Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule Vs. Extreme + 500Gb USB2

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-17 09:48

Jag köpte min Extreme som många andra just för att ha en trådlös backup detta har dock aldrig fungerat, nu släpper de en Capsule hmm.. gissa om man känner sig lurad, jag hoppas verkligen att med 10.5.2 så låter de använda vår extreme som en capsule.

Senast redigerat 2008-01-17 10:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 11:04

Time Capsule lockar mig väldigt mycket. Kommer nog att slå till i samband med att jag köper en ny MBP. Hur resonerar ni?

Är det någon som vet vad det är för throughput på Airport Extreme WAN-port?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-17 14:37
Ursprungligen av odelsteken:

Är det någon som vet vad det är för throughput på Airport Extreme WAN-port?

OM det sitter samma hårdvara som i APE så maxar den på ca 30Mb/s eller 4MB/s (WAN <--> Wireless)om du kör med aktiv brandvägg i den.

Se här för ett test.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 18:18
Ursprungligen av Narogh:

OM det sitter samma hårdvara som i APE så maxar den på ca 30Mb/s eller 4MB/s (WAN <--> Wireless)om du kör med aktiv brandvägg i den.

Se här för ett test.

Inte så kul när man sitter på 100Mbit lina.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-17 14:27

Jag känner mig lite blåst på min nyinköpta APE. Dels för att anslutningen krånglat med Leo och definitivt för att TimeCapsule dök upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 23:46

Hur ofta gör man back-up på 50 GB? Alltså normalanvändaren! Långt ifrån varje dag skulle jag gissa. Eftersom man gör en back-up varje dag så tror jag överföringshastigheten fixar den begränsade mängd en normalanvändare åstadkommer i nyproducerad data. Videoredigerare använder troligen andra grejer än en TC för back-up. Allra första gångens back-up tar naturligvis säkert en hel del tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 09:40

Jag är dock oerhört besviken på att TM inte kirrar med usb-ansluten disk till AEBS! Är ju därför man vill ha en disk där ju.

Så men den här så skulle det gå att ha sin capsule i garderoben och sen streama film till sin mini och ladda hem saker (ex torrents) till sin hårddisk över nätverktet?

Ursprungligen av bisebusen:

Så men den här så skulle det gå att ha sin capsule i garderoben och sen streama film till sin mini och ladda hem saker (ex torrents) till sin hårddisk över nätverktet?

Det borde gå men vi vet nog inte förrens vi fått mer info från Apple eller när den släppts och kan testas.

Om den kan anslutas som en vanlig airdisk så borde det funka att strema film och torrents gå ju såklart att spara på den. Men den är ju ingen server, så du måste ju ha din dator igång.

Du kan läsa själv hur oklart det mesta verkar vara i länken som postades tidigare:
http://www.tuaw.com/2008/01/16/reade...-time-capsule/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 11:16

Har folk förstått vad streama betyder egentligen... att en dator spelar upp en film på en annan dator... inte att du spelar upp en film på din dator som ligger på en annan dator eller nätverksdisk.

Det är i alla fall vad jag lärt mig att streaming är.

Trineo
ingen större skillnad egentligen va?

peacerich
Ja du luddigt var ordet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 12:06

Eehr, jo. Enorm skillnad. Vid streaming så är det hårdvaran och mjukvaran i källdatorn som avgör vad och hur det spelas upp medans om du spelar upp det på en dator men filen ligger på nätverket så är det datorn vid tv´n som bestämmer det.
T.ex. kan en nätverksdisk inte streama något innehåll utan den kan bara leverera själva filen och datorn i sig spelar upp den, medans en dator kan det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 12:08

Jämför t.ex. TVersity och Connect360/medialink för att erbjuda material från datorn till xboxen/ps3.
Den ena lösningen streamar (TVersity) medans den andra erbjuder materialet som nätverksåtkomst och konsollen får stå för decoder och uppspelning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 20:20

Vilka här planerar att köpa en Time Capsule nu då?

jag kommer inte köpa någon innan man vet vad den klarar av på riktigt

Jag har funderat ett tag på att köpa en NAS-disk och samtidigt en router..
Men om Time Capsule fungerar på samma sätt så blir det nog en sådan...
Mindre prylar med fler funktioner som dessutom är anpassade för MAC det GILLAR vi!!;)
//Svante

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-19 22:35
Ursprungligen av Kidmaster:

Jag har funderat ett tag på att köpa en NAS-disk och samtidigt en router..
Men om Time Capsule fungerar på samma sätt så blir det nog en sådan...
Mindre prylar med fler funktioner som dessutom är anpassade för MAC det GILLAR vi!!;)
//Svante

Precis! Jag har idag en D-Link DGL-4300 router och en D-Link DNS-323 NAS. Kombinationen fungerar men som du säger, det vore skönt att ha mindre prylar och dessutom fullt stöd för Time Machine backup.

Är så sugen på en...

Jag börjar fundera på att inte alls köpa TimeCapsule. Det är det naturliga valet eftersom jag precis ska till att köpa Mac, men det finns lite att gilla för min del. Priset är självklart en sak, men det åsido så är det inte säkert att hastigheterna trumfar APE+disk via USB (LAN-port, inte NAT). Men med en extern så kan jag partitionera och dessutom flytta på den.

Nje, det ska till att TimeCapsule visar ordentliga prestandaökningar jämfört med en APE och en extern disk innan det blir helt intressant.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-21 13:35
Ursprungligen av Ben Nevis:

Jag börjar fundera på att inte alls köpa TimeCapsule. Det är det naturliga valet eftersom jag precis ska till att köpa Mac, men det finns lite att gilla för min del. Priset är självklart en sak, men det åsido så är det inte säkert att hastigheterna trumfar APE+disk via USB (LAN-port, inte NAT). Men med en extern så kan jag partitionera och dessutom flytta på den.

Nje, det ska till att TimeCapsule visar ordentliga prestandaökningar jämfört med en APE och en extern disk innan det blir helt intressant.

Problemet är ju bara att det är väldigt få som fått det att lira tillfredställande med APE+extern disk.

Ursprungligen av MinMac:

Problemet är ju bara att det är väldigt få som fått det att lira tillfredställande med APE+extern disk.

Helt sant, men frågan är om det för min del är värt de extra pengarna för TimeCapsule.

Där tvekar jag som det är nu, vill se tester och lite hands-on först.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-22 11:18

Jag kom på en annan bra sak med Time Capsule om man redan har en Extreme eller annan router sedan innan. Då kan man ju sätta Time Capsule varsomhelst i huset/lägenheten bara man har ström och trådlös anslutning...

Jag kommer sätta min TC i mitt förråd i källaren. Där når jag mitt trådlösa nätverk samtidigt som det är helt isolerat från huset med betong. Detta skulle hjälpa om jag får inbrott i lägenheten eller om det börjar brinna...

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-21 11:04

Om det nu är så att man måste ha en Time Capsule för time machine just på grund av att den har snabbare & bättre anslutning med sin inbyggda SATA disk istället för extern USB disk, hur blir det då om man vill backa en powerbook eller ibook tex som bara har 54mbps nätverk? Och tror ni att man kommer kunna synca sin time machine över WAN (internet)? Hade ju vart riktigt bra om man är ute och reser och kan synca med sin Time Capsule hemma..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-21 20:42
Ursprungligen av p2d:

Om det nu är så att man måste ha en Time Capsule för time machine just på grund av att den har snabbare & bättre anslutning med sin inbyggda SATA disk istället för extern USB disk, hur blir det då om man vill backa en powerbook eller ibook tex som bara har 54mbps nätverk? Och tror ni att man kommer kunna synca sin time machine över WAN (internet)? Hade ju vart riktigt bra om man är ute och reser och kan synca med sin Time Capsule hemma..

Det lär vara tillräckligt med ett 54mbps nätverk, men jag tror ju att det blir hopplöst långsamt jämfört med ett N-nätverk (270-300 mbps). Man får ha stort tålamod första backupen...
Som en sidnot: Det lär i övrigt vara så att om du kör en apparat med stöd bara för G-nätverk (54 mbps) i ett N-nätverk, anpassar sig nätverket till den långsammaste apparaten. Då har du ingen nytta av N-nätverkets mycket bättre prestanda längre.

Håller med att det vore häftigt om man kan synca via WAN!

Ursprungligen av Jafu:

Som en sidnot: Det lär i övrigt vara så att om du kör en apparat med stöd bara för G-nätverk (54 mbps) i ett N-nätverk, anpassar sig nätverket till den långsammaste apparaten. Då har du ingen nytta av N-nätverkets mycket bättre prestanda längre.

Det där stämmer inte, åtminstone inte för AP Extrem.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-22 11:34
Ursprungligen av PowerAxl:

Det där stämmer inte, åtminstone inte för AP Extrem.

Nje, jag känner inte heller igen det där.. Jag har två macar med N som går på fullfart samt en macmini med G.. De verkar fungera väldigt bra parallelt med varandra. Däremot finns det ju intsällningar i AP Extreme om du bara vill ha ett N nätverk tex. Men eligt de mätningar jag personligen gjort är det ingen skillnad

Mac Mini och APE som server

Överföringshastigheter uppmätta med Quick Bench 4.0

Mac Mini, Intel

Transfer Size Sequential Read Sequential Write Random Read Random Write

4 KBytes 7.829 MB/Sec 3.642 MB/Sec 7.811 MB/Sec 3.693 MB/Sec
8 KBytes 15.638 MB/Sec 6.234 MB/Sec 15.646 MB/Sec 6.223 MB/Sec
16 KBytes 23.035 MB/Sec 10.337 MB/Sec 23.064 MB/Sec 10.357 MB/Sec
32 KBytes 32.638 MB/Sec 13.861 MB/Sec 36.024 MB/Sec 13.859 MB/Sec
64 KBytes 49.833 MB/Sec 16.759 MB/Sec 50.088 MB/Sec 16.814 MB/Sec
128 KBytes 62.833 MB/Sec 20.323 MB/Sec 62.762 MB/Sec 20.421 MB/Sec
256 KBytes 77.953 MB/Sec 22.611 MB/Sec 77.699 MB/Sec 22.717 MB/Sec
512 KBytes 88.604 MB/Sec 23.958 MB/Sec 87.861 MB/Sec 24.011 MB/Sec
1024 KBytes 93.250 MB/Sec 24.724 MB/Sec 94.401 MB/Sec 24.773 MB/Sec

Standard Ave 50.179 MB/Sec 15.828 MB/Sec 50.595 MB/Sec 15.874 MB/Sec

APE

Transfer Size Sequential Read Sequential Write Random Read Random Write

4 KBytes 3.748 MB/Sec 0.354 MB/Sec 0.579 MB/Sec 0.193 MB/Sec
8 KBytes 5.906 MB/Sec 0.611 MB/Sec 5.623 MB/Sec 0.592 MB/Sec
16 KBytes 9.064 MB/Sec 1.026 MB/Sec 2.205 MB/Sec 1.041 MB/Sec
32 KBytes 12.636 MB/Sec 1.535 MB/Sec 3.075 MB/Sec 1.210 MB/Sec
64 KBytes 14.584 MB/Sec 2.028 MB/Sec 6.245 MB/Sec 1.642 MB/Sec
128 KBytes 16.096 MB/Sec 2.479 MB/Sec 5.887 MB/Sec 2.273 MB/Sec
256 KBytes 16.283 MB/Sec 2.933 MB/Sec 5.713 MB/Sec 2.880 MB/Sec
512 KBytes 16.290 MB/Sec 3.101 MB/Sec 6.288 MB/Sec 3.247 MB/Sec
1024 KBytes 16.386 MB/Sec 3.212 MB/Sec 7.209 MB/Sec 3.354 MB/Sec

Standard Ave 12.333 MB/Sec 1.920 MB/Sec 4.758 MB/Sec 1.826 MB/Sec

Ska man tro på Macscoop så kommer Time Machine efter 10.5.2 även stödja diskar anslutna till AE.

It appears that the update also new features which aren't excplicitly listed here. The ability to share your optical drive with other computers, to use a networked volume as Time Machine backup device, to boot wireless and to set the menu bar's transparency.

http://macscoop.com/articles/2008/01/20/mac-os-x-10-5-2-update-bring-endless-list-fixes

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-22 11:39
Ursprungligen av peacerich:

Ska man tro på Macscoop så kommer Time Machine efter 10.5.2 även stödja diskar anslutna till AE.

It appears that the update also new features which aren't excplicitly listed here. The ability to share your optical drive with other computers, to use a networked volume as Time Machine backup device, to boot wireless and to set the menu bar's transparency.

http://macscoop.com/articles/2008/01/20/mac-os-x-10-5-2-update-bring-endless-list-fixes

Aha.. Detta hade ju vart det absolut bästa! Enligt artikeln verkar det ju som att det kommer gå över vanliga nätverksanslutningar också då, och inte bara Air Port

Bevaka tråden