Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lagar jag musens scroll?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-16 22:30

Scrollkulan på min wireless mighty mouse kan plötsligt inte scrolla neråt (däremot uppåt och åt sidorna). Vad beror det på och vad kan jag göra åt saken?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 22:34

Denna frågan har blivit besvarad i flera tidigare trådar. Gå till den avancerade söksidan genom att ställa markören i sökrutan uppe till höger och tryck Enter, utan att ange något sökord.

Skriv t ex sökordet "rengöra" och sedan markera underforumet Kringutrustning. Och sen på sökknappen. Så får du upp flera trådar som handlar om detta.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-16 23:18

Tryck musen och scrollkulan mot musmattan (eller något strävt tyg) och rulla som tusan. Då försvinner smutsen och kulan börjar funka igen.

Jag gjorde denna manöver senast idag.

Lycka till.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-17 10:03
Ursprungligen av Rasmus:

Tryck musen och scrollkulan mot musmattan (eller något strävt tyg) och rulla som tusan. Då försvinner smutsen och kulan börjar funka igen.

Jag gjorde denna manöver senast idag.

Lycka till.

Tack tack! Det gjorde susen för musen

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-01-17 10:01

der polizei

Ursprungligen av Reisan:

Denna frågan har blivit besvarad i flera tidigare trådar. Gå till den avancerade söksidan genom att ställa markören i sökrutan uppe till höger och tryck Enter, utan att ange något sökord.

Skriv t ex sökordet "rengöra" och sedan markera underforumet Kringutrustning. Och sen på sökknappen. Så får du upp flera trådar som handlar om detta.

Jag har aldrig riktigt förstått mig på sådana här forumpoliser. Vad är det som stör så himla mycket med att man frågar något som någon annan redan frågat. Det är ju bara att ignorera de trådar man inte är intresserad av... Inget illa ment alltså, men så himla farligt kan det väl inte vara...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-17 16:35
Ursprungligen av Simbup:

Jag har aldrig riktigt förstått mig på sådana här forumpoliser. Vad är det som stör så himla mycket med att man frågar något som någon annan redan frågat. Det är ju bara att ignorera de trådar man inte är intresserad av... Inget illa ment alltså, men så himla farligt kan det väl inte vara...

Håller med! Och det var därför jag gav dig svaret i denna tråden istället för att du skulle söka och hitta lösningen på annat håll

När man dessutom väljer att skriva en lång text, längre än vad som krävs för att besvara själva frågan, om hur sökfunktionen fungerar så kan man ju fundera på hur man prioriterar i forumvärlden

Tack!

Fungerade utmärkt!

Ursprungligen av Simbup:

Jag har aldrig riktigt förstått mig på sådana här forumpoliser. Vad är det som stör så himla mycket med att man frågar något som någon annan redan frågat. Det är ju bara att ignorera de trådar man inte är intresserad av... Inget illa ment alltså, men så himla farligt kan det väl inte vara...

Ja men då blir det ju i förlängningen bara pannkaka av hela forumet.
Plus att det hela tiden blir att återuppfinna hjulet.

Vi som vart med får hela tiden sitta och läsa och skriva samma sak.

Det är praxis här på det här forumet att man söker först innan man postar en ny tråd.
Ibalnd finns det fem, sex trådar som alla handlar om samma sak.

Det är inte bara praxis - det är faktiskt ett krav som är inskrivet i forumreglerna.

I punkt 2 i forumreglerna står bl.a.:
"Innan du skapar en ny diskussion - sök! Vårt forum är redan väldigt omfattande och många frågor upprepas varje vecka. ... Det är troligt att det redan finns svar på din fråga"

Man ska alltså först försöka ta reda på om det finns en annan tråd om samma ämne. I så fall ska man fortsätta där, och inte skapa en ny tråd.

Men visst, ibland är det svårt att komma på rätt sökord som leder till befintliga trådar. Men i det här fallet hade det varit ganska lätt att hitta de gamla trådarna.

/Mod

1
Bevaka tråden