Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iweb - lätt att göra hemsidan, men bara problem med å,ä,ö...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag tycker Iweb är supersmidigt att jobba i. Jag har gjort en hemsida, och det bästa är att om man inte är så duktig på layout och att skapa egna sidor, så har Iweb enkla mallsidor. Det är ju bara att trycka på + (lägg till ny sida) och välja en mall. Men jag har valt tomma sidor och gjort egna former, textrutor, lagt in bilder, mm. Problemet jag har stött på är om man har ett annat webbhotell än .Mac Jag har one.com och när jag har publicerat min webbsida till mapp, som man gör i Iweb, och ska ladda upp mappen via ett FTP-program så gör varken IWeb eller FTP-programmet om åäö till läsbara koder. Det tycker jag är superjobbigt. Har haft problem i flera veckor och har inte lyckats få upp hemsidan än!! Den har fungerat och legat uppe i ett halvår innan, men vid senaste uppdateringen, när jag hade ändrat lite i webbsidan - så funkade det inte bara! Har någon tips, kan hjälpa mig???? Så tacksam för svar!

När kommer felet med åäö?
1. Redan nar du skapar/redigerar sidorna i iWeb
3. När du publicerar till mapp?
Kan kollas genom att du öppna någon sida i din webbläsare
3, När du skickar upp med ftp-klient?
Vilken använder du i så fall?

Jo, problemet startar redan i IWeb, när jag sparar och publicerar till mapp. Jag skapar bara en ny tom mapp och trycker publicera till mapp. Då sparar IWeb alla sidor, filer och mappar själv. Problemet är att den sparar alla namn utifrån vad jag har döpt sidorna till i IWebs menyrad, ex. "Bröllop.html" eller Porträtt.html" Jag vill att min sida ska vara på svenska och att varje sida ska kunna heta något på svenska med åäö i. Har hört att man kan skaffa någon inställning till FTP-programmet där programmet ändrar alla åäö till koder genom ett kortkommando + "ändra alla". Känner du till det? Använder Filezilla. Det borde ju inte vara så att jag ska behöva sitta o gå igenom alla filnamn manuellt och ta bort alla åäö, det tar ju en hel evighet...!! Har fått support från one.com där de säger att problemet är åäö. Ett annat problem är index.html, jag har nämligen två av dom med samma namn. O det gör också IWeb automatiskt. Det innebär att jag måste skriva över en av dom när jag ska ladda upp mappen i Filezilla. De väger olika mycket, så jag har ingen aning om vilken jag ska skriva över, eller om det räcker med att döpa om den ena? Är verkligen tacksam för tydlig vägledning, är lite dålig på det här... = )

Förlåt om jag "kapade" någons tråd, fattade aldrig var man skapade en egen diskussion. Du får gärna berätta hur man gör det...;) min webbadress är www.florist-javisst.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 16:21

Hej kreativa_malin,

Egentligen borde du nog ha gjort en egen tråd istället för att kapa någon annans...

Skulle du kunna ge oss länken till din webbsida så man kan kolla? Det finns olika system för att koda åäö i datorer och det enklaste är nog om man kan kolla direkt hur det blivit.

jag är helt ny här, så ni får ursäkta mina misstag, och att jag förklara krångligt...

fortfarande problem med IWEB...

Hej är det någon som kan hjälpa mig med mitt problem, det funkar fortfarande inte när jag ska ladda upp min IWeb-hemsida! Tacksam för svar!:confused:

Ledsen Malin men åäö i filnamn på internet är fortfarande inte en bra ide, så här nästan 20 år efter att internet började bli någorlunda vanligt. Detsamma gäller alla andra krumelurer, en del av dem betyder saker i HTTP-protokollet, tex &, /, % osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-14 18:50

Nu kör jag inte iWeb själv men det verkar ju lite knäppt av den att generera filnamn med åäö i bara för att man vill ha vettiga namn på sina menyer. Detta påverkar ju bl.a. URLer också...

Även om du skulle manuellt byta namn på genererade filer (eller hitta en FTP-klient som gör det) så skulle väl inte längre referenserna till filerna i html-dokumenten stämma längre.

Jag kör RapidWeaver som inte skapar detta problem...

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-01-14 21:37

För en enkel lösning på detta..använd iWebTranslatorGUI.
Detta program fungerar alldeles utmärkt och är helt gratis.

Tack så väldigt mycket för tipset om översättningsprogrammet, funkade strålande!! Tack!!

1
Bevaka tråden