Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BootCamp - VMWare - Parallels ... ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er, nu har jag problem ...

Jag kör f.n. bara Mac hemma (sedan 20 år) men i professionen har jag de senaste 10 åren varit tvingad att köra PC/Windoze. Nu är allt i nytt läge så planen är att skaffa en MacBook Pro och köra den som både en riktig dator (Mac) och "den andra" när det behövs. Jag har försökt läsa det jag hittat om BootCamp och alternativen, men det åtestår ändå många frågetecken. All input tas tacksamt emot!

1
Som jag förstår är Windows under BootCamp en "riktig" windowsinstallation som på vilken PeCe som helst. Stämmer det?

2
Av alternativen VMWare o Parallels verkar majoriteten av användare föredra VMWare, korrekt?

3
BootCamp kräver att jag startar om datorn som windozeburk och jag kommer inte åt något på macpartitionen? Jag tror jag sett ngt program som kan mounta macpartitionen så att jag i vart fall kan dela filer, men jag hittar det inte längre; vilka alternativ finns här?

4
Jag såg någonstans att man kan "köra VMWare" med hjälp av BootCamp-partitionen: innebär det att VMWare använder den Windowsinstallation som finns där (eller måste operativet ändå installeras separat för VMWare)?

5
Relaterat till 4 ovan, kan man välja mellan att köra Windows via BootCamp (för prestanda) eller via VMWare (för interoperabilitet)?

Tja, några första frågetecken... det kommer nog fler

BR / Per

Du har fattat allt precis rätt.

Själv kör jag VMware med min bootcamp-partition, och ibland startar jag "native" i bootcamp. Det enda problemet jag haft med det är att jag fått aktivera några program två gånger, en för vardera miljö/startmetod.

Om man ska köra VMware eller paralells tycker jag verkar lite hugget som stucket. Jag är väldigt nöjd med VMware.

Vad gäller att komma åt filer på Mac-formaterade diskar, när du bootar i Windows så finns MacDrive som kostar några hundralappar men som fungerar utmärkt bra. Jag har själv kört det i flera års tid (redan innan intel-macarna kom)

http://www.mediafour.com/products/macdrive/

Ursprungligen av perwallner:

Som jag förstår är Windows under BootCamp en "riktig" windowsinstallation som på vilken PeCe som helst. Stämmer det?

ungefär ja, tekniskt set så är det en form av emulator för bios men det är inget du tänker på eller ens upplever som användare och inget som märks på "performance"

Ursprungligen av perwallner:

Av alternativen VMWare o Parallels verkar majoriteten av användare föredra VMWare, korrekt?

ja det kan nog stämma men jag tycker imo att Parallels är grymmast .. specielt coharence mode vilket gör att du inte ens tänker på att du kör windows ...

Ursprungligen av perwallner:

BootCamp kräver att jag startar om datorn som windozeburk och jag kommer inte åt något på macpartitionen? Jag tror jag sett ngt program som kan mounta macpartitionen så att jag i vart fall kan dela filer, men jag hittar det inte längre; vilka alternativ finns här?

I Parallels får du enkelt tillgång till din PC från Mac & Mac från PC miljön både i form av nätverks diskar, dra och släpp och andra typer av integrationer ... som du märker föredrar jag parallels med hästlängder ... och det finns ingen anledning för dig att köra BootCamp såvida du inte skall köra spel ... tunga spel

Ursprungligen av perwallner:

Relaterat till 4 ovan, kan man välja mellan att köra Windows via BootCamp (för prestanda) eller via VMWare (för interoperabilitet)?

Oavsett vilken Virtualisteringstyp du använder så kan inte den komma upp i samma prestanda som en ren boot ... alltså här är det en fråga i vad du kommer göra

Jag har flera kompisar som under längre tid har bootat med BootCamp för att köra Windows spel men jag ser en trend i att dom inte längre gör detta ... varför .. tydligen är dom citat - "Så jävla tröt på windows som är den värsta skiten någonsin" och jag får hålla med där ...

en utav minna polare har tagit bort sin windows partiton och kör enbart WoW och annat under OS X direkt ... och i att med Cider har kommit så kan man göra sina Windows spel OS X kompatibla direkt ...

Ursprungligen av Tussen69:

ja det kan nog stämma men jag tycker imo att Parallels är grymmast .. specielt coharence mode vilket gör att du inte ens tänker på att du kör windows ...

Jag körde länge Parallels men bytte för några månader sedan till VMWare på grund av att det då innebar högre prestanda i Windows. Med de sista versionerna av Parallels verkar man dock ha fått upp farten så det är måhända inget argument längre. Däremot angående just Coherence så bleknar det i jämförelse med VMWares Unity-läge. I Coherence känns det mest som att man skalar bort Windows-bakgrunden medan det känns mycket mer operativsystemoberoende i Unity.

.. å jag har licenser till både Parallels Desktop och VMware Fusion. VMware spökade lite väl mycket med systemet, en hinna av seghet lämnade datorn varje gång jag använt programmet. Trots ominstallation och idoga experiment köpte jag Parallels istället. Det fungerar mycket bättre för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-15 17:56

Jag kör själv Parallels och har testat VMWare Fusion för några veckor sen. Tycker personligen bättre om Parallels men det är en smakfråga. Du kan ladda ner båda och testa gratis i 30 dagar. Coherence i Parallels och Unity i VMWare Fusion gör precis samma sak och fungerar lika bra.

Det här skulle jag rekommendara:
Installera Windows i Boot Camp och använda VMWare Fusion/Parallels med den.
Fördel: Om du nu skulle behöva boota i Windows så kan du göra det enkelt och alla program och dokument som du har skapat med VMWare/Parallels kommer du åt även när du startar datorn i Boot Camp partitionen.
Nackdel: Tar rätt stor plats av hårddisken, 20-30GB.

Som sagt så kan du testa både VMWare och Paralles i 30 dagar gratis. Under test perioden skapar du en windows disk image som du kan enkelt ta bort om du nu inte är nöjd med det. Enkelt och total problem fritt.

Enda nackdelen som jag ser med Parallels och VMWare är att du behöver mycket RAM, först när jag installerade 4GB RAM var det användbart utan att datorn "låste" sig i några minuter tills windows har startat upp.

//Rob

OK, då tror jag att jag har tillräcklig koll
Tack alla som svarat, frågan har fått en bra genomlysning!

Best / Per

1
Bevaka tråden