Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur strukturerar ni era databaser?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Dagens version av FMP tillåter oaa att arbeta med tabeller och filer på ett helt annat sätt än förr. Vi kan ha alla tabeller i en fil, eller ha en tabell i varje fil som förr eller så kan vi välja att separera struktur från data och ha layouter och manus etc i en fil och data i en annan. Hur tänker ni andra kring det här när ni skapar en databaslösning idag?

När det här funktionen var ny kastade jag mig jublande över möjligheten att separera data från struktur. Det gör det ju oerhört mycket enklare att leverera uppgraderingar av lösningarna är tidigare. Samtidigt känner jag nu när jag jobbar med en lösning där behovet att uppgradera på distans inte finns på samma sätt att jag brottas lite med hur jag ska strukturera lösningen. En fil med alla tabellerna i eller dela upp på flera filer?

Att ha alla tabeller i en enda fil är ju vansinnigt praktiskt, men känns på något vis lite farligt. Blir den oreparabelt korrupt är ju allt rökt, men samtidigt borde en bra backup-rutin förhindra att det blir så illa. Vet någon förresten om det finns skillnader i prestanda mellan att ha allt i en fil jämfört med att dela upp tabellerna på flera filer?

Ser fram emot att höra vad ni andra har för idéer kring det här...

Jag har allt i en fil. Ibland sparar jag en tom kopia som backup.

Jag har i ett ärvt kundprojekt jobbat med tabeller i en annan fil och upplevde det som väldans omständligt eftersom man så ofta måste definiera nya fält och då byta fil, men det kanske är ovana.

Jag har också byggt import och exportscript som lagrar nästa löpnummer och återställer det vid import.

I ett annat ärvt kundprojekt finns 1000 fält och över 300 layouter i samma fil, och då kanske man ser en del fördelar med att dela upp det, för att slippa scrolla så mycket.

Att det skulle vara någon hastighetsskillnad finner jag vara osannolikt.

Jag har alldeles bestämt för mig att jag läst något forum-inlägg av en filemaker-representant som sa att det finns prestandaskillnader mellan de två ansatserna, och att enfillösngar är snabbare, men exakt hur mycket och under vilka omständigheter vet jag inte. Jag skulle gissa att skillnaden i de flesta fall är försumbar.

Det blir enfilslösning på det aktuella projektet. Det går ju trots allt att ångra sig utan allt för stora besvär när man jobbar med FileMaker.

1
Bevaka tråden