Köpa ny Macbook eller begagnad Macbook pro?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver en ny laptop,

Ska man köpa en ny macbook eller en begagnad macbook pro 15'' för ungefär samma pris och liknande prestanda? Vad säger ni?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 10:10

Vilka krav och vilket behov har du? Dvs, vad ska den användas till? Så kan vi säkert ge dig bra råd inför inköpet.

Det datorn kommer användas till är följande;
Surf/chatt/filmtittande
Photoshop
Även kopplad till LCD-tv och köras via den

Jag värdesätter kvalitetkänsla på datorn. Har tidigare haft en Powerbook och gillade starkt känslan i datorn.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 11:17
Ursprungligen av yokese:

Det datorn kommer användas till är följande;
Surf/chatt/filmtittande
Photoshop
Även kopplad till LCD-tv och köras via den

Jag värdesätter kvalitetkänsla på datorn. Har tidigare haft en Powerbook och gillade starkt känslan i datorn.

MB räcker för det behov du har. Men en MBP gör det ännu bättre, av naturliga skäl.

Jag förstår att det är viktigt med "känslan" när man använder laptopen. Föredrar också utförandet av MBP. Den ger ett mer proffsigare intryck/upplevelse. Aluminiumchassit ger ju bättre skydd än plastchassit.

Jag personligen hade valt en bättre begagnad MBP. Gärna senaste versionen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-18 13:25

Om det är liknande pris och prestanda och skick så skulle jag valt MBP. Om du har haft en Powerbook så är ju MBP mest lik? Sen kan det ju vara kul att få något som är sprillans nytt med.

Om du skall bära runt på datorn mycket så är kanske macbookens storlek kan vara till fördel.
Men samtidigt tappar du skärmstorleken,,,,
Jag skulle valt macbook PRO och har du tur kanske du kan få med en hel del extra tillbehör om du köper den begagnad;)
Lycka till
//Svante

redigerings laptop

Står inför valet mellan gammal eller ny macbook pro avsedd för videoredigering(HDXDcam-format, Sony). Den nya saknar ju som bekant en firewireport o har enbart en 800 port. Åsikter välkomnas.
Bengt

Hej! Ledsen att jag inte specade mer från start. Jag gör en dokumentär och kommer att ha massa material. Kommer att behöva flera hårddiskar (två 1TB-are) igång samtidigt. Står Mac Book Pro rycken? Kommer även att haka på en extern monitor. Avid Media Composer och FCP utgör mjukvara. Så..nya eller gamla är frågan...

Bengt

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-08 16:07

Ska du grejja med filmredigering over diskar sa ar val valet ganska sjalvklart... FW

1
Bevaka tråden