Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utveckling på Apple

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-01-07 08:41

Jag slängde nyss in ytterligare en buggrapport (om Front Row under 10.5 som funkar...sisådär) och fick en fundering kirng vad som händer nu?

Hur många är det som utvecklar OS X och dess kringapplikationer? Finns det ett gäng programmerare med bland annat Front Row-expertis, eller jobbar alla på allt vartefter de blir tilldelade uppgifter från OS Xs utvecklingsledning?

Har någon läst någon beskrivning av hur arbetet med OS X går till?

  • Medlem
  • 2008-01-07 09:13

Det finns helt säkert en liten Front Row-grupp, men de jobbar nog inte med det hela tiden. Jag har en känsla av att man fördelar resurserna där de behövs, för att inte få små grupper som sitter och gör ingenting år efter år.

Alla buggrapporter jag har lämnat har blivit åtgärdade förr eller senare. Ibland har det dock dröjt. Tyvärr får man väldigt sällan någon feedback, men de läser nog allt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-07 09:20

Någon developerblogg berättade för ett tag sedan att de var ca 300 pers som arbetade i kodandet av OS X och dess bundlade applikationer. Och som stfm skriver. De fördelar resurserna dit de behövs så allt arbetas inte på samtidigt.

  • Medlem
  • 2008-01-07 10:49

Med den systemutvecklingserfarenhet jag har kan man tänka sig att det t ex sitter ett gäng som känner extra mycket för just Front Row och är ruskigt irriterade över att många DVDer inte fungerar (menysystemet på DVDn) och att iTunes-bibliotek som inte ligger lokalt utan på delad hårddisk inte visar upp skivornas omslag.

Måste vara hyfsat frustrerande att veta att buggar man känner till och vill fixa inte kommer med i kommande uppdateringar. Samtidigt kanske de vet att just dessa buggar är daterade till 10.5.3 eller vad det nu kan vara, så det kanske inte alls finns någon frustration...

Nåja - skulle vara intressant att veta mer! Jag hittade ingen vettig blog i all hast. Finns det länkar?

Inte riktigt svaret på alla frågor, men underhållande läsning, är Mike Evangelists text om hur det var att jobba med iDVD inför en keynote med Steve Jobs, ett citat från texten:

My first experience of this preparation came in the runup to the Macworld Expo keynote of January 2001, which was to include new Macs able to burn DVDs – then an amazing capability. Steve wanted to show off the new consumer-oriented software, called iDVD, that could do it. As I was the product manager for Apple’s DVD software, I had to organise everything that Steve would need for his demo.

Läs hela den läsvärda texten här: The Wizard of Pods - Behind the Curtain with Steve Jobs

Kul text, tack för tipset Adrian.

On topic, jag har letat lite efter info om hur Apples utvecklare är organiserade (och hur många de är) men inte hittat något egentligen, har någon här ett bra tips (bok eller www) på var jag kan läsa på?

1
Bevaka tråden