Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte bränna...

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-07 06:19

Tjatja!

Köpte för några veckor sen en macbook vit 13,3, uppgraderade den till leopard med den medföljande skivan och allt var frid och fröjd.
Nu igår när jag för första gången skulle bränna en dvd så uppdagade sig ett problem som jag inte riktigt har en lösning på...
Så fort jag stoppar i en tom dvd (eller cd) så laddar den inte in den, hittar den inte, låter som den bara tuggar på tomgång och för att till slut bara spotta ut skivann
Är detta en leopard bugg eller är det brännaren som är trasig på något sätt?
Har testat flertalet märken av skivor med samma resultat, är det någon som varit med om något liknande?

(efter vidare efterforskning på apples hemsida)

Så hittade jag det här:
Någon av följande optiska enheter:
Direktmatad, 24x kombinerad enhet (DVD-ROM/CD-RW)
Läser DVD-skivor i upp till 8 x hastigheten
Skriver CD-R-skivor i upp till 24 x hastigheten
Skriver CD-RW-skivor i upp till 16 x hastigheten
Läser CD-skivor i upp till 24 x hastigheten
8x direktmatad SuperDrive(DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
Maximal skrivhastighet: 8x DVD-R, DVD+R; 4x DVD-R DL (dubbla lager), DVD+R DL (dubbla lager), DVD-RW, DVD+RW; 24x CD-R; 10x CD-RW
Maximal läshastighet: 8x DVD-R, DVD+R, DVD-ROM; 6x DVD-ROM (dubbla lager DVD-9), DVD-R DL (dubbla lager), DVD+R DL (dubbla lager), DVD-RW, and DVD+RW; 24x CD

Och under tekniska specifikationer så läste jag något som jag antar vara svaret på gåtan...
Är det så att den enklaste macbooken inte kan skriva dvd-skivor?
Mycket märkligt tycker jag, märkligt men ändå svaret på min gåta ;D

Kan någon bara bekräfta detta så kan jag vara lugn igen och får väl bränna från iMacen istället dårå

Senast redigerat 2008-01-07 06:48
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 08:22

Enklaste MB kan inte skriva till DVD, om du kollar under äpplet längst upp till höger (vet inte hur mycket du vet om OSX) välj om den här datorn och sedan Mer info...
Sen under maskinvara finns det en i listan som heter skivbränning. Kolla där om den bränner DVD, det är tillval på vissa Macbooks.

/Tangen

1
Bevaka tråden