Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utöka Airport nätverk via kabel.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Håller på med mitt hemma nätverk, men får det inte att fungera.
Det jag försöker lösa är att jag vill slipper logga in på nytt på mitt airport nät när jag
förflyttar mig i huset.
Kopplat:
Från adsl till router. Router till Airport Extreme. Router till switch till Airport Express och Macmini. Express står i vardagsrum. Extreme på andra sidan huset.
Båda airportars nät har samma namn och lösen. Båda på olika kanaler. Båda på skapa
trådlöst nätverk.
Har kollat på forum som bara den, men inte hitta så mycket info om just min setup ang.
kabel bort till switchen.

Tacksam för ert kunnande

svante

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-12 16:04

Din dator kommer se skillnad på de olika näten även om de har olika namn eftersom de har olika basstations-ID.
Är inte lösningen att använda WDS?

wds är ju vidare länk via air och inte med kabel, vad jag förstår!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 17:32

Jag tycker din koppling verkar krånglig eftersom du får många nät. Om du har en extreme skulle jag strunta i din router och switch och koppla:

ADSL till Extreme. Extreme via kabel till de datorer du vill ha snabb koppling (MacMini?).
Expressen har ingen ethernetsladd utan kopplar trådlöst upp sig till Extreme. Välj att utöka nätet för att få längre räckvidd om du behöver det. Nu får du endast ett trådlöst nät (med eventuella repeaters) som du kör laptops mot.

Missade vissa detaljer:
Från adsl till router. Router till Airport Extreme. Router till switch till Airport Express och Macmini. ROUTER TILL G5.Express/Macmini står i vardagsrum. Extreme/G5 på andra sidan huset. Routern är med inbyggt modem. Extremen når inte hela vägen till vardagsrum. Sen är det ju med säkerheten som man vill ha routern?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 23:26

Expressen har inbyggd router. Varför inte använda den helt enkelt?

Jag skulle som sagt köra expressen utan ethernetsladd och ställa in för att utöka det trådlösa nätverket (WDS). Ställ den MELLAN extreme och vardagsrummet (den ska ju nå båda).

Har du sladd dragen till vardagsrummet kan du ju koppla minin direkt till extremen för högre hastighet.

Senast redigerat 2008-01-12 23:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-12 23:58

Nu kollade jag i manualen för Airport Extreme. Det du försöker göra, att ha flera basstationer på samma nät kopplade med ethernet kallas "roaming". Detta kan man göra om alla basstationer är extreme. Expressen verkar inte stödja alternativet utan erbjuder WDS (trådlös utökning av räckvidd).

Skulle du eventuellt kunna klara dig med endast en basstation om du ställde den mer centralt i huset?

tack för alla svar. Får bita i det sura äpplet och ska nu flytta extremen till mitten
av huset.

1
Bevaka tråden