Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på Filevault, ominstallera leopard. Frågor.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-01-12 09:37

Hej, jag blir inte av med Filevault i Leopard.
Dum som jag var när jag köpte min första mac (Tiger som OS, kanske 7 månader sedan) aktiverade jag allt som gick att aktivera gällade säkerhet (hade hört att macen var så stabil och säker, och ville verkligen ha den bombsäker), även då Filevault aktiverade jag.

Nu när jag vill avaktivera Filevault (har tillräckligt med discspace) så frågar den efter lösenord och loggar ut mig, allt i sin ordning. 1 sekund efter utloggningen kommer det upp ett fönster som säger i stil med "det blev fel med avkrypteringen (fel med kopieringen), filevault aktiveras igen.

Sen kommer jag tillbaka till login fönstret.

Är allt kört? Jag är beredd att ominstallera leopard (MASSA media kommer gå förlorad ), men en sak känns extra jobbig:
Jag kör Windows XP med bootcamp-partition. Går det att bara formatera om osx partitionen och låta windows vara orörd? Eller kommer ändå inte bootcamp fatta att jag har windows på en partition därefter?

Hur går jag till väga?

Jag har ej extern hårddisk, kör på en Macbook Pro och tycker hela vitsen med bärbart går förlorat om man ska ha en massa sidogrejer inkopplade hela tiden.

Ursprungligen av Notch:

Är allt kört? Jag är beredd att ominstallera leopard (MASSA media kommer gå förlorad ), men en sak känns extra jobbig:
Jag kör Windows XP med bootcamp-partition. Går det att bara formatera om osx partitionen och låta windows vara orörd? Eller kommer ändå inte bootcamp fatta att jag har windows på en partition därefter?

Jag förstår inte. Ominstallera Mac OS X har inget med att formatera hårddiskar att göra, har aldrig gjort och är på inget sätt ett krav eller ens en av Apple eller allmän åsikt rekommenderad åtgärd.

Det som jag ser som enklast att göra är att skapa ett temporärt användarkonto och sedan flytta alla filer från din hemkatalog till det nya kontot. FileVault är egentligen en krypterad skivavbild som innehåller din hemkatalog och filer kan flyttas från den precis som för alla andra enheter. Sedan är det kanske enklare att stänga av FileVault på ditt vanliga användarkonto. Om inte kan du ju använda det nya användarkontot istället.

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-01-12 10:04

Okej, jag uttryckte mig fel, jag kan inte så mycket om Macen än, men iallafall så har jag inget "normalt" konto vad jag vet, bara ett administratörkonto.

Om jag skulle skapa nytt konto och föra över det gamla så återstår ju ändå problemet med att filevault inte vill ge sig?

Äh! Jag provar, jag återkommer! Tack för tipset!

Om FileVault inte vill ge med sig så zappar du helt enkelt det gamla kontot så att de upphör att existera. Då tar även FileVaults krypterade skivavbild bort. Annars kan du ju även ha kvar det tomma användarkontot om du vill, det skadar inte och påverkar inte det nya kontot.

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-01-12 11:33

Inget fungerar. Jag gjorde så här:
Skapade nytt konto som jag kallade "tempkonto", gav adminrättigheter.
Gick in i finder, under Macintosh HD>Användare. Rensar mappen tempkonto helt. Kopierar över allt från min "gamla", filevaultade kontomapp. Tar bort allt som går att ta bort i det gamla kontomappen. Startar om, försöker på nytt med att avvaktivera Filevault...går ej, samma problem (avkodning/kopiering av filer).

Loggar ut och loggar in med tempkontot... INGET ser ut som det gamla kontot, allt är på engelska, inga favoriter finns i safari, docken ser ut som "standard"... Jaja, det kan man leva med.

Går in under Konton och försöker ta bort det gamla kontot, GÅR INTE, det går inte att ta bort NÅGOT konto, man kan bara "plussa" till nya, inte ta bort nåt, dvs markera och trycka på minusknappen, den är grå.

Nu är jag tillbaka i mitt gamla filevaultade konto igen...

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-01-12 12:04

Nu gick det! Lyckades få bort mitt filevaultade konto. Mitt temp är nu mitt admin.

Men, nu kommer fler problem!! Ingenting har sparats! Allt jag kopierade till tempmappen känner leopard inte ien, jag har "inte rättigheter" att titta i bilder, musik eller filmmappen! Jag kan inte ändra bakgrunden på skrivbordet, det händer ingenting. Och som sagt, menyerna är på svenska men hela mappsystemet är nu på engelska. Är det därför leopard inte hittar inställningarna, att söknamnet har ändrats?
Inga bokmärken, ingenting finns. Startar jag om datorn eller logga ur och in igen så har INGENTING sparats sedan jag loggade ut. Docken som jag rensade upp från oönskade genvägar har fyllts på igen med "standard".

problem, problem, problem...

Nytt:
Jag skapade ytterligare ett nytt konto för att se om det blev engelskspråkigt igen, men denna gång blev det svenskt!!
Dessutom kommer jag nu åt min gamla sparade mediafiler och kan föra över till min nya hemmamapp. Det lär fungera med att saker sparas igen.
Äntligen!!

Senast redigerat 2008-01-12 12:21

Du kopierade inte över filerna riktigt som jag tänkt, men det går att lösa. Filerna, bokmärken och så vidare finns där, men de är satta att ha ditt gamla konto som ägare.

I Finder markerar du filerna och mapparna i hemkatalogen. Välj Visa info från Arkiv- eller Åtgärdsmenyn. Under delning och behörigheter ser du till att ditt användarkonto har behörigheter "läsa och skriva". Där finns även en knapp som ger en meny där du kan använda behörigheterna för inkludera objekt. Gör det så borde det fungera.

1
Bevaka tråden