Är apple garantin Care pack bra?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I verkligheten inta bara på papperet har någon lämnat in och hur gick det ?
Jag hart hört talas om att det ska går att få någon slags företags garanti/försäkring som är ännu bättre t.o.m. gälla om man lånar ut macen ?
Hur får man tag i en sådan ?

apple care är ett måste när man köper ny dator, det är den bästa och billigaste garantin som finns

men har du testat den dvs. har du haft några problem och fått snabb billig/gratis hjälp var min fråga ?

På papperet ser alla garantier alltid bra ut men verkligheten brukar ofta vara en helt annan...

• Medlem
  • 2008-01-14 12:44
Ursprungligen av italienaren:

I verkligheten inta bara på papperet har någon lämnat in och hur gick det ?
Jag hart hört talas om att det ska går att få någon slags företags garanti/försäkring som är ännu bättre t.o.m. gälla om man lånar ut macen ?
Hur får man tag i en sådan ?

Apples garanti är väldigt generös, men det framgår ju inte på pappret. De lagar i princip allt utan kostnad enligt min erfarenhet. Det är bara att lämna in på närmaste serviceställe. Apple Care är inte bättre än den vanliga garantin, den förlänger den bara.

tack stfm du har alltså testat dem ?

• Medlem
  • International user
  • 2008-01-14 13:03

Min erfarenhet är att Apple är väldigt generösa när det gäller garantier. Reparation eller utbyte utan snack. Har man bara regat sin manick ordentligt så.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-14 13:39

Apple Care innebär att Apple fixar din dator när den går sönder och du behöver inte betala något. Så enkelt är det och det åtagandet lever de upp till.

Det är inget konstigt med Apple Care — den är ju långt ifrån gratis så det är väl knappast svårt att förstå att den har ett värde.

Jag har haft Apple Care på mina samtliga (två) Macar, att inte köpa garanti/försäkring till en bärbar dator är ren idioti. Min förra Mac fick lämnas in två ggr på reparation. Kostnadsfritt, självfallet.

Fick min Powebook G4 utbytt mot en Macbook Pro där det gick sönder ett gäng pixlar på skärmen. Så jag tycker den är ganska bra. Men jag tycker fortfarande att den är lite väl dyr att betala som privatkund.

Men menar ni att om man skulle tappa sin macbook pro i golvet och skärmen skulle spricka så får man den reparerad utan kostnad.

Det måste väl vara fabrikationsfel?

Nej, Apple Care täcker inte skada som du själv åverkat.

Men 4000 kr extra eller vad det nu kostar för att få 2 år extra apple protection plan till sin Macbook pro. Är det värt det så mycket som ni skriver?

Säg att den går sönder en gång mellan år 1-3. Att hårddisken går sönder, vad skulle det kosta att betala reparation för? mer än 4000kr?

Man får ju telefonsupporten också men är man lite teknisk lagd så kan man ju faktiskt hitta den mesta infon själv + att om man kan byta en komponent själv så går det ju faktiskt. Såvida det inte handlar om att man ska in och löda.

IOFS. nu när jag hittade omrösningstråden jag letade efter så kanske jag får ta tillbaka allt.

http://www.99.se/garantier-service/poll-450-har-applecare-pa-baerbara-mac-har-bytt-reparerat-hardvaran.html

15,7% har applecare men ej använt den
drygt 18% har applecare och har använt den minst en gång.

Mer än 50% av alla macar går sönder inom 3 år alltså??

Ursprungligen av peacerich:

Säg att den går sönder en gång mellan år 1-3. Att hårddisken går sönder, vad skulle det kosta att betala reparation för? mer än 4000kr?

En ny hårddisk är inte så dyr, det som kostar är främst att någon ska göra arbetet att plocka ut den gamla och montera in den nya, men det är ju något som många kan göra själv. Det finns ju andra saker som kan hända. Säg att t ex logikkortet behöver bytas eller att pixlar dör på skärmpanelen.

Ursprungligen av peacerich:

Mer än 50% av alla macar går sönder inom 3 år alltså??

Det där gällde bärbara datorer och de riskerar att gå sönder oftare än datorer som står på samma plats hela tiden då de bärbara datorerna tenderar att bäras omkring lite oftare.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2008-01-14 16:17

Köpte AppleCare till min MBP 15" 2.16 från Australien via Ebay i förra veckan och betalade AU $294 = 1681kr, leveransen av min kod till AppleCare kom på mindre än 16 timmar efter order och betalning via PayPal. (Han har ett något lägre pris denna veckan... AU $279)

http://search.ebay.com/_W0QQsassZtechtimesau

Senast redigerat 2008-01-14 16:31
1
Bevaka tråden