Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man se när datorn stängdes av?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan, haha lite konstig fråga kanske men undrar om man nånstans kan se när datorn stängdes av, startades om eller sattes på? haha min broder har liksom varit ensam hemma fre-lör och min dator stod inte som den brukar och litar inte på att han säger om han satte på den eller ej

haha lite sjuk fråga kanske, men man vet aldrig

  • Medlem
  • 2008-01-06 01:06

Vad är det för operativsystem?

(Du är medveten om att du har postat i ett forum för frågor om iPod Touch? När du svarar på vilken typ av dator du har kommer jag att flytta tråden till lämpligt forum.)

ah oj, förlåt.. läser bara på ipod touch så tänkte mig inte för, har en Mac OS X om det är det du menar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 15:04

Kolla filen system.log genom programmet "Konsol" i Program -> Verktygsprogram. Leta efter saker som "Starting up" och "Shutting down".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 15:18

Starta terminalen och kör kommandot last

$ last
per       ttys000                   Sun Jan  6 15:13   still logged in
per       console                   Sun Jan  6 15:11   still logged in
reboot    ~                         Sun Jan  6 15:10 
shutdown  ~                         Sun Jan  6 15:09 
Guest     console                   Sun Jan  6 14:10 - 14:49  (00:39)
Guest     console                   Sun Jan  6 00:35 - 00:35  (00:00)
per       ttys001                   Fri Jan  4 14:17 - 19:00  (04:43)
per       ttys001                   Fri Jan  4 14:15 - 14:17  (00:02)
per       ttys003                   Fri Jan  4 14:01 - 19:01  (04:59)

wtmp begins Fri Jan  4 14:01 

Här ser du vilka som kört och om maskinen startats eller stoppats sedan wtmp-loggen omskapades.

Om du har en klåfingrig broder så skulle jag rekommendera att du har lösenord på din användare och stänger av autoinloggning. Då kommer brorsan inte åt dina dokument. Brorsan kan du ge en egen inloggning (eller köra som Guest om du kör Leopard).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-06 15:30

last! Ibland ser man inte skogen för alla träd

okok,tack! ska försöka, inte så jättedator kunnig men nått ska jag väl hitta men min bror har en egen dator och han kör PC så han är aldrig på min dator, men man vet aldrig vad han och hans kompisar gjorde

Tack

reboot ~ Sat Jan 5 20:18
shutdown ~ Fri Jan 4 12:17

det visade sig att dom inte rört min dator mer än att flytta den lite

Hemskt mycket tack för hjälpen!

Edit: såg nu att jag kunde redigera första inlägget istället för att skriva ett till, ska tänka på det i fortsättningen!

.. eller kryptera ditt användarkonto med FileVault om du är paranoid som jag.

hm. min har stått på i någon månad nu. det enda jag får är "ttys000 Tue Jan 8 21:15 still logged in", "wtmp begins Tue Jan 8 21:15". :S

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 16:24
Ursprungligen av Noumenon:

hm. min har stått på i någon månad nu. det enda jag får är "ttys000 Tue Jan 8 21:15 still logged in", "wtmp begins Tue Jan 8 21:15". :S

Så står det på min dator med. Har en upptime på 5 dagar så det kan inte vara det.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 11:41

wtmp roteras av systemet, den sparar inte säg senaste 10 raderna eller något sådant, den slängar/arkiverar gammla filen och skapar en ny.

"wtmp begins..." visar då den roterades senast.

Så datorn kan ha varit igång i månader medans wtmp bara är några sekunder gammal..

1
Bevaka tråden