Macforum lagar Mac utan tillåtelse

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår lämnade min kompis in sin MacBook hos Macforum i Göteborg.
Problemet var att CD-skivorna inte gick att sätta in, det kändes som att den där spärren var nerfälld, den som gör att man inte kan sätta i en skiva när det redan är en skiva i.

Han ringde Apple, de testade lite saker på telefon, Apple sade "Vi ska ordna problemet, vi taggar ditt serienummer så tar du den till ett reparationsställe och lämnar in den".

Vi går dit och då säger dem att om det är så att det är yttre påverkan så kommer de ta betalt. De säger att de inte får betalt för chassi-reservdelar från Apple, om det skulle vara detta problemet.

I och med att det nu tydligen kan kosta massa pengar säger dem att dem hör av sig innan de gör någonting.

3h senare kommer ett mail som berättar om att reparationen är färdig, kostnad 420kr + moms.

Varför gjorde dem detta? Hur ska vi göra nu? Man har ju inte direkt öppet köp på reparationer, men vi sade ju aldrig att de skulle laga den, men de gjorde det ändå.

Vi ska dit idag, så det är bra om vi får lite info av er innan vi går dit.

• Medlem
  • Överallt
  • 2008-01-15 09:37

Ring Apple och prata igen, först.

Macforum är hyggliga killar, tala med dem och Apple så är jag säker på att ni löser situationen på ett smidigt sätt!

Men... det kostar ju att låta dem kolla på din maskin. En halvtimme/timmes jobb ligger på den summan. Varför skulle de kolla på folks maskiner utan att ta betalt?
Okej, de kunde ju upplyst bättre kanske, men man får väl ändå räkna med att betala för en tjänst man ber om i en näringsverksamhet som lever på att ta betalt för sina utförda tjänster?

Minns att jag betalade min lokala mactekniker ca 400-500 kr för att gå igenom burken och se efter om de bedömde att jag själv skulle få stå för kostnaden om jag skickade in den till Apple (i så fall hade ny skärmbelysning och inverterbord gått på ca 7000 kr) eller om de trodde att Apple skulle stå för kostnaden. Det blev liksom som en slags försäkring. Hade det varit så att Apple skulle ha låtit mig betala allt själv hade jag struntat i det och köpt ny dator i stället, men nu fick jag den helt lagad. Egna utlägg: ca 500 kr.

Kommer jag att bli hatbombad nu?

Ursprungligen av sjovall:

Men... det kostar ju att låta dem kolla på din maskin. En halvtimme/timmes jobb ligger på den summan. Varför skulle de kolla på folks maskiner utan att ta betalt?

Jag håller med. Jag tror inte att de har lagat något utan tillåtelse. Detta handlar nog om en undersökningsavgift, och den är ju svår att komma ifrån.

Iofs har sjovall rätt, men om Apple säger att det är en garantireperation ska det väl inte kosta något, ens en koll på den. Den kostnade bör rimligtvis Apple står för, om de nu har sagt okej till en reperation. var ju inte så, i detta fall, att de gick till Macforum först för deras åsikt, utan de gick till Apple (garantigivaren) först.

Min misstanke är att det blev fel i kommunikationen, att Macforum inte visst att det var ett garantiärende. Eller?

Ursprungligen av Leftrustle:

Min misstanke är att det blev fel i kommunikationen, att Macforum inte visst att det var ett garantiärende. Eller?

Det står ingenting i första inlägget om att det skulle vara ett garantiärende.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det står ingenting i första inlägget om att det skulle vara ett garantiärende.

Finns ingen anledning för Apple att ens tagga serienumret - vilket man nu gjorde - om det inte vore ett garantiärende.
Så jag gissar på att macforum missuppfattat dig och inte slagit på serienumret och sett att apple lagt upp ett case på den.

Ring Apple och få case'et/servicen verifiered. Se till att skriva ner casenumret. Sedan åker du till macforum och förklarar att de kontaktat dig för en kostnad som apple har reggat som garantijobb. Macforum förlorar inga pengar på det utan det är apple som betalar macforum enligt en kostnadslista för utfört jobb.

Var alltid trevlig när du pratar med apple eller servicebutiken. Det komemr du längre på än att vara 'arg'.
Man kan vara ledsen det är helt ok men ryt aldrig i mot dem. Då slår man autimatiskt ifrån sig.

Oavsett om det är ett Garantiärende eller inte så får Macforum inte ta betalt för en tjänst utan att ha informerat kunden att de kan/kommer att göra det..
Och har dom dessutom sagt att "vi hör av oss innan vi gör nåt" så får dom stå för de avgifterna eftersom de inte informerat kunden att det kommer att kosta..

Men som många nämnt så prata med Apple först och försök få en lösning..
Annars finns det något som Macforum INTE vill: Att Du ringer ARN (Allmänna ReklamationsNämnden)..

Hoppas att det löser sig till din fördel i alla fall!!

• Medlem
  • 2008-01-17 12:12
Ursprungligen av Pain Reaper:

Oavsett om det är ett Garantiärende eller inte så får Macforum inte ta betalt för en tjänst utan att ha informerat kunden att de kan/kommer att göra det..
Och har dom dessutom sagt att "vi hör av oss innan vi gör nåt" så får dom stå för de avgifterna eftersom de inte informerat kunden att det kommer att kosta.

Det där gäller antagligen inte undersökningen. Säg att du lämnar in en dator för att de ska kolla vad det är för fel på den. Vill du bli uppringd då och få frågan "Vi tänker göra nåt: är det okej om vi undersöker vad det är för fel på den?"
Gick du inte dit för att få en tjänst utförd?

Eftersom trådskaparen inte hör av sig, och berättar hur det har gått, så blir det bara spekulationer, gissningar och antaganden från vår sida.

Så länge vi inte vet...
...om det klassades som ett garantiärende eller inte...
...om kostnaden bara gällde undersökning, eller om det faktiskt gjorts en reparation av något slag...

...så är det inte mycket mening i att spekulera mer, tycker jag.

Ursprungligen av Baron:

Det där gäller antagligen inte undersökningen. Säg att du lämnar in en dator för att de ska kolla vad det är för fel på den. Vill du bli uppringd då och få frågan "Vi tänker göra nåt: är det okej om vi undersöker vad det är för fel på den?"
Gick du inte dit för att få en tjänst utförd?

Självklart!! Det är sant! Delvis!
Går jag dit för att få en vara undersökt och dom gör mer än undersöker den utan min tillåtelse och sen tar betalt för de (som jag kanske kunnat göra själv) så får dom enligt Svensk lag Inte kräva mig på mer pengar än det jag är skyldig dom för Undersökningen av varan..

Så dom får fortfarande inte utföra något arbetet utöver undersökningen på varan utan kundens tillåtelse och ska då ringa och berätta vad dom hittat för fel samt hur mkt de kommer kosta (+/- de där 15%som är nämnt ovan)..

• Medlem
  • 2008-01-18 00:40
Ursprungligen av Pain Reaper:

Självklart!! Det är sant! Delvis!
Går jag dit för att få en vara undersökt och dom gör mer än undersöker den utan min tillåtelse och sen tar betalt för de (som jag kanske kunnat göra själv) så får dom enligt Svensk lag Inte kräva mig på mer pengar än det jag är skyldig dom för Undersökningen av varan..

Så dom får fortfarande inte utföra något arbetet utöver undersökningen på varan utan kundens tillåtelse och ska då ringa och berätta vad dom hittat för fel samt hur mkt de kommer kosta (+/- de där 15%som är nämnt ovan)..

jamen då så... Undersökningen kostade säkert 420 + moms. Reparationen fick han på köpet. Sånt är inte ovanligt om det bara är ett litet skitfel.

Bättre sent än aldrig.

Jag ber om ursäkt att jag inte svarat på tråden, glömde helt bort det.

Först och främst.
Nej, så naiv så jag trodde det var gratis är jag inte (eller min vän i detta fallet). Det konstiga var ju bara det att det klart framgick av samtalet i butiken att de skulle höra av sig innan de lagade/gjorde någon förändring på datorn. Självklart skulle de kontrollera den, och det skulle ju kosta sina slantar.

Vi pratade med folket i butiken och kom inte riktigt överens. De gick ut och hämtade servicekillen och då klarnade allt. I och med att det endast, som Baron säger, var ett skitfel (som ungefär krävde reparationstiden: Hmm, man behöver dra upp den här metallbiten lite .... sådär ja) så tog de bara betalt för kontrollen. Vi kom mycket bra överens och gick nöjda ut ur butiken.

Konstigt nog beklagar Apple att det skulle kosta pengar och gav min vän ett tillgodokvitt på Applestore.

Alla goda och glada!

• Medlem
  • 2008-01-17 09:35

Fast, tydligen ska de ja sagt "att om det är så att det är yttre påverkan så kommer de ta betalt", så de har ju angivit att det kan komma att kosta om ärendet inte omfattas av garanti.

• Medlem
  • Vellinge
  • 2008-01-17 11:46
Ursprungligen av SirN:

Fast, tydligen ska de ja sagt "att om det är så att det är yttre påverkan så kommer de ta betalt", så de har ju angivit att det kan komma att kosta om ärendet inte omfattas av garanti.

Fast de får aldrig reparera något utan att OK från dig. De får aldrig heller reparera något utan att ha gett dig en prisuppgift, och efter att ha gett dig prisuppgiften får inte slutsumman skilja sig mer än 15% över det de sa från början om de inte hört av sig med en ny prisuppgift.

• Medlem
  • 2008-01-17 11:52

Fick du något kvitto när du lämnade in datorn? Där brukar framgå vad som gäller.

Baron sätter huvudet på spiken som vanligt.

Ursprungligen av sjovall:

Baron sätter huvudet på spiken som vanligt.

Jo, in princip så är det ju så... Man borde ju tänka så... att ingenting är gratis. Men om man är ung och kanske lite naiv... ...så vet man kanske inte att det blir en undersökningskostnad.

Så om verkstaden inte uttryckligen har sagt att undersökningen alltid kostar pengar, oavsett om det faktiskt blir någon reparation eller ej, så kan vissa kanske tro att det är gratis fram tills de faktiskt börjar reparera något.

Men... som jag skrev i mitt förra inlägg... vi vet fortfarande om detta är en undersökningskostnad, eller om det är något annat... De kanske faktiskt har reparerat något, och tagit betalt, utan att säga något. Och då är vi inne på ett helt annat spår, än att diskutera undersökningsavgifternas vara eller inte vara...

• Oregistrerad
  • 2008-01-18 00:06

Självklart ska inte konsumenten betala ett öre för ett garantiärende. Finansiell ersättning för det utförda arbetet är en fråga mellan servicestället och Apple.

Haha det är möjligt, men när han lämnade in sin MacBook så ska han ha fått ett kostnadsförslag eller ett fast pris på vad undersökningen ska kosta så den behöver han ju egentligen inte bry sig om eftersom han redan vet hur mycket det minst kommer kosta..

Annars är MacForum läskit oprofessionella (i alla fall han som tog emot datorn)

Skönt att det blev ett positivt slut på det hela i alla fall

1
Bevaka tråden