• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 22:04

Jag har en AEBS, senaste modellen, en Iomega Ultramax 1 TB som Airdisk och MBP 2,33 GHz med OS X 10.5.1. Några frågor:

1. Vad kan det bero på att jag nu har en länkhastighet på 130 Mbit/s när det någon gång har stått 270 Mbit/s eller om det var 300 Mbit/s (minns inte exakt när, kanske under 10.4) i nätverksverktyg? Avstånd från routern verkar inte ha någon betydelse. Jag sitter ca 5 m från routern utan någonting i mellan. Routern står på en trähylla.

2. När jag för över en film på 700 MB från Airdisc så har jag en snitthastighet på 62 Mbit/s men när jag öppnar filmen (VLC/Quicktime) så hackar filmen till med jämna mellanrum. ~60 Mbit/s borde annars vara mer än tillräckligt för att "streama" en film utan bekymmer. Finns det i VLC/Quicktime någon buffert man kan ändra storlek på eller liknande? Jag har (uppenbarligen) nedgraderat AEBS Firmware från 7.2.1 till 7.2.

3. Jag har aldrig upplevt hastigheter mellan trådlösa enheter (n-draft aktiverat) högre än ca 70 Mbit/s. Är det förväntade eller acceptabla hastigheter? Är det något fel på min mjukvara eller hårdvara?

Tack på förhand!