Har dilemma att välja dator hur resonerar ni vid val av dator!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har dilemma att välja dator!
Ska köpa en ny dator och undrar vad kan vara tillräckligt bra dator.
Det enda krav jag har att datorn ska hänga med i ca 3 år stid.
Jag gör allt med min datorn kontorsarbete, iLife, photo alltså inte det värsta man kan göra med datorn.
Alla argument är välkommna och datorer det står mellan är iMac, MacBook Pro och MacPro prisklass 20-30K Kontant .
Era argumen kommer att väggas för och emot varandra, med andra ord är jag mycket tacksam för er hjälp.

Senast redigerat 2008-01-13 20:03

Har du inte krav på att kunna ta den med dig så satsa på en iMac 20".
Har du råd så ta en 24"...
Köp minnen på stan, smaska upp den rejält...

Ta det hela på tre år avbet. När avbet tiden är över, sälj...
Köp nytt
Funkar bra för mig, jag har en 20" Core2Duo som kostar mig 400:-/mån
(jag valde detta istället för hem-PC (eller vad det heter) på jobbet.)

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-13 20:30

Om du behöver ha dator både hemma och borta, så är en MacBook med max minne och hårddisk, laptopställ, externt tangentbord och mus, en bra lösning för en mobil arbetsplats. Och räcker utmärkt till ändamålet.

Om du inte behöver mobilitet, så är iMac 24" med max minne och hårddisk en bra stationär dator för ditt ändamål.

Mac Pro är generellt inte aktuell om du inte redan från början är övertygad om att det är det enda alternativet. Därmed återstår de övriga två;

iMac 24"
+ Stor bra skärm med hög upplösning. Upp till 1 Terabyte inbyggd lagring.
- Stationär. Reser du kan du inte ta med den, och du kan inte som jag skriva detta från soffan i vardagsrummet med tvn i bakgrunden.

MacBook Pro 15"
+ Bärbar
- Dyrare inköpspris för samma prestanda. Dyrare och långsammare hårddiskar (2,5" vs 3,5"), mindre skärm med sämre färger, sämre arbetsställning för kroppen.

Jag valde MacBook Pro personligen, men när jag väl sätter upp den på ett skrivbord kopplar jag in tangentbord, mus, större hårddisk och större skärm. Voilá – en iMac.

Håller med Reisan. Ta en iMac 24" om du inte behöver flytta runt på den, annars en MacBook Pro. Om du behöver en liten bärbar skulle du t.o.m. kunna ta både en iMac 24" (från 16500 kr) och en MacBook (från 10000 kr) med tanke på budgeten. På så sätt får du både en snabb dator med en stor skärm och en liten lätt dator som är smidig att ta med sig.

Kan ju vara värt att vänta till på onsdag med att ta några beslut

självklart

Ursprungligen av Hunter78:

Har dilemma att välja dator!
Ska köpa en ny dator och undrar vad kan vara tillräckligt bra dator.
Det enda krav jag har att datorn ska hänga med i ca 3 år stid.
Jag gör allt med min datorn kontorsarbete, iLife, photo alltså inte det värsta man kan göra med datorn.
Alla argument är välkommna och datorer det står mellan är iMac, MacBook Pro och MacPro prisklass 20-30K Kontant .
Era argumen kommer att väggas för och emot varandra, med andra ord är jag mycket tacksam för er hjälp.

Vill du ha stationär välj iMac
vill du ha bärbar välj MacBook Pro

vill du ha en dator det du skall kunna göra de värsta och tyngsta arbeten välj en MacPro

eftersom du skriver att du inte skall göra det värsta man kan med datorn så köp inte MacPro

hade jag varit dig hade jag köpt en MacBook Pro 17tum (bärbart)

Jag har själv en MacPro och den är kanon, jag gör viserligen väldigt tunga arbeten men jag önskar oftare och oftare att jag hade en bärbar ... jag tror att om du köper en iMac så kommer det for dig liksom det hänt för mig att komma stunder då du önskade du hade en bärbar dator ...

så din inköpslista bör vara:
MacBook Pro 17-tums widescreenskärm
2,4 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x1 GB
250 GB Serial ATA-hårddisk (5400 varv/min)

SEK 27.355,00

att överväga att köpa till är Airport Extreme och en Extern USB disk på > 500 GB lagringsutrymme som du ansluter till din Airport och använder som Airport Disk ..

och glöm inte att köpa extra garanti ... på en sådan dyr dator
och till sist om du känner att priset blir för saftigt så gå ner till 15 tum .. men 17 tum är riktigt trevligt ..

Ursprungligen av Tussen69:

om du känner att priset blir för saftigt så gå ner till 15 tum .. men 17 tum är riktigt trevligt ..

Jag skulle säga att 17" är avskyvärt på en bärbar dator. Tycker min 15" MBP är för stor.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag skulle säga att 17" är avskyvärt på en bärbar dator. Tycker min 15" MBP är för stor.

De flesta håller med dig, många tycker till och med att 13" MacBook är stor jämfört med pyttesmå pc-laptops de haft tidigare.

Personligen har jag ibland önskat en smidigare dator men varje gång jag sneglar på en MacBook Pro 15" så påminns jag av att jag verkligen vill ha minst 1600x1050 skärmupplösning (1920x1200 är max på specialkonfigurerade MBP 17") samt att jag faktiskt använder de inbyggda högtalarna för musik dagligen då de är så pass bra på 17-tums modellen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-20 17:57
Ursprungligen av Mats Björnström:

De flesta håller med dig, många tycker till och med att 13" MacBook är stor jämfört med pyttesmå pc-laptops de haft tidigare.

Personligen har jag ibland önskat en smidigare dator men varje gång jag sneglar på en MacBook Pro 15" så påminns jag av att jag verkligen vill ha minst 1600x1050 skärmupplösning (1920x1200 är max på specialkonfigurerade MBP 17") samt att jag faktiskt använder de inbyggda högtalarna för musik dagligen då de är så pass bra på 17-tums modellen.

Uuhhh, hade ingen aning om at MBP 15" inte klarar 1600x1050, trodde det var nästintill standard. Där ser man

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-27 10:52
Ursprungligen av hansfilipelo:

Jag var också inne på din linje förut, men då hade jag en G4a som stod hemma med två 17"are och tuffade, och använde min bärbara just som bärbar.

Nu däremot använder jag bara den stationära som server och har den i en garderob, allt jag gör sker på den bärbara, och då prioriterar jag stor skärm framför möjligheten att ha den i plånboken. Håller just nu på att byta upp mig från en svart 13" till en 15" pro, och saknar inte alls min gamla 12" iBook längre, smidigheten till trots.

Så det är väl en smaksak, som så mycket annat.

Funderar man på om man vill ha stationär eller bärbar, kanske bärbar med stor skärm är det perfekta alternativet.

Ursprungligen av ipodfan:

Hur har alla här råd med macbook pro och mac pro, de kostar ju för fan 30 000 kr!!

Är ni riktiga rikemän eller:P

Själv nöjer jag mig med mac mini:(

Vi jobbar och sliter. Och prioriterar...

Jag har kommit fram till att det står mellan MacBook Pro 17 Maxad eller en Mac Pro 3.0 Ghz alt 2.8 Ghz och en skärm.
Frågan är om MacBook Pro 17 klarar 3 år med dagens utvecklings tempo av mjukvara m.m. Mac Pro lär lätt klara det!
Fråga är om jag vill vara komfortabel = MacBook Pro 17 eller ha det lite tråkigt men kraft = Mac Pro MacPro är självklar mest valuta för pengarna under 3-5 år.

Senast redigerat 2008-01-14 15:08
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-17 12:24

Hur har alla här råd med macbook pro och mac pro, de kostar ju för fan 30 000 kr!!

Är ni riktiga rikemän eller:P

Själv nöjer jag mig med mac mini:(

1
Bevaka tråden