Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sidechain fast inte till kompressor

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon VSTplug som man kan sätta efter t ex trummor och sedan få dynamiken att styra något helt annat på en annan kanal? Alltså liknande hur en sidechainkompressor fungerar.

Jag skulle vilja att en trumloop på en kanal styrde t ex releasen på filtret på en synt som ligger på en annan kanal.

Man kunde göra ungefär detta i Buzz redan för fem-sex år sedan. Det borde väl finnas nån plug som fixar detta?

Min musik och jag behöver det för att utvecklas och vara glada.

  • Medlem
  • 2008-01-04 07:19

Hmm... går inte det här att patcha ihop i Reason?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 09:57

max/msp fixar det såklart!:)

  • Medlem
  • 2008-01-04 13:07

eller peak controller pluggen i FL, men jag tror inte den är VST...

Körde inte du Live? I sjuan har jag för mig att man kan sidechaina till Lives filter, om det skulle kunna vara ett alternativ.

Ah, här:

Ursprungligen av Tyskarna:

The sidechaining feature in Auto Filter allows another audio signal to modulate the filter's envelope follower and trigger the gate in the Gate device.

Jag kör sidechain till filtret redan och älskar det. Vill göra mer liknande knas.
Det verkar som om jag måste kolla upp max/msp igen. Jag körde det ytterst lite
i början av år 2000 men iallafall då var det alldeles för avancerat för mig.

Reason klarar väl inte göra nåt sånt? Visserligen är det i Live jag skulle vilja ha möjligheten men om det funkar i Reason kan jag göra det där också.

I Reason är det ju bara att köra signalen du vill sno dynamiken från genom en Scream4 och sedan ta ut CV-signalen från "auto"-jacket.

Ursprungligen av Katsuragi:

I Reason är det ju bara att köra signalen du vill sno dynamiken från genom en Scream4 och sedan ta ut CV-signalen från "auto"-jacket.

Kan någon förklara vad som uppnås med detta. Är det att scream (dist?) jämnar ut signalen så den blir en rät cv-kurva?

Jag känner mig som på mönstringen och intelligenstestet. Min hjärna kopplar inte vad effekten av att styra releasen med dynamiken blir. Helt borta

Typ - Cirkel + Lodrät linje = ?

Om man inte orkar med max/msp kan man ju använda pluggo. Har för mig att det finns några vst i paketet som enkelt fixar sånt här (och mycket mer än så).

Reaktor, Audiomulch, Max/MSP, Plogue Bidule och alla andra modulära program klarar det. Fast hur krångligt det är i Live vet jag inte. Men så länge det går att skicka audio till pluggen/programmet och få ut midi så ska du kunna styra nästan allt i Live. (Jag har kört sidechains i Reaktor i Live tex, också en variant om man vill slippa böka med midi och virtuella portar.)

Hade man kunnat få ut midi ur Reason så hade det ju gått med Katsuragis trick ovan också...

Jag löste problemet i just denna låten genom katsuragis tips. Hade helt glömt den funktionen i Reason. Fint program!

Många gånger har jag tänkt att jag skall lära mig Reaktor helt (sedan 2001 tror jag?).
Nu går jag oftast in på deras hemsida och letar upp nåt som är i närheten av det jag vill göra...

Tack för alla tips!

Ok, här kommer min standardkommentar: "köp ett modularsystem"

Ursprungligen av dar303:

Ok, här kommer min standardkommentar: "köp ett modularsystem"

Har ju MS-maskinerna!

Typ som Reason, Reaktor eller Max/MSP alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 14:49

du skulle aldrig lämnat buzz. ='(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 14:50

oh btw, hur gör man det i buzz? fick för mig att det inte fanns sidechain alls där...

1
Bevaka tråden