Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappa upp nätverksenheter i Leopard

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-10 23:31

Tidigare kunde man dra ut genvägar till skrivbordet och dock för att skapa en genväg till en delad mapp på en annan dator. Hur gör man i Leopard..?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-11 07:26

testa att hålla inne alt+cmd när du drar i filen du vill skapa en genväg till. Hos mig blir det en liten pil på ikonen vilket indikerar på att den skapar en genväg.

Japp. Så är det. Alt+cmd gör en vanlig genväg som kan dras ut på skrivbordet och sedan in i docken. Men det fungerar inte som förut i alla fall.

Om du drar mappen direkt till docken (utan alt+cmd) så får du en solfjäder eller ett rutnät när du klickar på den. Direktaccess till innehållet direkt. Du öppnar då hela mappen i findern med genvägspilen som dyker upp. Bra ibland.

Hela grejen med "Piles" är nog att förenkla, men i vissa lägen försvårar det istället. Är du ute efter att se hela enheten som en trädstruktur direkt från docken som i tidigare versioner så rekomenderar jag "quay".
Se: http://brockerhoff.net/quay/

  • Medlem
  • 2008-01-11 15:48

Jag har redan provat alla tangentkombinationer som går att skapa från tangenterna nere i hörnet och dragit både till skrivbordet och dock. Inget funkar.

Kan det vara knutet till rättigheter eller något annat dumt?
Jag är ju korrekt inloggad på maskinen som delar ut mappen jag vill skapa genväg till.

Hur är du ansluten till den utdelade datorn?
AFP eller SMB?
Är det mot en windows server?

  • Medlem
  • 2008-01-13 00:27

Det är SMB mot olika windowsmaskiner. Ingen funkar.
Jag har inte gjort nå¨t "meck" alls:

* En helt ren leopardinstallation
* Kört alla Apple uppdateringar
* Bläddrat i nätverket (inte anslut till server)
* Anslutit till maskinerna som den hittar

Det är ALLT. Och det går inte att spara en enda mappning eller genväg.

Provade just mot några olika windowsmaskiner. Inget problem med någon av dessa hos mig. Den beter sig lika mot win 2000 server, 2003 server och XP.

Väljer server i DELAT-listan till vänster i ett finderfönster.
Loggar på med korrekt användarnamn och lösen.
Bläddrar fram till den mapp som jag vill ha som genväg.
Börjar att dra mappen till skrivbordet och trycker sedan ner Alt+cmd(Äpplet). Då kommer genvägspilen fram och det blir en genväg.

That's it.

Är du korrekt inloggad som admin på macen?
Blir det en genvägspil på filen och den inte "fäster" på skrivbordet eller får du inte upp genvägspilen ens?

  • Medlem
  • 2008-01-14 13:03

Gör precis som du säger, men det funkar inte.
När jag klickar på en server som inte tillåter gästinloggning så funderar bara Macen ett tag sedan säger den "Kan inte ansluta". Jag får ingen inloggningsruta som alternativ.

En server som tillåter gästinloggning fungerar att ansluta till, men enheterna går inte att mappa.
Har nu på förmiddagen kört via "Anslut till server" och då fungerar det som det ska.

OT: Tog info på en enhet för att ev. se lite info om den men fick inte upp mycket.. Förutom ikonen för anslutna PC som tydligen är en skärm med BSOD. Snälla Apple.. Seriöst?! Suck.

Jag får inloggningsrutan om jag klickar en gång till på serverikonen.

Och Näe. Ingen info om maskinen får man i findern om en utdelad dator. Det får man först när man loggar på och ser utdelningarna. Kanske något med SMB-protokollet eller rättigheter? Det fungerar i alla fall lika i Leopard och Vista.

BSOD är det ja. Inte så seriöst kanske...
Krävs nog en Windowsanvändare för att lägga märke till det!

1
Bevaka tråden