Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med felmeddelanden i iChat

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-12 23:39

Reggade AOL/AIM-konto till mig och tjejen så att vi skulle kunna videochatta iom att hon köpte en Macbook, men det funkar inte. Båda står som frånkopplade på den andres dator trots att man inte är det. Finns det något annat sätt att få detta att funka?

Den vanligaste felkällan är brandväggar, mellan dig och tjejen finns det minst fyra brandväggar (om ni inte sitter i samma rum, eller samma nätverk), det är din dators, din bredbandsrouter, hennes bredbandsrouter, hennes dator.

De i datorerna ställer man in under Systeminställningar > Fildelning > Brandvägg, bara kryssa för att iChat-trafik skall tillåtas, så öppnas rätt portar, eller stäng av den tillfälligt om den är på. Kollade nyss i min OS X 10.4.11 och jag har inte längre en iChat-inställning i brandväggen annat än för iChat Bonjour som är när man använder iChat i samma nätverk.

Era respektive brandväggar/bredbandsroutrar har olika inställningar för olika tillverkare/märken, så där får du helt enkelt kläcka ur dig lite information om du vill ha hjälp. En hjälp på vägen är denna webbsida som har instruktioner för att konfigura och öppna portar i de allra flesta märken av brandväggar/routrar. http://www.portforward.com/

Portarna du behöver öppna är: 5060, 5190, 5297, 5298, 5353, 5678, and 16384 through 16403.

Läs mera här:
Using iChat with a firewall or NAT router
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93208

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-13 12:17

Wow, tack! Ska testa så fort jag kan.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-17 14:58

Innan jag började rodda med portar osv så testade jag att skaffa .Mac 60-dagars trial åt mig och gumman, och det funkar klockrent! Nu kan vi videochatta vart som helst.

1
Bevaka tråden