Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen MBP uppdatering idag - när?

Tråden skapades och har fått 235 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-16 23:13

Någon som hört nåt om "superhemligheten" ?

Ursprungligen av MatsOlov:

Någon som hört nåt om "superhemligheten" ?

Inga nyheter ännu. Men...

Jag följer en diskussion som hör till nyheten med superhemligheten och tydligen så ska det vara en konferens i slutet av januari som heter PMA 08.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=415359&page=3

Förra året presenterades Aperture på den konferensen och året innan så var det MBP-speedbumps!

Kanske kan vara den rätta konferensen för årets MBP-speedbump?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 00:09
Ursprungligen av peacerich:

Förra året presenterades Aperture på den konferensen...

Aperture kom i november 2005.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 10:52
Ursprungligen av peacerich:

Inga nyheter ännu. Men...

Jag följer en diskussion som hör till nyheten med superhemligheten och tydligen så ska det vara en konferens i slutet av januari som heter PMA 08.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=415359&page=3

Förra året presenterades Aperture på den konferensen och året innan så var det MBP-speedbumps!

Kanske kan vara den rätta konferensen för årets MBP-speedbump?

Låter trevligt, undrar om det bara blir en speedbump eller en total makeover? Tror på speedbump men det hade varit riktigt trevligt med multitouch, MBA keyboard etc.

Ursprungligen av MatsOlov:

Någon som hört nåt om "superhemligheten" ?

Om någon hört något är det ju inte hemligt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 06:54

Jag tror *inte* Apple väljer att lansera en ny MacBook Pro till PMA, ser inte logiken i det. Om dom lanserar något till PMA så vore det mera logiskt med en ny version av Aperture.

(När det gäller spekulationer kring Aperture 2.0 och PMA har vi redan en tråd: Köpa Aperture 1.5 eller vänta till 2.0)

Iphone kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 18:21

Borde inte Apple vilja inkludera det nya tangentbordet i nästa uppdatering av MBP? Det är ju den enda produkten i datorstortimentet som saknar det.

Om de byter tangentbord tycker jag att de samtidigt borde byta till MultiTouch trackpad och en eventuell re-design. Men det kanske är för mycket att begära så här nära inpå MBA releasen?

Det känns i alla fall som att de kommer att göra något år MBP inom en månad eller så. Frågan är bara i vilken omfattning det blir?

Ursprungligen av odelsteken:

Borde inte Apple vilja inkludera det nya tangentbordet i nästa uppdatering av MBP? Det är ju den enda produkten i datorstortimentet som saknar det.?

ny design känns ju nästintill givet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 18:50
Ursprungligen av gabriela:

ny design känns ju nästintill givet...

Mm, men få verkar tro att det kommer en innan hösten 2008. Den uppdatering som kommer snart är bara en CPU/GPU/HDD uppdatering om man får tro snacket på Macrumors forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 21:15
Ursprungligen av odelsteken:

Mm, men få verkar tro att det kommer en innan hösten 2008. Den uppdatering som kommer snart är bara en CPU/GPU/HDD uppdatering om man får tro snacket på Macrumors forum.

jag har absolut inget emot det för jag gillar den nuvarande designen starkt! Jag håller på att dö av längtan av en uppdatering eftersom jag ska kirra en direkt :D! Det är fan på tiden att det kommer en nu och det är snart!! när är det beräknat att uppdateringen ska ske ungefär?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 22:45
Ursprungligen av crayzee:

jag har absolut inget emot det för jag gillar den nuvarande designen starkt! Jag håller på att dö av längtan av en uppdatering eftersom jag ska kirra en direkt :D! Det är fan på tiden att det kommer en nu och det är snart!! när är det beräknat att uppdateringen ska ske ungefär?

Finns inget datum för det men jag tror att det blir i månadsskiftet januari-februari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 20:47

Intressant artikel...

Next-gen Apple MacBook Pros to gain multi-touch trackpad
By Kasper Jade
Published: 12:00 PM EST

The exclusivity of Apple's new multi-touch trackpad to the company's MacBook Air family of notebooks won't last long, AppleInsider has learned.

In very much the same way that iSight video cams have become commonplace on nearly all of Apple's personal computer systems, the Mac maker will reportedly scale the gesture-based input technology (video) across its notebook lines during the course of the year.

The next models to receive the oversized trackpads will be updated 15- and 17-inch MacBook Pro models due for an introduction in the next several weeks, people familiar with the company's 2008 product roadmap say.

According to those same people, the new notebooks will also be the first from the Cupertino-based company to employ Penryn-based Core 2 Duo mobile process from Intel Corp., which in their most likely form for the MacBook Pro would range in clock frequency from 2.5GHz to 2.6GHz with 6MB of Level 2 cache.

Although the new professional notebooks had been slated for an introduction at or around Macworld Expo, an executive decision was reportedly made late last year to push out the release by several weeks.

The delay is attributed solely to the need for additional resources and personnel to be placed on the MacBook Air project leading up to its introduction last week, as last minute tweaks to the super-slim 13-inch notebook were still well underway at the time.

Though precise configuration details for the new MacBook Pro models were not available, the streamlined nature of Intel's Penryn-based Core 2 mobile offerings suggests that Apple will standardize retail configurations around 2.5GHz and 2.6GHz Core 2 Duo chips, as the company has not yet elected to offer the faster, more power-hungry Core 2 Extreme mobile processors in its notebook lines.

Early observations have revealed that a 2.6GHz Penryn-based Core 2 Duo processor runs at 1.15V compared to the 1.225V of the similarly-speced Merom chip offered on existing MacBook Pros, which should translated into modest battery improvements for the new 15- and 17-inch MacBook Pros.

MacBook Pro compare
Current 65nm Merom-based MacBook Pro retail configs compared to potential 45nm Penryn-based retail configs

In a recent test run by technology publication AnandTech, a 2.6GHz Penryn-based notebook lasted an extra 55 minutes, or an increase of almost 16.5 percent in battery life over the identically configured 2.6GHz Merom-based system.

In a similar set of performance test, the Penryn system bested the Merom model by a range of 1 to 8 percent, including a 6.4 percent advantage when running MobileMark's Productivity 2007 test.

Länk

Ursprungligen av Alenko:

The exclusivity of Apple's new multi-touch trackpad to the company's MacBook Air family of notebooks won't last long, AppleInsider has learned.

Ja, synd att ingen satte emot tidigare

PS. Undvik att citera *hela* artiklar, ta gärna ett lagomt citat och länka till resten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-21 23:21
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, synd att ingen satte emot tidigare

PS. Undvik att citera *hela* artiklar, ta gärna ett lagomt citat och länka till resten.

absolut.

Fast jag hade inte helt rätt om att MBA inte påverkar lanseringen av MBP, det verkar som om de har lite svårt att få klar MBA i tid och det tar lite av resurserna från MBP:

The expected update to the MacBook Pro has reportedly been slightly delayed due to the necessity to complete work on the MacBook Air. Arrival of the new MacBook Pros utilizing Intel's recently released Penryn based mobile processors is now expected in the next few weeks. AppleInsider speculates that Intel's 2.5 and 2.6 GHz models will be used, although that would leave out the top of the line 2.8 GHz "extreme" edition CPU.

Dock är detta en praktisk fråga, och inte en marknadsföringsfråga, som diskussionen handlade om innan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 11:49
Ursprungligen av Adrian B:

Fast jag hade inte helt rätt om att MBA inte påverkar lanseringen av MBP, det verkar som om de har lite svårt att få klar MBA i tid och det tar lite av resurserna från MBP:
Dock är detta en praktisk fråga, och inte en marknadsföringsfråga, som diskussionen handlade om innan.

Då hade jag m.a.o rätt i min ursprungliga, spontana analys. Vad förseningen än beror på har det att göra med introduktionen av MBA.

Ursprungligen av Alenko:

Vad som oroar mig är hur mycket utvecklingen och lanseringen av MBA försenat den nya generationen av MBP.

Ursprungligen av Alenko:

Då hade jag m.a.o rätt i min ursprungliga, spontana analys. Vad förseningen än beror på har det att göra med introduktionen av MBA.

Jo, uppenbarligen. Men det verkar bara vara några veckor det handlar om, och det verkar vara en oförutsedd försening.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 15:51
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, uppenbarligen. Men det verkar bara vara några veckor det handlar om, och det verkar vara en oförutsedd försening.

Tur var väl det

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-24 23:41
Ursprungligen av Adrian B:

Fast jag hade inte helt rätt om att MBA inte påverkar lanseringen av MBP, det verkar som om de har lite svårt att få klar MBA i tid

Dock är detta en praktisk fråga, och inte en marknadsföringsfråga, som diskussionen handlade om innan.

Jo tjenare. Vad tror du de har en PR-division med folk till? Att hitta på formuleringar som dessa så klart. FULLT SÅ naiv får du faktiskt inte vara Adrian. Apple gör bra prylar. Jag älskar dem. Med de är GENOMKOMMERSIELLA. Förvänta dig inget annat. Det är inga hedersknyfflar vi talar om...

Självklart ville de ha fullt blås kring MBA under tillställningen. Allt annat vore korkat.

/W - cynisk x-PR-konsult

Ursprungligen av William N:

Jo tjenare. Vad tror du de har en PR-division med folk till? Att hitta på formuleringar som dessa så klart. FULLT SÅ naiv får du faktiskt inte vara Adrian.

Full så naiv är jag inte, men detta var rykten från källor, inte från Apples PR-avdelning.

Eller menar du att alla rykten och läckor hos Apple också skapas från PR-avdelningen? Fullt så paranoid är jag inte.

Imorgon tisdag eller nästa tisdag kommer den, verkar det som:

We've heard more whispers about the upcoming MacBook Pro updates.

- Multi-touch Trackpad
- 17" model to incorporate LED screen
- Penryn processors
- To be released in the next 2 weeks (so, this Tuesday or next)

Exact release dates are always difficult to pinpoint as they can change, but the information is believed to be accurate at this time.

Ursprungligen av Adrian B:

Imorgon tisdag eller nästa tisdag kommer den, verkar det som:

We've heard more whispers about the upcoming MacBook Pro updates.

- Multi-touch Trackpad
- 17" model to incorporate LED screen
- Penryn processors
- To be released in the next 2 weeks (so, this Tuesday or next)

Exact release dates are always difficult to pinpoint as they can change, but the information is believed to be accurate at this time.

Åh!, rätt nerstämmande att det inte hörts nått om grafikkorts-lösningarna.
Det skulle vara så gött med en ny bärbar som siktade på lite tyngre användande.

På Solidworks forum så har det diskuterats rätt hett angående "prisvärdet" för Apple's maskiner som Design/CAD-burkar.
Som arbetsstation är det inte möjligt att hitta billigare stationära burkar idag, om man har någorlunda krav på prestanda.

För bärbara står å faller det hela med huruvida det kommer bärbara med riktiga Quadro FX/FireGL -grafikkort.
Fulknepet nu är att flasha Nvidia-kortet (har dock inte läst om någon som lyckats tyvärr), men blir det standard-ATI i toppmodellerna så är det definitivt flopp...

Ursprungligen av Adrian B:

Imorgon tisdag eller nästa tisdag kommer den, verkar det som:

We've heard more whispers about the upcoming MacBook Pro updates.

- Multi-touch Trackpad
- 17" model to incorporate LED screen
- Penryn processors
- To be released in the next 2 weeks (so, this Tuesday or next)

Exact release dates are always difficult to pinpoint as they can change, but the information is believed to be accurate at this time.

One word:

Nice

Hoppas, HOPPAS den visas imorgon, chackar direkt in på Kullander och förbeställer en 15"

Förresten brukar apple, när de släpper sådana här uppdateringar/produkter på vanliga tisdagar göra det vid en speciell tid? Eller e det random?

/Stoffen

Ursprungligen av Stoffen:

Förresten brukar apple, när de släpper sådana här uppdateringar/produkter på vanliga tisdagar göra det vid en speciell tid? Eller e det random?

Apple Store (webbutiken alltså) brukar gå ner vid 13-tiden ungefär. Sen är den nere i 1-2 timmar och kommer sen tillbaka uppdaterad med de nyheter som kommit.

Det är förstås anpassad för USA där det alltså uppdateras på morgonkvisten/förmiddagen (beroende på var i USA man är).

Ursprungligen av odelsteken:

Borde inte Apple vilja inkludera det nya tangentbordet i nästa uppdatering av MBP? Det är ju den enda produkten i datorstortimentet som saknar det.

Om de byter tangentbord tycker jag att de samtidigt borde byta till MultiTouch trackpad och en eventuell re-design. Men det kanske är för mycket att begära så här nära inpå MBA releasen?

Jag tror mer på nya styrplattan än nytt tangentbord. Jag skulle nästa drista mig till att våga sätta en slant på att det blir nya styrplattan i nästa MBP. Någon som sätter emot?

http://www.macrumors.com/2008/01/17/mulitouch-on-the-macbook-air-and-beyond/

Citat:

We have also heard that Apple is planning on incorporating the multi-touch trackpad in future MacBooks, such as the impending MacBook Pro revisions. It's unclear if existing MacBooks and MacBook Pros trackpads can be upgraded to incorporate this new behavior.

Ah, det gör mig ännu mera stärkt i min gissning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 15:35
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror mer på nya styrplattan än nytt tangentbord. Jag skulle nästa drista mig till att våga sätta en slant på att det blir nya styrplattan i nästa MBP. Någon som sätter emot?

För mig är det logiskt att de byter tangentbord samtidigt om de ändå ska "rota" i området och sätta in multitouch styrplatta. Eller? Hoppas...

Bevaka tråden