. Grafikkort är ju nått som många önskar sig bättre, men det är som jag beskrivet problem.

Ursprungligen av bengtb:

På en MacBook är det trivialt att byta hårddisk och minnen. På en MacBook Pro är det i princip omöjligt om du har inte har stor vana vid att mecka bärbara.

Bara delvis sant. På en MacBook Pro är det enkelt och tillåtet att byta minne. Hårddisk är däremot knepigare, men det är egentligen inte så svårt, jag har öppnat och bytt tre gånger i min. iBook var betydligt knepigare, men gick ändå rätt ok, tog bara en himla tid.

• Medlem
  • Borås
  • 2008-01-19 23:13

Rent praktiskt kan jag säga att jag inte upplever 3:e parts minnen fungera sämre på något sätt mot dom som följer med apples datorer så är det nåt som stör mig så är det just deras höga priser på minne. Nu köper jag iof inte billigast möjliga minnen med ex kingston samt corsair har funkat precis lika bra för mig.

Nu har jag inte testat prestanda mellan olika minnen specifikt men jag har svårt att tro att 2 gb från corsair är långsammare än om man valt till det vid köp av mac och där klämmer min sko en del, priserna på mer minne från apple e för höga.

Ursprungligen av jannol:

Nu har jag inte testat prestanda mellan olika minnen specifikt men jag har svårt att tro att 2 gb från corsair är långsammare än om man valt till det vid köp av mac och där klämmer min sko en del, priserna på mer minne från apple e för höga.

Det är i och för sig inget som är speciellt med Apple utan något som många tillverkare och leverantörer gör för att öka vinsterna.

Det är bara naturligt att folk sällan skriver inlägg där de säger att allt fungerar utmärkt. Det vore ganska meningslöst.

Självklart är det så men i början när jagläste innan jag började gräva på djupet här fick jag lite intrycket att många knappt tordes berätta om problemen utan bara var tvugna att säga att alla mac alltid fungerar bra.

Alla datorer har självklart sina svaga och starka sidor så även mac

Just när det gäller grafikkort räcker det inte bara med drivrutiner utan då måste grafikkortet få kontakt med datorns firmware innan operativsystemet börjar laddas in. På grund av att grafikkorten förväntar sig att BIOS finns där kommer det inte att starta då EFI finns där istället. När fler tillverkare går över till EFI kommer det problemet att försvinna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-23 09:06

MatsOlov: Not to burst your bubble... men HP och Dell bygger väldigt mycket själva... som systemkort, grafikkort osv, och det är just på de billigare modellerna som de gör det.

Det som många försöker säga men som ingen tycks få den andre att fatta är att Apple kör med en kontrollerad hårdvaruprofil, det spelar ingen roll om de tillverkar det själv eller köper in från ATI, Intel, Creative eller what not. Utan det som spelar roll är att de har en begränsad mängd hårdvara att leverera stöd till och med det kan man då begränsa möjligheten till strul. Inte som i PCvärlden där de måste ha med drivrutiner till över 1000 olika ljudkort och 1000 olika grafikkort osv osv osv.

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-23 10:37

Gångjärnsproblemet på PBook Titan

Apples policy att inte låta vem som helst köpa reservdelar för att själv laga sin mac kan säkert försvaras i de flesta fall. Undantag borde dock göras när uppenbart svaga konstruktioner släppts. Gångjärnen på PBookG4 Titan är en sådan. Fick själv en sådan skada för två år sedan och var då lycklig över att mitt försäkringsbolag ersatte den då hela skärmen byttes till en ny för en kostnad som låg på c:a 10000kr. Nu har samma sak skett på min hustrus PBookG4 Titan 1Ghz och den är inte värd mer än 5-6000kr oskadad.
Har en duktig proffisionell TV-tekniker som kan fixa bef. skärm bara han kunde komma över kabeln från Apple men då är det stopp. Det handlar i hans fall om några timmars jobb att få skärmen att fungera igen. Gångjärnen behöver inte sitta på plats det går att ordna på annat sätt. Originalkonstruktionen var ju den svaga punkten.
Är det någon som kan tipsa hur man kommer över skärmkabeln annat än att köpa en annan beg, PBook?

Peter A

• Medlem
  • 2010-06-20 18:13

Finns det några specar någonstans där det står vad man får byta på respektive modell?

• Medlem
  • Nacka
  • 2010-06-20 19:00

Apple har en sidan där du bör kunna hitta den informationen: https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do

1
Bevaka tråden