Köpa dyr eller billig MacBook Air?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 10:27

Just nu har jag en svart Macbook som jag tänker sälja för att kunna köpa denna Macbook AIR. Grejen är att jag är en student som behöver en dator som jag snabbt kan ta med mig. En dator som jag kan ta med mig om jag t.ex. resor bort och behöver något enkelt där. En dator som jag pilla lite med bilder i. Och den är ju så jävla läcker, så jag blir kåt på den vid första ögonblicket. Men det är hårddisken jag är bekymrad över. Hur mycket låter PATA-driven? Är SSD värde 8000 kr extra just nu? Det blir mindre utrymme, men SSD låter inte lika mycket, drar mindre värme och batteri. Är det verkligen värt 8000 svenska kronor? Just nu sitter det en 5400 i min Macbook, men i Macbook AIR är det ännu längre, vi talar om 4200. Betyder det att den hårddisken är segar, men drar mindre värme och låter mindre således?

Macbook AIR kommer jag tillsvidare ha som ensam dator, det blir alltså den enda datorn jag kommer att kunna använda. Å andra sidan pillar jag bara lite med bilder, surfar, chattar och lyssnar på musik, vilket gör att denna passar mig perfekt. Hur resonerar ni som kommer att köpa Macbook AIR? Vad är viktigast? Jag är inte sugen på att betala drygt 8000 kr för en jävla hårddisk.

edit; I framtiden, om jag t.ex. vill byta till en SSD då priset har blivit mycket lägre än det nuvarande, är jag fast då? Måste jag byta hela logikkortet osv då med, eller hur fungerar det? Det första alternativet vore ju det bästa, men varför skulle Apple göra något sådant. Typiskt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 11:07

För behovets skull, så räcker ju din nuvarande MacBook mycket väl. Och den är inte besvärlig att transportera. Men ditt ha-begär för MB Air är ju en anledning att ersätta din MB. Men ersättningen är egentligen inte befogad när man ser till ditt behov. Jag vet hur det är, så jag förstår dig och din situation. Vänta med MB Air tills du har det bättre ställt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 11:17
Ursprungligen av Reisan:

För behovets skull, så räcker ju din nuvarande MacBook mycket väl. Och den är inte besvärlig att transportera. Men ditt ha-begär för MB Air är ju en anledning att ersätta din MB. Men ersättningen är egentligen inte befogad när man ser till ditt behov. Jag vet hur det är, så jag förstår dig och din situation. Vänta med MB Air tills du har det bättre ställt.

Bättre ställt? Jag kan fixa fram pengar om jag så måste, men grejen är.. 8000 kr för en jävla hårddisk. Är det VERKLIGEN värt det?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 11:22
Ursprungligen av vamk:

Bättre ställt? Jag kan fixa fram pengar om jag så måste, men grejen är.. 8000 kr för en jävla hårddisk. Är det VERKLIGEN värt det?

Jag försöker bara ge dig råd. Jag tycker också att det är dyrt, men vill man ha det just nu, så får man pröjsa. Det blir billligare längre fram i tiden. Har du råd, så varför inte!

• Medlem
  • 2008-01-16 17:47

Vore också tacksam för en lite utförligare beskrivning av fördelarna med SSD. Det lutar väl åt att det blir den, även om det är många tusenlappar man får lägga upp med, jämfört med snikmodellen.
Det som gör mig skeptisk är att Apple brukar korrigera sina priser ganska plötsligt, så en prissänkning ligger nog max ett halvår bort..

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 17:57
Ursprungligen av dopi:

Vore också tacksam för en lite utförligare beskrivning av fördelarna med SSD.

Finns förklarat fördelarna med SSD i andra trådar här på forumet och även på Wikipedia och andra sajter.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-01-16 11:19

Jag blir så arg på Apple... Anledningen till att jag köpte min svarta macbook (juni '07) var att jag ska bli student. Lätt, portabel och kraftfull för normalt arbete tänkte jag. Sen uppgraderade de den, ny grafik, mer minne och nu mindre, lättare och snyggare.... En del säger att det är mitt fel som inte orkade vänta, men jag väljer att leva i förnekelse och skylla på Apple... Så om ni ursäktar, så ska jag gå och gråta en skvätt i nått hörn och sukta efter en MacBook Air. Skulle jag köpa idag, skulle jag inte tveka alls.

/Fredrik

P.s. Jag är på inga sätt missnöjd med min nuvarande MacBook, bara det klassiska mycket vill ha mer-syndromet. *snörvel*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 18:14

Du säger att du har ett "måste, måste ha" behov men om jag var du skulle jag tänka efter nogrant. Skillnaden i tjocklek mellan mba och mb är ynka 0.8 cm. Ingen praktisk skillnad alltså. Jag har även fått intrycket av att den är väldigt skör, ingen höjdare om den skall faras med.

1
Bevaka tråden