Sälja eller skrota Power Mac G4/400MHz + 21"" skärm

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ang. PowerMac G4/400 MHz + Apple Studio Display 21" CRT tror ni det finns något andrahands-värde kvar eller ska jag skrota G4:an /Carina i Skåne/Blekinge

Det beror på storleken på internminne och hårddisk, skulle jag vilja påstå.

Om den har hyfsat mycket internminne och hårddisk, så kan den väl vara värd en liten slant.

Jag skulle aldrig skrota en fungerande Mac oavsett ålder eller typ. Det finns det alltid något man kan använda den till och Macar brukar ha en förmåga att funka länge. Skärmen antar jag är den med en trefot och väl synligt innanmäte - tror nästan den skärmen har kulstatus hos vissa samlare. Du kan ju testa att sälja dem antingen i ett paket eller var för sig antingen här på 99 eller kanske Ebay.

det finns åtminstone en-å-annan som är intresserad att köpa maskinen som reservdelsdonator...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-08 18:57

Jo jag köpte en G4 med totalt 50Gb hårddisk och 640Mb i ram + en 21"-skärm för 500:- här om dagen. Så en marknad finns det nog alltid, om än liten.

• Oregistrerad
  • 2008-01-08 20:15

En PM G4 skulle kunna bli en utmärkt hemmaserver om man slänger in några anständiga hårddiskar, men en gammal skärm som är en kubikmeter stor och väger bly är nog lika bra att skrota.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-08 21:38

Verkligen, om det inte vore för att de låter så mycket och drar en del ström... Och äldre g4:or klarar väl inte större diskar än 120GB?

En välvårdad grafitgrå PM G4 med matchande 21"-skärm är ju en väldigt snygg combo. Kanske det finns behov av en "kundstation" med rullande bildspel och annat skryt vid receptionen? Eller vid fikabordet. Dedicerad scanningsstation? Om det nu är fråga om en arbetsplats alltså.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-01-09 09:07

Som Jesper skriver - beror helt på minne och hårddiskar. Men testa att slänga upp en annons med bild på blocket. Mellan 500:- och 1000:- kan du nog få för den, beroende på vad som sitter i den.

• Oregistrerad
  • 2008-01-11 19:52

Idag spontanköpte jag en G4/733 (Digital Audio) med 2 x 120 GB och 1 x 60 GB HD, 768 MB RAM och dubbla grafikkort för 2 000:-. Då fick jag även en helvetiskt tung och ful 21"-skärm på köpet, som höll på att bli min bane då jag bar hem den. Tanken på hur en 24" iMac skulle vara om den hade haft en CRT-skärm slog mig.

Jag tänkte att den ska stå headless och fungera som server och bittorrentnedladdare.

Dessvärre vägrar superdriven att läsa DVD-skivor, vilket har gjort att jag inte kunnat installera något nyare än Panther. Får se om jag kommer på en lösning.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 22:39
Ursprungligen av Doktor G:

Dessvärre vägrar superdriven att läsa DVD-skivor, vilket har gjort att jag inte kunnat installera något nyare än Panther. Får se om jag kommer på en lösning.

Borde du inte kunna köra in Mac OS X 10.4 via Target mode, dvs via Firewire?

• Oregistrerad
  • 2008-01-12 00:13
Ursprungligen av acke:

Borde du inte kunna köra in Mac OS X 10.4 via Target mode, dvs via Firewire?

Tanken har slagit mig, men frågan är om min iMac (som är på reparation just nu) går med på att starta från en 10.4-skiva avsedd för PPC. Hur som helst är jag för otålig för att vänta och har därför laddat ner CD-versionen av 10.4-installeraren, vilket jag helt fräckt anser mig ha rätt till eftersom jag en gång i tiden betalade för en 10.4-licens vilken jag för tillfället inte utnyttjar.

• Medlem
  • 2008-01-11 22:55

Ibland räcker det med att man gör rent såna där så funkar de igen.

Ursprungligen av Giggs:

Ibland räcker det med att man gör rent såna där så funkar de igen.

Men hur gör man rent en DVD-spelare egentligen?

• Medlem
  • 2008-01-14 22:42
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men hur gör man rent en DVD-spelare egentligen?

Nåt slags tunn lång borste och dammsugare har funkat för mig.

Annars funkar säkert en rengörings-CD med fastklistrade borst på också.

Ursprungligen av Giggs:

Nåt slags tunn lång borste och dammsugare har funkat för mig.

Annars funkar säkert en rengörings-CD med fastklistrade borst på också.

Rengörings-cd'n är väl mest till för att rengöra linsen alternativt spåret som linsen rör sig i. Tag ett djupt andetag och blås för allt vad tygen håller...

Idag spontanköpte jag en G4/733 (Digital Audio) med 2 x 120 GB och 1 x 60 GB HD, 768 MB RAM och dubbla grafikkort för 2 000:-. Då fick jag även en helvetiskt tung och ful 21"-skärm på köpet, som höll på att bli min bane då jag bar hem den. Tanken på hur en 24" iMac skulle vara om den hade haft en CRT-skärm slog mig.

Jag tänkte att den ska stå headless och fungera som server och bittorrentnedladdare.

Det kan också vara så att den optiska enheten behöver firmware uppdateras, vilket bara fungerar från os 9. Dvs, boota datorn i OS 9 och kör Programvaruppdatering så kommer den att visa en uppdatering, om den behövs. Den uppdateringen behövs alltså i OS X. (Dock är jag inte säker på att det är just DET som är ditt problem)

• Oregistrerad
  • 2008-01-16 04:23
Ursprungligen av ace4711:

Det kan också vara så att den optiska enheten behöver firmware uppdateras, vilket bara fungerar från os 9. Dvs, boota datorn i OS 9 och kör Programvaruppdatering så kommer den att visa en uppdatering, om den behövs. Den uppdateringen behövs alltså i OS X. (Dock är jag inte säker på att det är just DET som är ditt problem)

Jo jag tänkte på det också, men firmwareuppdateraren lät meddela att enheten inte behövde uppgraderas.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-13 10:47

Tryckluft brukar fungera, blås inte för länge på samma punkt då den kalla luften kan skada elektronik.

...men glöm inte att ta ut snuset först!

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2008-01-15 11:18
Ursprungligen av gabriela:

...men glöm inte att ta ut snuset först!

Just det har jag gjort en gång när jag skulle blåsa rent ett tangentbord. Tack och lov på en pezelaptop

1
Bevaka tråden