Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bildskärmskortet la av?!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Imorse när jag startade min MDD867 så hade den tappat bildskärmsinställningen för en av mina skärmar. När jag skulle ta och ställa tillbaks den till vad den brukar vara så fungerar det bara att ställa in den på 800x600 60Hz.
I inställningarna så står det dessutom att det är en okänd skärm, alltså inte ens att det är en VGA skärm.
Jag kan dock klicka ur "visa rekommenderad inställning" och tvinga den till 1024x768 85Hz.

Är det ngn som har varit med om ngt liknande?
Skärmen sitter i originalbildskärmskortet.

Jag har öppnat maskinen och lossat på kortat och satt dit det igen bara för att eliminera eventuellt kontaktfel.

Tacksam för hjälp

Micke

Är det ingen som kan ha en aning om vad problemet är??

Har också varit med om liknande. Den sortens beteende brukar dyka upp när det är problem med kontakten mellan skärmen och grafikkortet så att grafikkortet inte kan ta reda på vilka grafiklägen skärmen stödjer. Liknande brukar också kunna hända om skärmen är kopplad till grafikkortet men är helt avstängd (d.v.s. med strömkabeln urkopplad) när datorn startar upp.

Prova först att starta om med skärmen påslagen och ordentligt inkopplad (kolla att det inte glappar någonstans). Kolla så att alla stiften i VGA-kontakten är ok (ett av stiften kommer förmodligen att saknas, men det är helt normalt). Får du fortfarande samma fel, prova då att om möjligt byta bildskärmskabel, och eventuellt även testa med en annan bildskärm. Om felet är kvar även med en annan bildskärm är det sannolikt bildskärmskortet det är fel på, annars kan det vara en idé att skicka skärmen på service...

1
Bevaka tråden